کد خبر: ۸۸۷۳
۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

مسیر قرآنی‌ حافظ جوانی که از یک نابینا الهام گرفت

علی برزگر سوم دبیرستان بود که حفظ جزء ۳۰ را شروع کرد. سه ماه هر شب خواند تا حفظ شد. آن‌قدر مشتاق بود که برای ادامه تحصیل هم وارد حوزه شد.

علی برزگر، حافظ جوان محله طبرسی شمالی است. او به‌تن‌هایی حفظ کلام‌الله را شروع کرد و بعد از پنج‌سال تلاش مستمر حافظ کل قرآن شده است. علی که حالا دانش‌آموخته سطح ۲ حوزه علمیه و مربی حفظ قرآن مدارس است، از شوق حفظ، مسیر تحصیلش را هم طوری انتخاب کرده است که با آن همسو باشد.

- چه شد که تصمیم به حفظ قرآن گرفتید؟
از قبل بعضی از سوره‌های جزء ۳۰ را حفظ بودم؛ چون هر شب جمعه با خواهرم قرآن می‌خواندیم و به‌دلیل تکرار زیاد، آن را حفظ شده بودم. از‌آنجا‌که ماه رمضان معمولا با ترتیل تلویزیون جزءخوانی می‌کردم، یک روز دیدم قاری، نابینا، اما حافظ است؛ شرمنده شدم و گفتم چرا من که نعمت بینایی دارم، حافظ نشوم؟

- از مراحل حفظ بگویید که چطور سپری شد؟
سوم دبیرستان بودم که حفظ جزء ۳۰ را شروع کردم. سه ماه هر شب خواندم تا حفظ شدم. آن‌قدر مشتاق شده بودم که برای ادامه تحصیل هم وارد حوزه شدم تا به حفظم کمک کند و روی برگه مصاحبه ورود به حوزه، تنها هدفم از ورود به حوزه را حفظ قرآن نوشتم.

مرکز مدیریت حوزه علمیه، طرح هشت‌ساله حفظ قرآن برای طلاب را داشت. از مدرسه سیصد‌نفری ما پنجاه‌طلبه در آن طرح ثبت نام کردند که در‌نهایت فقط من حفظ را تا آخر ادامه دادم؛ به همین دلیل استاد طرح، بعد از یک سال دیگر به مدرسه ما نیامد. من که در این مدت چهارده‌جزء را حفظ کرده بودم، هر‌جا استاد تدریس می‌کرد، دنبالش می‌رفتم؛ از مدرسه عباسقلی‌خان تا مساجد سطح شهر.

- چه چیزی سبب شد با وجود تنهاماندن در مسیر حفظ، آن را ادامه دهید؟
من برای حفظ، دلیل داشتم؛ دوست داشتم بدانم که خداوند در کتابش به ما چه گفته است. به نظرم برای فهم عمیق قرآن، بهتر است آن را حفظ باشی، زیرا حافظ قرآن، هر زمان و در هر شرایطی که بخواهد، می‌تواند به آیات دسترسی داشته باشد. این تسلط خیلی به درک مفاهیم آیات کمک می‌کند؛ مثلا برخی آیات قرآن، مفسر سایر آیات هستند که وقتی آنها را از حفظ داری، می‌توانی به‌راحتی کنار هم قرارشان دهی. البته خوش‌خلقی و شوخ‌طبعی استاد هم در علاقه‌ام به تداوم حفظ بی‌تأثیر نبود.

- چقدر برای حفظ قرآن وقت می‌گذاشتید؟
روزانه حدود دو ساعت برای حفظ و مرور زمان می‌گذاشتم. البته اگر تفسیرخوانی را هم اضافه کنم، حدود چهار ساعت می‌شد که ثمره‌اش خلاصه‌نویسی ۱۰ جلد از تفسیر نمونه بود؛ در این میان مباحث علمی تفسیر برایم بسیار جالب بود، به‌ویژه آنها که علم روز بعداز صد‌ها سال تازه به آن رسیده است.

- تحصیل هم‌زمان با حفظ قرآن چطور گذشت؟
حفظ قرآن نه‌تن‌ها لطمه‌ای به تحصیلم نزد، بلکه کیفیت یادگیری‌ام را افزایش داد؛ چون قواعد عربی را که آموزش می‌دادند، هنگام حفظ، تمرین و مرور می‌کردم؛ به حدی رسید که حین حفظ، خودبه خود ترجمه آیات هم به ذهنم می‌آمد و دیگر طوطی‌وار حفظ نمی‌کردم. در کلاس‌ها وقتی استادان آیه‌ای را درباره موضوعی می‌خواستند و یادشان نمی‌آمد، درست مثل یک موتور جست‌وجو به من می‌گفتند و فورا پاسخ
می‌گرفتند.

- در حال حاضر مشغول چه کاری هستید و برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟
به‌عنوان سرباز طلبه در آموزش‌وپرورش ناحیه‌۵، مربی حفظ هستم و کلاس‌های خصوصی حفظ و تجوید نیز برگزار می‌کنم. در‌عین‌حال برای مقطع تحصیلی کارشناسی‌ارشد و همچنین حفظ تخصصی و شرکت در مسابقات کشوری حفظ قرآن کریم آماده می‌شوم. دوست دارم در مدرسه بمانم و در‌کنار این کار، مؤسسه‌ای قرآنی هم راه‌اندازی کنم.

- برای کسانی که به حفظ قرآن علاقه‌مند هستند، اما فکر می‌کنند وقتشان اجازه نمی‌دهد، چه پیشنهادی دارید؟
هم می‌توانند با حفظ موضوعی شروع کنند و هم با تعهد حفظ روزانه فقط یک آیه.

* این گزارش یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۳ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر