کد خبر: ۱۰۶۲۱
۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱

درباره کانون فرهنگی شهیدروحی؛ اولین تشکل تخصصی ترویج فرهنگ مطالعه در مشهد

علی‌اکبر روحی‌گل‌خطمی می‌گوید: از دوازده‌سالگی با تشکیل کانون، محوریت اصلی کار‌ها را در حوزه کتاب قرار دادیم و دو سال بعدِ آن هم با تشکیل هیئت مذهبی سیدالشهدا (ع)، برنامه‌های هیئت و کانون را با هم مدیریت می‌کردم.

کوچک‌تر که بودیم، هربار که پدر یا مادر برای انجام فلان کار درست تشویقمان می‌کردند، جایزه‌ای که برایمان درنظر می‌گرفتند، معمولا کتابی مطابق با رده سنی‌مان بود. همین روش تشویق باعث شده بود که همه در انجام درست کار‌ها و امور محوله، از یکدیگر پیشی بگیرند تا سریع‌تر به جایزه مرسوم خانواده یعنی کتاب برسند.

فرزندی هم که تشویق می‌شد، بلافاصله کتاب هدیه‌گرفته را با نایلون‌های مخصوص کتاب، جلد می‌کرد و آن را در کتابخانه کوچک کنار دیوار پذیرایی قرار می‌داد و از آن به بعد کتابی که در جلوی سایر کتاب‌ها قرار گرفته بود، نقل محفل‌های خانوادگی و دوستانه‌مان می‌شد.

از دوران کودکی تاکنون، شاید حدود ۲۰ سال می‌گذرد و شاید گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی باعث شد که کم‌کم راه و روش هدیه دادن هم دستخوش تغییر شود. حالا دیگر علاوه بر فرزندان، پدر و مادر‌ها هم به سمت وسایل الکترونیکی گرایش پیدا کرده‌اند و به جای کتاب، تبلت و انواع گوشی‌های هوشمند را به فرزندان خود هدیه می‌دهند.

پیشرفت تکنولوژی و گسترش همین وسایل‌جمعی باعث شد که تیم ورزشی بروبچه‌های محله مطهری که اعضای آن حدودا بیست‌نفری هستند، بعد از دوسال فعالیت ورزشی با نام «پرسپولیس نوجوان»، از سال ۸۲ فکر تاسیس کانونی فرهنگی با محوریت کتاب و مطالعه را در سر بپرورانند.

اتفاقا این موضوع تحقق یافت و به مدیریت علی‌اکبر روحی، «کانون فرهنگی شهیدروحی» هم‌نام با پسرعموی شهید علی‌اکبر آغازبه‌کار کرد و محوریت اصلی و اولیه فعالیت آن هم ترویج بیانات رهبری با توجه به نام‌گذاری عنوان هر سال و نیز ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی قرار گرفت.

 

۴۰مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی

علی‌اکبر روحی‌گل‌خطمی، همان مدیر ده، دوازده ساله چند سال قبل است که ایده راه‌اندازی کانون فرهنگی به نام پسرعموی شهیدش را در میان بروبچه‌های ورزشی محله مطرح کرد و با همت همان نوجوانان ده، دوازده سال قبل، الان افتخار خدمت و کار و فعالیت فرهنگی حوزه کتاب را (حدود ۱۲ سال) در پرونده فعالیت‌های فرهنگی خود به ثبت رسانده است.

او که این روز‌ها مسیر زندگی خود را در بیست‌وشش‌سالگی پشت سر می‌گذارد، از فعالیت‌های اولین تشکل تخصصی ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه استان به نام «کانون فرهنگی شهیدروحی» می‌گوید: از دوازده‌سالگی با تشکیل کانون، محوریت اصلی کار‌ها را در حوزه کتاب قرار دادیم و دو سال بعدِ آن هم با تشکیل هیئت مذهبی سیدالشهدا (ع)، برنامه‌های هیئت و کانون را با هم مدیریت می‌کردم.

او که این روز‌ها دانشجوی رشته مدیریت فرهنگی نیز هست، در ادامه بیان می‌کند: اولین مسابقه کتاب‌خوانی را در سال ۸۶ با مضمون داستان‌هایی از زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) ویژه طیف نوجوان برگزار کردیم که با استقبال بی‌نظیری همراه شد.

او ادامه می‌دهد: در اولین مسابقه موفق شدیم حدود ۴۰ مسابقه کتاب‌خوانی بزرگ و گسترده کشوری، استانی و شهری در دل همین کانون کوچک برگزار کنیم و همین موضوع باعث شد که به کانون ما عنوان «اولین تشکل تخصصی ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه استان» یا «کانون تخصصی مطالعه» را نسبت دهند.

 

نام‌گذاری سال‌ها و تولید کتاب

مدیر تنها کانون تخصصی مطالعه استان در منطقه ما در ادامه می‌افزاید: بیانات رهبری و مطالعه، دو اصل اساسی در راه‌اندازی کانون بود؛ به همین دلیل هم‌زمان با ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، به تولید و انتشار کتاب هم گرایش پیدا کردیم و این کار را هم با بیانات و سفارش‌های رهبری منطبق با نام‌گذاری هر سال از سوی ایشان، در اولویت قرار دادیم.

 

هر سال؛ ۵ مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی

روحی با اشاره به اینکه کانون ما نخستین مرکزی است که توانسته است در برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، با شورای نگهبان هم ارتباط بگیرد، می‌گوید: به طور میانگین شاید در هر سال ۴ تا ۵ مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی، با اهدای کتاب رایگان به شرکت‌کنندگان برگزار می‌کنیم.

 

درباره کانون فرهنگی شهیدروحی اولین تشکل تخصصی ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه

 

مسابقه بزرگ خطبه‌خوانی غدیر

او در ادامه به تولید و نشر کتاب‌هایی مانند «سبک زندگی» شامل تاکید‌های رهبری در زمینه نحوه زندگی و «زندگی به سبک روح‌الله» نزدیک به ۲۰۰ هزار نسخه با محوریت مسیر زندگی و آداب درست زیستن از دیدگاه امام‌خمینی (ره) اشاره و تاکید می‌کند: ما معتقدیم ترویج فرهنگ غدیر زیرساخت تمام فعالیت‌های فرهنگی است؛ به همین دلیل مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی خطبه غدیر با هدف آشنایی بیشتر جوانان و عموم مردم با خطبه ماندگار غدیر در ایام دهه ولایت و ایام شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد در خراسان رضوی برگزار شد.

مدیر کانون فرهنگی‌وهنری شهیدروحی بیان می‌کند: برگزاری همایش «انقلاب سوم»، مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی «همیار ایمنی» با هدف ترویج و توسعه فرهنگ ایمنی در جامعه، در مشهد مقدس و نیز مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی «ستاره جوانی» با هدف پرداختن به موضوع هویت جوانان و ترویج و تبیین بیانات حضرت امام‌خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در حوزه جوانان، به‌منظور ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، از دیگر مسابقات کانون در حوزه کتاب در سال گذشته بود.

 

اعتبارات استانی برای برنامه‌های ملی

روحی در ادامه، با اشاره به اینکه مسئولان کشوری باید از کانون‌هایی که در سطح ملی کار می‌کنند، حمایت بیشتری کنند، تاکید می‌کند: اعتبار ما سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که البته این اعتبار، استانی است و این در حالی است که بسیاری از برنامه‌های ما در سطح ملی و کشوری است.

 

اعضای مجازی و کتابخانه آن‌لاین

او در ادامه به راه‌اندازی سایت کانون در سال ۹۳ اشاره می‌کند و اینکه با گسترش تکنولوژی، راه‌اندازی مرکزی مجازی برای کانون، امری لازم بود و بر این اساس، سایت کانون راه‌اندازی شد و پورتال m-ketab.ir برای شرکت در مسابقات کتاب‌خوانی، دریافت نسخه دیجیتال کتاب‌ها و ارتباط فعالان حوزه کتاب با یکدیگر در سراسر کشور را مهیا ساخته است.

 

راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در مطب پزشکان

روحی در ادامه، به سایر فعالیت‌های تخصصی حوزه کتاب توسط کانون اشاره و در این‌باره اضافه می‌کند: تاکنون ۱۰ ایستگاه مطالعه با همت شهرداری و شورای اجتماعی محلات ناحیه‌یک در مطب پزشکان سطح منطقه راه‌اندازی کرده‌ایم.

او اذعان می‌دارد: کتاب‌های این ایستگاه‌ها بیشتر شامل محور‌هایی مانند سبک زندگی، تربیت فرزند، حل تعارضات خانوادگی و کنترل استرس است که درواقع با هدف پر کردن زمان انتظار مراجعان برای مطالعه، طراحی شده است.

 

درباره کانون فرهنگی شهیدروحی اولین تشکل تخصصی ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه

 

کتابخانه سیار روستایی

مدیر کانون شهیدروحی این نکته را هم یادآوری می‌کند که در ترویج فرهنگ مطالعه، روستا‌ها و اهالی حاشیه شهر مشهد نیز از قلم نیفتاده‌اند و به همین منظور در طرح کتابخانه سیار در طول یک سال، تمام روستا‌های سی‌کیلومتری اطراف مشهد از کتاب‌های کتابخانه سیار کانون در مینی‌بوس بهره گرفته و استفاده برده‌اند.

او در ادامه به فعالیت قرائت‌خانه جواهری هم اشاره می‌کند و اینکه این قرائت‌خانه هم در اختیار دوستداران مطالعه و کتاب‌خوان‌هاست و ورود به آن برای عموم آزاد است.

