کد خبر: ۸۴۵۰
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱

درخواست ورزشکاران مشهدی از نمایندگان مجلس

در این گزارش انتخاباتی، ورزشکاران پیشکسوت بوستان بهشت، درخواست‌های خود را از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح کرده‌اند.

ازجمله وظایف نمایندگان مجلس، رسیدگی به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه‌شان است و این مهم زمانی می‌تواند به‌خوبی محقق شود که هم مردم، شناخت درستی از اختیارات و وظایف نمایندگان داشته باشند و هم نمایندگان از مسائل حوزه انتخابیه خود آگاه باشند.

این روز‌ها که تا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس کمتر از دوهفته باقی مانده است، به‌سراغ جمعی از ورزشکاران بوستان بهشت رفتیم و دغدغه‌ها و انتظاراتشان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را جویا شدیم.

 

ضعف نظارت در صنوف مختلف

جواد ثالثی، ۵۷ ساله، برق کار

از نمایندگان می‌خواهم که به فکر مردم و کشور باشند و مطابق دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب عمل کنند، نه اینکه فکر جیب خود و مسائل مادی باشند. در منطقه ما که خیابان مفتح طلاب است، مردم از نظر اقتصادی در وضعیت متوسط به پایین هستند. امکانات رفاهی و بهداشت کم است.

از طرفی ضعف نظارت بر ساخت و ساز‌ها وجود دارد؛ سرمایه دار‌ها در این منطقه آپارتمان‌های کوچک بدون مجوز می‌سازند و برای راضی کردن شهرداری هم زیرمیزی می‌دهند و بعد چند برابر قیمت واقعی به مردم محروم منطقه می‌فروشند که ظلم و بی انصافی است. اگر با آنان قانونی برخورد شود، طبیعتا جرئت چنین کاری را پیدا نمی‌کنند. از نماینده‌های مشهد می‌خواهم که با تقویت نظارت و مطالبه از شهرداری، جلو این روند را بگیرند.

 

قوانین هر صنف باید مشخص شود

طی سی سالی که ساکن این محله هستم، فقط یک یا دوبار یکی از نمایندگان مجلس برای برنامه‌های مسجد به اینجا آمده است، که آن هم سخنرانی بوده، نه رسیدگی به مشکلات مردم.

موضوع نبود قانون یا ضعف نظارت در صنف برق کاران هم مشکل ساز شده است؛ از یک طرف با کاهش ساخت و ساز‌ها بیکاری ما بیشتر شده؛ از طرف دیگر اگر ساختمانی برای کار پیشنهاد می‌شود، به دنبال سرهم بندی و کار اندک با هزینه حداقلی هستند تا به پولشان برسند که من به شخصه چنین کار‌هایی را نمی‌پذیرم.

دیگر مشکل ما برق کاران این است که ساختمان ساز‌ها دنبال افراد تازه کار در این حرفه هستند، چون با قیمت کمتر کار می‌کنند، در حالی که نمی‌دانند هزینه نهایی که در اثر کیفیت نامناسب کار بر دوششان می‌افتد، بیش از مبلغی است که برای یک برق کار حرفه‌ای پرداخت می‌کنند.

اگر چارچوب و قانونی باشد که شرایط کار در آن کاملا مشخص باشد و برق کار به نتیجه کار ولو در سال‌های آینده متعهد و ضامن باشد، ساختمان ساز‌ها به دنبال تازه کار‌ها نمی‌روند. کسانی که باتجربه‌تر هستند، باید پیشنهاد‌های بیشتر داشته باشند، نه کمتر. نمی‌دانم در این زمینه قانون هست و اجرا نمی‌شود یا اصلا قانونی وجود ندارد.

 

فکری به حال هزینه‌های سنگین تحصیلی کنید

محمد خرسندی، ۵۰ ساله، سیکل، خیاط

نمایندگان مجلس باید از افرادی باشند که دغدغه مردم را داشته باشند و برای مردم کار کنند، آن هم همه مردم، نه‌فقط یک قشر یا گروه خاص. قوانینی وضع کنند که به نفع کارگران و قشر زحمتکش و ضعیف جامعه باشد، نه اینکه آن‌ها را بیشتر تضعیف کند.

قانون عفاف و حجاب باید طوری سامان‌دهی شود که هنجارشکنان نتوانند به‌راحتی کشف حجاب کنند؛ از آمران معروف و ناهیان منکر حمایت شود، نه اینکه به‌گونه‌ای باشد که بی‌حجاب‌ها بدون هیچ ترس و واهمه‌ای رفت‌وآمد کنند و تذکر آمران و ناهیان را گوش ندهند یا حتی به آن‌ها آسیب بزنند.

 

چاره اندیشی برای ازدواج جوانان

انتظار می‌رود نمایندگان درباره ازدواج و اشتغال جوانان چاره‌اندیشی جدی و پایدار داشته باشند و برای ثبات بازار تلاش کنند. از طرفی چندسال است هزینه تحصیل حتی در مدارس دولتی خیلی سنگین شده است که درخواست داریم به آن رسیدگی شود.

 

ضرورت هم‌افزایی نمایندگان با هم

سیدحسن موسوی، ۵۶ ساله، بازنشسته نیرو‌های مسلح


امام (ره) فرمود مجلس در رأس امور است؛ یعنی مجلس باید از آرای مردم صیانت و به مشکلاتشان رسیدگی کند؛ اگر مجلس قوی و مقتدر باشد، می‌تواند از حقوق مردم حراست کند و شاهد اتفاقات خسارت‌باری همچون قرارداد برجام نخواهیم بود.

در‌زمینه معیشت و اقتصاد کار‌هایی انجام شده، اما کافی نیست و مشکل بیکاری و کاهش ازدواج بیداد می‌کند. از نمایندگان مشهد فقط دو‌نفر کارشان دیده می‌شود و بروز و ظهور دارد، اما از بقیه حتی در تریبون مجلس خبری نیست، در حوزه انتخابیه که بماند!

 

انتخاب درست راه را برای ناشایست‌ها می‌بندد

همه نمایندگان یک حوزه انتخابیه باید در‌کنار هم برای رفع مشکلات تلاش کنند و اتحاد و هم‌افزایی داشته باشند تا بتوانند مؤثر باشند. اگر نظارت نمایندگان در امور اداره شهر‌ها قوی و دقیق باشد، فساد کم و حتی ریشه‌کن خواهد شد. به‌هرحال ما مردم از سر وظیفه و برای استفاده از حق انتخابمان در انتخابات شرکت می‌کنیم؛ اگر خدای ناکرده مشارکت ضعیف باشد، راه برای ناشایست‌ها باز و مجلس ضعیف تشکیل می‌شود که توان صیانت از حقوق مردم و نظارت عام را ندارد.


وعده‌ها را فراموش نکنید

حشمت‌الله رحیمی، ۷۱‌ساله، بازنشسته وزارت نیرو

متأسفانه برخی نمایندگان قول می‌دهند، ولی عمل نمی‌کنند؛ موقع انتخابات تبلیغ می‌کنند و ادعا دارند، اما وقتی وارد مجلس شدند، گرفتار حواشی‌ای مانند جبهه‌بندی‌ها می‌شوند و همه آنچه را وعده داده بودند، فراموش می‌کنند و بعضی‌ها کارایی لازم را ندارند.

اینکه امنیت داریم، عالی است، خدا را شکر، اما نباید به همین بسنده و معیشت مردم رها شود؛ واقعا زندگی سخت می‌گذرد به‌ویژه برای کارگران؛ مثلا بازگشایی کارخانجات تعطیل‌شده اقدام قابل تحسین و مؤثری بود. نماینده مجلس باید هم به امور مردم برسد و هم عمران و آبادانی کشور. البته لازم است از تک‌روی پرهیز کنند؛ مثلا بین پنج نماینده مشهد، فقط یک یا دونفر، فعال و دغدغه‌مند و پیگیر رسیدگی به مسائل مردم هستند و نمی‌دانیم چرا از بقیه این افراد خبری نیست.

 

نظارت بر اجرای قانون

یک دست، صدا ندارد. از نمایندگان انتظار داریم علاوه‌بر تصویب قوانین، اجرا و نظارت بر قوانین را هم مطالبه کنند؛ به‌عنوان مثال روستای ما در توابع سبزوار دوسال است که آسفالتش نیمه‌کاره مانده و به‌ویژه زمستان‌ها عبور‌و‌مرور در آن سخت است.

