کد خبر: ۵۱۷۶
۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

سفیر فرهنگی ایران

رویا فضائلی به‌عنوان سفیر فرهنگی مسابقات بین‌المللی که بین کشور‌های مسلمان در کشور اردن برگزار شده، به‌عنوان اولین زن در این عرصه شرکت کرد.

زهرا جمعه‌پور| تا چشم باز کرده، سایه قرآن بر سرش بوده است. پدرش معلم قرآن و مادرش هم فعال فرهنگی و قرآنی است. به همین واسطه رویا فضائلی اولین دیدار با کلام خدا را از همان سال‌های اول تولد به یاد دارد. این شیرینی که اکنون مثل عسل به زندگی‌اش طعم داده است، به‌خاطر همان روزی است که تصمیم به شرکت در کلاس‌های حفظ قرآن در حرم مطهر امام هشتم گرفت.

نقطه عطف زندگی‌اش را شرکت در این کلاس می‌داند. حظی که از هم‌جواری با امام‌هشتم در این محافل نورانی می‌برد، دلیلی شد برای ریشه‌دواندن آیات کلام خدا در دل و جانش؛ آیاتی که دل را جلا می‌دهد و نونوار می‌کند.

موفقیت‌هایی که رویا در این زمینه با وجود سن کم کسب کرده‌است، کم نیستند. او این موفقیت‌ها را مدیون انس با امام رئوفش می‌داند. کسی که پسوند نامش در این روز‌ها «جوان‌ترین قاری و مربی قرآن کریم در حرم مطهر» است.

گمشده من همان قرآن بود

رشدکردن در خانواده مذهبی و انسی که از کودکی با قرآن پیدا کرده بود، پیش‌زمینه خوبی برایش فراهم کرده بود تا در مسیر قرآنی قرار بگیرد. از آن روز‌ها چنین می‌گوید: در چهارده‌سالگی‌ام یکی از دوستان در مدرسه حافظ چهارده جزء قرآن بود. این جرقه‌ای شد که به سمت علاقه و هدفی بروم که همیشه آرزویش را داشتم. برای حفظ قرآن تصمیم گرفتم که در کلاس‌های حفظ قرآن در حرم مطهر شرکت کنم.

این راه که پیچیدگی‌های خودش را دارد و بدون اراده قوی شکل نمی‌گیرد، از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ طول کشید: در هجده‌سالگی به آرزویم رسیدم و حافظ قرآن شدم. سال‌هایی که این راه را طی کردم، پدر و مادرم همراه و همدلم بودند.

 مادرم شاغل بود. از سرکار که می‌آمد، با وجود خستگی زیاد، هر وقت لازم بود که خودم را به کلاس و برنامه‌ای برسانم، همراهی‌ام می‌کرد. البته هم‌جواری با امام‌رضا (ع) و حفظ قرآن زیر سایه ایشان دلگرمی زیادی به من می‌داد تا به‌راحتی و به‌سرعت به این موهبت الهی دست پیدا کنم.

او از هدفش برای حفظ قرآن می‌گوید: سال‌ها به‌دنبال گم‌شده درونم می‌گشتم تا با آن به آرامش برسم و این گم‌شده من همان قرآن بود که باعث شد سکون و آرامش بر قلبم جاری شود.

رویا از خاطره‌انگیزترین روزش در این سال‌ها چنین یاد می‌کند: به‌یادماندنی‌ترین خاطره برایم آن روزی است که درست در همان کلاس در حرم مطهر که روزی با پای شاگردی در محیط معنوی‌اش قدم می‌گذاشتم، اولین‌بار به جایگاه استادی تکیه زدم. همان وقت یاد آیه‌ای از کلام خدا افتادم که می‌فر‌ماید: هرکس قدرت بخواهد، فقط باید از دست خدا و ائمه (ع) بگیرد.

 

جوان‌ترین مربی قرآن حرم

رویا فضائلی ۲۴ بهار را دیده است و عنوان جوان‌ترین مربی قرآن کریم حرم مطهر را دارد. با توجه به رشته دبیرستانش که علوم تجربی بود، می‌توانست در دانشگاه به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی بپردازد، اما ترجیحش این بود که در حوزه تخصصی قرآن فعالیت کند. او کارشناسی‌ارشدش را در رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی گرفته است.

رویا از همان ابتدا که موفق به حفظ قرآن شد، در مسابقات مختلف شرکت می‌کرد. حاصلش رتبه اول مسابقات کشوری اوقاف در سال ۱۴۰۱ در اهواز و رتبه نخست مسابقات ملی دانشجویی در سال ۱۴۰۱ در قم است.او که از سال ۱۳۹۵ به‌عنوان کارشناس و مربی حفظ قرآن کریم اداره علوم قرآنی حرم مطهر رضوی و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان‌رضوی همکاری می‌کند، عهده‌دار داوری مسابقات قرآنی است.

رویا که معلمی را با تدریس در رشته قرآن و عربی تجربه می‌کند، به مسابقات بین‌المللی هم راه پیدا کرده است. او به‌عنوان سفیر فرهنگی مسابقات بین‌المللی که بین کشور‌های مسلمان در کشور اردن برگزار شده، به‌عنوان اولین زن در این عرصه شرکت کرده است: این مسابقات از هر سن و فرهنگی شرکت‌کننده داشت، اما من و یک خانم عراقی تنها افراد شیعه این مسابقات بودیم.

 او ادامه می‌دهد: به‌علت اخبار غلط و طرز فکر منفی درباره زنان شیعه، اینکه یک خانم در این مسابقات شرکت کرده بود، برایشان تعجب‌آور بود. بار مثبتی که شرکت در این مسابقات برایم داشت، سخنرانی کوبنده‌ام با تأکید بر این نکته بود که شیعه و زن بودن هیچ تضادی با قرآن و عترت ندارد. خوش‌حالم که تاحدودی ذهنیت آن‌ها را درباره شیعیان تغییر دادم.

کلام آخر او درس‌گرفتن از قرآن برای زندگی بهتر است و اینکه نباید اجازه بدهیم که قرآن سر طاقچه‌ها بازنشده بماند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر