کد خبر: ۱۹۸۴
۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کوک‌کردن ساز زندگی

افرا اردکانی می‌گوید: قرارگرفتن با ملیت‌های مختلف در یک موقعیت مشترک برایم حس و حال خوب و تجربه خاصی به همراه داشت زیرا موسیقی یک زبان بین‌المللی است و می‌توان بدون بیان کلمه‌ای آن را به دیگران منتقل کرد. پس از آنکه به ایران بازگشتم، کلاس نهم بودم که در جشنواره دانش‌آموزی خوارزمی در رشته پیانو شرکت کردم و رتبه دوم ناحیه را به دست آوردم. سال دهم نیز دوباره در جشنواره دانش‌آموزی خوارزمی شرکت کرده و این بار موفق به کسب رتبه یک ناحیه و رتبه سوم استان شدم.

آموزش و تمرین در کودکی از او مربی توانمندی در نوجوانی ساخته است. افرا اردکانی ساکن محله سجاد است. علاقه و همت او در رشته پیانو سبب شده علاوه‌بر کسب چند رتبه در موسیقی، امروز به کودکان و بزرگسالان پیانو آموزش ‌دهد.

 

زبان بین‌المللی موسیقی

افرا اردکانی، متولد 1383است. او از سه‌سالگی با تشویق والدینش آموزش ساز ارف(ساز موسیقی برای کودکان) را شروع می‌کند. علاقه در این زمینه او را به سمت جدیت در آموزش پیش برده و از پنج‌سالگی کار با پیانو را می‌آموزد. 

او که از آن‌زمان تاکنون این هنر را رها نکرده است و در رشته پیانو کلاسیک کار می‌کند، می‌گوید: از همان کودکی در کلاس‌ها و دوره‌های تخصصی مربوط شرکت کردم. در 12سالگی گرچه به مدت 2سال در گرجستان زندگی کرده و آنجا تحصیل می‌کردم اما پیانو و آموزش را رها نکردم و در آنجا هم کلاس می‌رفتم. طوری که توانستم در مسابقاتی که میان مدارس برگزار شد نفر سوم رشته موسیقی را کسب کنم. 

قرارگرفتن با ملیت‌های مختلف در یک موقعیت مشترک برایم حس و حال خوب و تجربه خاصی به همراه داشت زیرا موسیقی یک زبان بین‌المللی است و می‌توان بدون بیان کلمه‌ای آن را به دیگران منتقل کرد. پس از آنکه به ایران بازگشتم، کلاس نهم بودم که در جشنواره دانش‌آموزی خوارزمی در رشته پیانو شرکت کردم و رتبه دوم ناحیه را به دست آوردم. سال دهم نیز دوباره در جشنواره دانش‌آموزی خوارزمی شرکت کرده و این بار موفق به کسب رتبه یک ناحیه و رتبه سوم استان شدم.

او دستی در انجام فعالیت‌های ورزشی داشته است و می‌گوید: از چهار، پنج‌سالگی شنا می‌کردم که تا قبل از شیوع فراگیری کرونا ادامه داشت. با این حال تمرکز اصلی من بر موسیقی است.

 

حس خوب تدریس

افرا پس از سال‌ها آموزش دیدن و تمرین به این نتیجه می‌رسد که بهتر است این علم را با دیگران هم به اشتراک بگذارد و بهترین راه‌حل تدریس است. بنابراین به مدت یک‌سال در زمینه مربیگری آموزش می‌بیند و پنج، شش ماهی است که در یکی از آموزشگاه‌های شهر مشغول به تدریس است. او بیان می‌کند: اکنون به تمام گروه‌های سنی از سطح مبتدی تا پیشرفته آموزش می‌دهم. از اینکه می‌توانم با هر قشری و هر سنی ارتباط برقرار کنم و به آن‌ها آموزش دهم حس خوبی دارم.

کرونا در این حوزه نیز تأثیرات منفی به جا گذاشته است. او ادامه می‌دهد: با شیوع کرونا آموزشگاه‌ها بسته شد و برگزاری کلاس‌های آنلاین هم بازده خوبی نداشت و کار را هم برای استاد و هم هنرجو سخت کرد.

افرا چهار، پنج سالی است که به یادگیری گیتار می‌پردازد و معتقد است تسلط بر یک ساز یادگیری ساز دوم را آسان می‌کند. او در دبیرستان در رشته علوم‌تجربی تحصیل می‌کند و قصد دارد در دانشگاه نیز در همین مسیر ادامه دهد و موسیقی را در کنارش انجام دهد. او تصمیم دارد در تدریس موسیقی هم پیشرفت کند و با سفر به کشورهای دیگر با سبک‌های مختلف موسیقی آشنا شود و در آهنگ‌سازی هم فعالیت کند.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44