کد خبر: ۴۸۱۱
۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

سفره بی‌ریای ابوالفضلی‌ها به وقت افطار

سال‌۱۳۸۱ یک خانواده شهید، منزل خود را وقف حسینیه کردند و مکانی کوچک شکل گرفت که بعد‌ها مسجد شد.

«مسجد ابوالفضلی (عج)» کانون همدلی و همبستگی یک محله در طبرسی‌شمالی است؛ مکانی که ساخت آن با کمک‌های خودجوش مردمی به‌تازگی تمام شده و با اجرای برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و... خیلی از نوجوانان و جوانان محله را جذب کرده‌است.

ماجرا از این قرار است که سال‌۱۳۸۱ یک خانواده شهید، منزل خود را وقف حسینیه کردند و مکانی کوچک شکل گرفت که بعد‌ها مسجد شد. بعد‌ها که قرار به توسعه و تکمیل آن شد، نیکوکاران پای کار کمک به خادمان و اهالی این محله ایستادند.

پهن‌شدن سفره بخشش

حالا بیشتر از یک سال است کار توسعه و ساخت مسجد تمام شده و سفره بخشش آن‌ها همچنان هر‌شب در ماه مبارک رمضان پهن است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا نظری امام جماعت است و از پویش افطاری ساده خبر می‌دهد که اتحاد بین ساکنان یک محله را بیشتر کرده است.

حاج‌آقا سعی کرده است با تکیه بر همت و کمک خود مردم، برنامه‌های مسجد را متنوع کند و از همه طیفی کمک گرفته است؛ نوجوانان، جوانان، رده‌های میان‌سال و حتی سالمندان محله. او می‌گوید: با توسعه مسجد در سه‌طبقه، فعالیت‌های مختلف همچون برپایی کارگاه‌های مهارتی، مشاوره و اشتغال‌زایی برای زنان بی‌سرپرست یا سرپرست خانوار انجام می‌شود.

او تعریف می‌کند: برخی ماه‌ها ویژه هستند و فعالیت‌های اهالی هم خاص‌تر می‌شود؛ مثل ماه مبارک رمضان که خیلی از ساکنان این محدوده، آستین بالا می‌زنند و تدارک برنامه افطار را می‌بینند تا حتی اگر شده با نان و خرمایی، روزه‌شان را کنار هم باز کنند.

حاج‌آقا می‌گوید: در ابتدا تصور می‌کردیم نتوانیم از عهده این کار برآییم، اما از همان شب اول که با نان و پنیر و سبزی شروع کردیم، هر شب یکی از خیران و اهل محله بانی شد و خود این موضوع، خاطرات خوشی از همدلی و همراهی مردم به وجود آورده است.

حاج‌آقا نظری ادامه می‌دهد: ما علاوه‌بر اهالی، پذیرای مسافران از روستا‌های اطراف مشهد هم هستیم.


میزبانی صمیمانه از زائران

نزدیک اذان مغرب است و جمعیت در مسجد موج می‌زند. خادم‌یاران مردم را برای نشستن بر سر سفره‌ها راهنمایی می‌کنند. در طبقه بالای مسجد، سفره دیگری پهن است تا زائران خسته از راه، گلویی تازه کنند و برای زیارت حرم امام‌رضا (ع) و دیگر برنامه‌ها آماده شوند.

بتول‌خانم، از اعضای برنامه «رهروان فضلیت» مسجد، درباره برنامه این گروه می‌گوید: شش سال است همراه همسرم و بیست‌نفر از خادم‌یاران خانم و آقا در این مسجد توفیق خدمت به زائران را داریم. او ادامه می‌دهد: امسال برای اولین‌بار در ماه مبارک رمضان، هر شب میزبان حدود پنجاه‌نفر از زائران شهر‌های مختلف استان هستیم که افطار و سحر میهمان ما هستند.

بتول‌خانم تعریف می‌کند: خوشبختانه خیر و برکت کمک‌های نیکوکاران آن‌قدر زیاد است که در طول سال هم ما پذیرای کاروان‌هایی ازبین زیارت اولی‌ها، بچه‌های کار، بهزیستی و عروس و داماد‌ها از سراسر شهر‌های استان بوده‌ایم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر