
تابستان هنری دختران هنرستان بصیرت
تابستان است، اما در هنرستان بصیرت صدای هیاهوی بچهها به گوش میرسد. یکی قلممو به دست گرفته است و دیگری ظرف کاهگل. یک نفر نوارهای باریک را زیر پلهها اندازه میزند و دختری دیگر کاردک در دست گرفته است و رد چسبهای باقیمانده روی زمین را تمیز میکند.
دو نفر نردبانبهدست پنجرههای بلند مدرسه را ارزیابی میکنند. در طرحی که به همت کادر مدیریت هنرستان بصیرت در محله پایینخیابان راهاندازی شده است، ۱۷۲کارآموز امسال بهجای اینکه در شرکتها و ادارات مختلف بهدنبال محلی برای گذراندن دوره کارآموزی خود باشند، در مدرسه مشغول اجرای عملی درسهایی هستند که در دوره متوسطه گذراندهاند.
تعامل بین رشتههای مختلف
بچههای گروه معماری روی پتینههای بزرگ کنار راهپله مشغول کارند. رنگ طلایی روی خط نستعلیق با پسزمینه سبز، درکنار قالی برشخورده، جلوه زیبایی دارد. فاطمه بهرامی، یکی از بچههای گروه معماری است که مسئولیت بخشی از کار گروهی را به عهده دارد. فاطمه با شوق فراوان، بخشهای مختلفی را که در راهروها و کلاسهای مدرسه کار کردهاند، نشان میدهد و میگوید: ما ۳۶نفر گروه معماری هستیم که همه بخشهای زیرساخت را انجام دادهایم.
او که تلاش میکند کارشان را به بهترین شکل ممکن معرفی کند، ادامه میدهد: در بعضی از کارها کالیگرافی و پتینه را ترکیب کردیم و در قسمتهایی هم پتینه و تکسچر. ما زیرساخت کارها را آماده میکنیم و برای رنگآمیزی و طرحزدن، به بچههای رشته گرافیک و فتوگرافیک تحویل میدهیم.
ستایش کریمی، عارفه رحمانی و سحر لیانی مشغول کار روی پتینهها هستند. ستایش میگوید: ما در طول سه سال، همه این درسها را بهصورت تئوری و عملی در سطح کوچک مانند یک تابلو یاد گرفتهایم. اما انجام آنها در اندازههای بزرگ، یک تجربه خاص بود. عارفه کاردک را روی کاهگلها میکشد و میگوید: وقتی در مدرسه بتوانیم این کارها را انجام دهیم، جرئت میکنیم بعد از این سفارش قبول کنیم. چند نفر از بچهها در مدرسههای دیگر و چند اداره، کار دکوراسیون داخلی را شروع کردهاند.
ایدهپردازی تا اجرا با خودمان
زهرا سبزهکار، یکی از بچههای رشته گرافیک، نمونهکارشان را با تابلو دیواری که پر از گلهای رنگارنگ بهاری است، نشان میدهد و میگوید: روی زیرساخت معماری، نقاشی کردیم. تمام بخش ایدهپردازی تا اجرا باخودمان بوده است؛ یک کار گروهی از بچههای گرافیک.
زینب ابراهیمی و زهرا طیبی دو طرف نردبان را گرفتهاند و در راهپله جابهجا میکنند تا دوستشان از دور نگاه کند و بگوید کجا قرار دهند. وقتی درست وسط پنجره قرار میگیرد، مبینا معتمدی اشاره میکند که جای آن خوب است و از پلههای نردبان بالا میرود. درمیان خنده و شوخی بچهها پردهها باز میشوند و به اتاق سرایداری میروند تا شسته و تمیز، دوباره به راهروها برگردانده شوند. در کلاسها هم روال همین است. زینب با یک دستمال و شیشهشوی ایستاده است و با خنده میگوید: کارهایی که تابهحال در خانهمان انجام ندادهایم، در مدرسه باید انجام دهیم.
کلاسهای زیبا، نتیجه کار گروهی
هانیه دهقان و ریحانه موسیفر از دانشآموزان رشته فتوگرافی هستند که بخش اصلی کارشان در کلاسها انجام شده است. یک کار تیمی که نتیجهاش کلاسهایی با تزئین مینیمال گلهای سیاهوسفید است. ریحانه از بچهها میخواهد زودتر تشت و دستمالها را از کلاس خارج کنند تا جلوه کارشان دیده شود. هانیه با مدیر مدرسه به کلاس میآید تا نمرهشان را بگیرند.
با ورود مدیر مدرسه، هر کدام از بچهها بخشی از کار را توضیح میدهند و از ایدههایشان دفاع میکنند. ریحانه، فلسفه پسزمینه رنگ شیری کلاس و ترکیب آن را با گلهای سیاهرنگ توضیح میدهد و هانیه برگهایی را که در قسمتهای زخمخورده کاغذدیواریهای قدیمی کار کردهاند، نشان میدهد.
حدیث کسرائیان، مدیر هنرستان بصیرت، با حوصله به تکتک کلاسها سر میزند و نقاط قوت و ضعف بچهها را گوشزد میکند.
سیزدهکلاس و هشتکارگاه و همه راهروها در سه طبقه، فضایی است که دراختیار دانشآموزان پنجرشته قرار گرفته تا بعداز پایان دوره متوسطه دوم، خودشان را محک بزنند.
بچهها آماده ورود به بازار کار هستند
کارآموزی همه رشتهها به دکوراتیو ختم نمیشود. بچهها در رشتههای مختلف، بخشهای متفاوتی از کار را به عهده گرفتهاند. با کسرائیان به کارگاه کامپیوتر میرویم و طرحهایی را که بچههای رشته شبکه برای بنرهای بزرگ راهروها طراحی کردهاند، میبینیم.
قبلاز چاپ باید همه ایرادها گرفته شود، اما درباره ایدهها مدیر مدرسه، هیچ دخالتی نمیکند و صفرتاصدش را به بچهها میسپارد. سامیه قادری یکی از کارهای انفرادی را که برای اداره طراحی کردهاند، نشان میدهد و بعد از تأیید مدیر میرود سراغ کار بعدی. بنرهایی با مضامین مختلف، آیهالکرسی، وانیکاد و طرحهای اسلیمی، در ابعاد بزرگ برای راهروها طراحی شدهاند و بروشورهای کوچک هم به سفارش ادارات مختلف.
کسرائیان میگوید: قرار است همه راهروها با این بنرها تزئین شود. از ادارات و ارگانهای مختلف دعوت میکنیم به دیدن مدرسه بیایند. او که از سطح خوب کار بچهها خندهای رضایتبخش بر لبانش نقش بسته است، ادامه میدهد: با این طرح، دختران ما بعد از پایان دوره دوم آماده ورود به بازار کار هستند.
هر محیطی را که خراب میکنند، خودشان تمیز و درست میکنند؛ این هم جزو الزامات محیط کار است
برای همه رشتهها کار هست
سرپرست کارآموزی مدرسه پابهپای بچهها در کلاسها و راهروها حضور دارد و بر کارها نظارت میکند. فاطمه منظریخواه درباره طرحی که مدرسه را به عنوان پایگاه معرفی کردهاند، میگوید: بچههای هنرستان، بعد از پایان کلاس یازدهم، باید دورهای را بهصورت عملی بگذرانند. برای کارودانش دوره کارورزی و برای فنیوحرفهای دوره کارآموزی است. روال این است که به شرکتها یا ادارات مختلف میروند و تعداد ساعات موردنظر را در آنجا میگذرانند.
منظریخواه ادامه میدهد: معمولا در شرکتها کار عملی و پروژههای کاربردی به بچهها سپرده نمیشود. اما با پایگاه قراردادن مدرسه، دانشآموزان تعداد ساعات کارآموزی را در اینجا گذراندند و پروژهها را در مدرسه انجام دادند، از نقاشی دیوارها گرفته تا طراحی کلاسها و کارهای دکوراتیو؛ حتی بچههای رشته شبکههای کامپیوتر کارهای عملی مرتبط با رشته خودشان را انجام دادند. بچههای شبکه برایمان سایت طراحی میکنند و برای بروشور و بنر مدرسه طرح میزنند، با برخی نرمافزارهای جدید، کارتپستال موزیکال طراحی میکنند.
نرمافزار محک را هم با بچههای حسابداری کار میکنیم که بتوانند وارد بازار شوند. بچههای رشته حسابداری و شبکه ۱۸۰ساعت، فتوگرافی و گرافیک ۱۲۰ساعت و رشته معماری ۲۴۰ساعت باید در این طرح بگذرانند.
الزامات محیط کار
نزدیک ظهر که میشود، بچهها شروع میکنند به جمعکردن وسایل تا باز فردا بیایند و ادامه کار را در دست بگیرند. مادر ستایش آمده است دنبال دخترش و از او میخواهد روپوش رنگیاش را دربیاورد. فاطمه محمدی میگوید: با اینکه رفتوآمد در تابستان سخت است، خوشحالم که مدرسهشان پایگاه کارآموزی است و مجبور نیستم دخترم را به شرکتهای خصوصی که نمیشناسم بفرستم.
ستایش میگوید: دستمالکشیدن شیشهها، باز کردن و نصب پرده و حتی پاککردن رنگ و چسب از روی زمین، همه جزو کارهایی است که خودمان باید انجام دهیم.
سرپرست کارآموزی میگوید: هر محیطی را که خراب میکنند، خودشان تمیز و درست میکنند؛ این هم جزو الزامات محیط کار است.
* این گزارش شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۴ در شماره ۵۹۹ شهرآرامحله منطقه ثامن چاپ شده است.