او در پایان درخواستی هم از متولیان امور فرهنگی و مسئولان شهری و شهرداری دارد؛ اینکه به جوانان و تشکل‌های جوان‌محور بیشتر اهمیت بدهند و حمایت‌های مادی و معنوی خود را از آنها دریغ نکنند.

او می‌گوید: از شهرداری می‌خواهیم که طرح‌هایی مانند «مسجد ما» را ادامه دهد و از نهاد کتابخانه‌های عمومی استان هم انتظار می‌رود با تشکل‌های دغدغه‌مند در حوزه کتاب و مطالعه، تعامل بیشتری داشته باشد.


۳۰ هزار عضو، در کانون شهید روحی

او در ادامه، اعضای افتخاری این کانون در حوزه کتاب را حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر برمی‌شمرد و بیان می‌کند: در حال حاضر در حال ساخت مستند شهیدروحی هستیم و کتابی هم در این زمینه در دست تدوین داریم که مستند تا ماه آینده و کتاب تا آخر تابستان به مرحله اکران و انتشار خواهد رسید.


شهید فرهنگی
نام: ابراهیم
نام خانوادگی: روحی‌گل‌خطمی
متولد: ۱۳۴۰ در مشهد
میزان تحصیلات: دیپلم
وضعیت تاهل: مجرد
تاریخ و محل شهادت: ۱۳۶۰/۹/۷- بستان 
مزار شهید: حرم مطهر رضوی، صحن آزادی، بهشت ثامن‌الائمه (علیه‌السلام)

 

خلاصه‌ای از زندگانی شهید

شهید ابراهیم روحی، فردی مقاوم و صبور بود که از اوایل کودکی توجه خاصی به مسائل دینی داشت. وی اهمیت زیادی برای خواندن نماز اول وقت بالاخص نمازجماعت صبح در مساجد محله قائل بود و در مسائل شرعی بسیار دقیق و کوشا بود.

او در جلسات قرآن به صورت منظم شرکت می‌کرد و به تلاوت قرآن علاقه بسیار داشت. وی حافظ نیمی از قرآن مجید و دارنده آرشیو کامل نوار‌های کاست سخنان حضرت امام‌خمینی از سال ۱۳۴۲ بود.

او از همان شروع انقلاب در صحنه‌های مبارزه حضور داشت. ایام سربازی او مصادف بود با شروع جنگ تحمیلی از جانب رژیم بعث عراق که همین موضوع باعث شد او نیز به‌عنوان رزمنده در منطقه جنگی «بستان» حضور یابد. در مرحله اول در عملیات شکست حصر آبادان به سوی جبهه‌های نبرد رهسپار شد و در منطقه عملیاتی بستان و عملیات طریق‌القدس شرکت کرد. او درحالی‌که مشغول به هلاکت رساندن مزدوران بعثی بود، از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و به درجه عظیم شهادت نائل گشت.

 

آخرین توصیه و پیام شهید، به نقل از خانواده

پشت جبهه از خط مقدم اولاتر است که شما باید حفظ کنید. در جبهه‌ها ما با دشمنان رودررو می‌جنگیم، درحالی‌که در پشت جبهه دشمنان ناشناخته هستند. به پدر و مادرم بگویید در این لحظات آخر عمر اگر شما با من نبودید، فاطمه زهرا (س) و امام‌حسین (ع) در کنار من هستند و هیچ ناراحت نباشید.

 

مقدمه آخرین نامه شهید به خانواده

«بسم‌الله الرحمن‌الرحیم
به‌درستی آنهایی که در راه خدا کشته می‌شوند، مقام و ارزشی بزرگ در راه خدا دارند و برای رهایی از هر ظلم و ستمی، احتیاج به قیام است. این جنگ (قیام) با همکاری مردم و بیداری مردم انجام می‌گیرد.

جنگ در راه خدا را جهاد گویند، قرآن زنده و جاوید را کسی می‌داند که در راه خدا به شهادت برسد. از زمان پیغمبر (ص) هزاروچهارصد سال پیش تابه‌حال جنگ‌هایی برای برپا داشتن اسلام شده است و چه افراد شایسته‌ای در این راه جان خود را دادند و با خون خود درخت اسلام را زنده نگه داشته‌اند.

این جنگ‌ها ادامه داشت. در زمان امام‌حسین (ع) نهضت عاشورا به وقوع پیوست. این نهضت از اهمیت خاصی برخوردار بوده است که دیگر جنگ‌ها آن خاصیت را نداشته‌اند و هرچه زمان پیش می‌رود، این نهضت زنده‌تر، نمایان‌تر و آشکارتر و بر اهمیت آن افزوده‌تر می‌شود و تا عصر حاضر که انقلاب اسلامی ایران می‌باشد».

 

* این گزارش شنبه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۴ در شماره ۱۵۷ منطقه ۲ شهرآرامحله چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44