مجلس بودجه لازم برای عمران روستایی را تصویب کرده است، اما کامل اجرا نمی‌شود و بودجه نمی‌دهند. همچنین بنیاد مسکن، وام مصوب برای ساخت خانه‌های روستایی را آن‌قدر دیر می‌دهد که دیگر فایده‌ای ندارد؛ چون قیمت مصالح چند‌برابر می‌شود.

 

تلاش برای اشتغال جوانان

حدود چهل‌سال است که ساکن مشهد هستم، اما فقط یک یا دوبار یکی از نمایندگان مشهد را دیده‌ام که به مسجد محله ما آمده است، در‌حالی‌که نماینده باید بین مردم باشد تا دردهایشان را از نزدیک ببیند و بفهمد.

برای اشتغال جوانان هم فکری کنند؛ پسر همسایه‌مان دکترا دارد و به‌صورت پاره‌وقت در دانشگاه مشغول تدریس است، اما با داشتن چهل‌سال سن هنوز در خانه پدرش زندگی می‌کند و مجرد است و با وضعیت نامشخص درآمدش، جرئت ازدواج ندارد.

 

لزوم رسیدگی به چالش‌های فرهنگی جامعه

سیدعلی‌اکبر ترجمان، ۵۵ ساله، بازنشسته نیروی انتظامی

‌شکر خدا سلامتی هست و خودمان مشکلی نداریم، اما جوانان با موضوع بیکاری و تأخیر ازدواج دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ انتظار داریم نمایندگان فکری کنند تا جوانان سامان بگیرند و گرفتار آسیب‌های اجتماعی نشوند.

مشکل مسکن نیز در‌حال بحرانی‌شدن است. همچنین چالش‌های عقیدتی و فرهنگی جامعه باید به طرق مختلف از‌جمله وضع قوانین مناسب و نظارت بر اجرا رسیدگی شود؛ به‌ویژه در آموزش‌و‌پرورش، باید فضای فرهنگی‌تربیتی ایمن و مطمئن باشد که خیال خانواده‌ها را آسوده کند، نه اینکه شاهد آسیب‌دیدن دانش‌آموزان باشیم.

 

چرا برای معیشت مردم چاره‌اندیشی نمی‌شود؟

عباسعلی منتظری، ۶۴ ساله، بازنشسته آزاد

برخی کاندیدا‌ها وقتی می‌خواهند به مجلس راه پیدا کنند، می‌گویند نوکر مردم هستند، اما وقتی به مجلس رسیدند، دیگر نمی‌توان آن‌ها را دید، مگر در آستانه انتخابات دوره بعد! گذشته از وضعیت نابسامان معیشت مردم که نمی‌دانم چرا برایش فکر جدی نمی‌شود، خودرو هم واقعا برای مردم مسئله‌ساز شده است.

دوسال در نوبت می‌مانیم، بعد حذفمان می‌کنند! ما از سر وظیفه حتما در انتخابات شرکت می‌کنیم و به اصلح رأی می‌دهیم، ولی کاندیدا‌ها بدانند مردم ایران در دنیا وجود ندارد؛ به دردشان برسند و قدردان باشند. در‌مجموع، مشهد نمایندگان خوبی دارد، اما انتظار داریم همه در‌کنار هم متحد باشند و دچار تک‌روی نشوند.

 

‌پیگیر مطالبات مردم شهر و روستا باشید

عباس‌ثالثی، ۶۷ ساله، بازنشسته راه‌آهن

انتظارم از کاندیدا‌ها این است که برای رضای خدا به مجلس بروند، نه برای هوای نفس و امتیازات مادی؛ ما طبق وظیفه شرعی و اجتماعی‌مان، رأی می‌دهیم، اما کاش آن‌ها هم مثل ما احساس وظیفه کنند و رأی ما را هدر ندهند؛ به‌جای دویدن پی جاه و مقام، پیگیر مطالبات مردم باشند که واقعا در تنگنای اقتصادی قرار دارند؛ شهر و روستا هم ندارد، همه درگیرش هستند. همچنین به دغدغه‌ها و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب عمل به آن‌ها توجه کنند.

* این گزارش یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۵۸ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر