کد خبر: ۸۷۹۶
۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

کتابخانه امام خمینی (ره) جمعه‌ها هم باز است

کتابخانه یکی از بخش‌های مجتمع فرهنگی‌هنری امام‌خمینی (ره) است که در سال ۱۳۷۹ گشایش یافت تا اهالی محدوده خواجه‌ربیع نیز از نعمت فضای فرهنگی و پر از کتاب برخوردار باشند.

کتابخانه دو طبقه از مجتمع را به خود اختصاص داده که طبقه دوم ویژه آقایان و طبقه سوم ویژه بانوان است. ورودی‌های دو بخش یادشده جدا از هم و مساحت هر بخش ۹۰۰ مترمربع است تا درمجموع ۱۸۰۰ مترمربع به کتابخانه مجتمع تعلق بگیرد.

اینجا ویژه نوجوانان و جوانان ۱۱ تا ۲۰ سال طراحی شده ودر حال حاضر مقاطع تحصیلی راهنمایی، دبیرستان، پیش‌دانشگاهی و کنکوری‌ها مخاطبان آن را تشکیل می‌دهند؛ درواقع کتابخانه‌ای همگانی و آموزشگاهی به شمار می‌آید. به همین تناسب مجموعه‌ای غنی از کتاب‌های کمک‌آموزشی و درسی برای جذب هر چه بیشتر این قشر فراهم شده است تا با انگیزه بیشتری به کتابخانه مراجعه کنند.

 

از کتاب و مجله تا محصولات دیداری و شنیداری

این مرکز بخش‌های گوناگونی دارد که از آن میان می‌توان به تالار مطالعه قفسه باز، تالار مرجع، تالار مطبوعات، واحد امانت کتاب، واحد اینترنت، واحد منابع دیداری و شنیداری و جز این‌ها، ویژه پسران و دختران، اشاره کرد.

 

کتابخانه امام خمینی (ره) حدود ۳۶هزار نسخه کتاب چاپی و ۱۵ عنوان نشریه دارد

 

۳۶ هزار نسخه کتاب

این کتابخانه حدود ۳۶هزار نسخه کتاب چاپی و ۱۵ عنوان نشریه را برای سطوح دانش‌آموزی فراهم آورده و در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. در حال حاضر این مرکز حدود ۱۷ هزار عضو دارد.

 

تالار قفسه باز

هریک از تالار‌های مطالعه آقایان و بانوان دارای ۱۷۲صندلی مطالعه و درمجموع ۳۴۴صندلی است. یکی از مزیت‌های عمده قفسه باز، دعوت مراجعان به سوی کتاب و کتابخوانی است.»

تالار‌های یادشده به جز سالن ورودی و سالن مطالعه و مخزن کتاب، بخش اداری و سرویس بهداشتی و آبدارخانه را نیز دربرمی‌گیرد.

گفتنی است به دلیل ویژگی‌های سِنّی و مسائل روان‌شناختی در تالار‌های مطالعه، محل استقرار مراجعان مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان و پیش‌دانشگاهی با نصب تابلو‌های راهنما از یکدیگر جدا شده است.

در ابتدای هر تالار مطالعه، کتابدارِ اطلاع‌رسان مستقر است و از طریق رایانه و جستجو و بازیابی کتاب اطلاع‌رسانی به مراجعان را انجام می‌دهد.

 

کتابخانه امام خمینی (ره) جمعه‌ها هم باز است

 

واحد امانت و گردش کتاب

در واحد‌های امانت کتاب آقایان و بانوان، امور امانت و استرداد و تمدید کتاب از طریق رایانه‌های مجهز به نرم‌افزار کاوش انجام می‌گیرد که در ابتدای ورودی مخزن مستقر شده‌اند. مدت امانت کتاب ۱۴روز (دوهفته) و برای یک‌دوره (دو هفته) دیگر تمدید شدنی است.

 

امانت بین کتابخانه‌ای

درصورتی که منبع درخواستی عضو در کتابخانه موجود نباشد، او می‌تواند با معرفی مسئول کتابخانه از طریق امانت بین کتابخانه‌ای از دیگر کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس کتاب را دریافت کند.

 

بخش مطبوعات

قسمتی از لابی (سالن ورودی) هر یک از تالار‌های آقایان و بانوان به بخش مطبوعات روز اختصاص پیدا کرده است. به طور متوسط در هرماه حدود ۳۰۰۰ نفر از مطبوعات آقایان وحدود ۲۰۰۰ نفر از مطبوعات بخش بانوان استفاده می‌کنند.

تعداد مجلات جاری ۹ عنوان (پیک سنجش، جوانان امروز، موفقیت، خانواده، خانواده سبز، روز‌های زندگی، اطلاعات هفتگی، دانش و کامپیو‌تر، بازار کار)
و تعداد روزنامه‌های جاری ۶ عنوان (اطلاعات، جمهوری اسلامی، خراسان، قدس، کیهان، شهرآرا) است که به‌ویژه مجلات در موضوعات متنوع و متناسب با گروه سنی و علایق و نیاز‌های نوجوانان و جوانان انتخاب شده‌اند.

 

کتابخانه امام خمینی (ره) جمعه‌ها هم باز است

 

بخش مرجع

گرچه انواع گوناگونی از کتاب‌ها، ویژه کودکان و نوجوانان در سراسر جهان منتشر می‌شوند، منابع مرجع از جایگاه و اعتباری خاص برخوردارند و در گسترش دانش و آگاهی‌های عمومی آنان نقش و تاثیر بسزایی دارند. به همین منظور برای ارائه خدمات مرجع مکانی مستقل جنب مخزن ویژه کتاب‌های مرجع درنظر گرفته شده است. این کتاب‌ها با نصب روبان رنگی قرمز در بالای شماره راهنمای عطف آن به راحتی قابل تشخیصند و تحت هیچ شرایطی امانت داده نخواهند شد.

افزون بر لغت‌نامه‌ها و دایره‌المعارف‌ها و زندگینامه‌های اختصاصی ویژه نوجوانان و جوانان، منابع مرجع عمومی دیگر و همچنین کتاب‌های پرمراجعه و پژوهشی‌ای نیز که مرجع نیستند، ولی استفاده فراوان دارند در این بخش گردآوری شده که برای انجام تکالیف و تحقیقات کلاسی کاربرد زیادی دارند.

شمار کتاب‌های مرجع حدود ۱۱۰۰ نسخه است و از آن میان می‌توان به منابع مرجع اختصاصی نوجوانان و جوانان از قبیل فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان، دایره‌المعارف کودکان و نوجوانان، دایره‌المعارف جوان، دانشنامه کودکان و نوجوانان، به من بگو چرا، دایره‌المعارف جهان کودک، کلید دانش یا فرهنگ‌نامه نوجوان، فرهنگ فارسی کودک و نوجوان، تاریخ ادبیات کودکان ایران، مجموعه علوم برای نوجوانان، فرهنگ‌نامه علمی دانش‌آموز و... اشاره کرد.

 

شرایط عضویت

متقاضیان عضویت (سنین ۱۱ تا ۲۰ سال) بدون هیچ‌گونه محدودیتی همه‌روزه با ارائه این مدارک می‌توانند ثبت‌نام کنند: رونوشت شناسنامه یا کارت ملی، یک قطعه عکس ۳ در ۲، گواهی اشتغال به تحصیل، فرم عضویت تکمیل‌شده، مدرک ضامن کپی کارت کارمندی یا جواز کسب، پرداخت حق عضویت سالانه.

 

* این گزارش یکشنبه، ۲۳ فروردین ۹۴ در شماره ۱۴۶ شهرآرامحله منطقه ۳ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر