کد خبر: ۱۰۵۶۴
۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰

جاذبه‌های مذهبی با ایده‌های زوج طلبه «بالاخیابان»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا برادران‌افتخاری و راضیه تهرانیان، دو طلبه محله بالاخیابان، با داشتن چهارپسر قدو‌نیم‌قد، هم فعال بسیج و مسجد هستند و هم فعال اجتماعی. هم در دانشگاه تحصیل می‌کنند و هم در حوزه.

معمولا موضوع صحبت مشترکشان، بیان ایده‌ها و طرح‌هایی است که برای بچه‌ها اجرا می‌کنند. پای طرح‌های فرهنگی کانون «رضوان طه»، حتی به خانه‌شان هم باز شده است و فرزندانشان هم برای اجرای بهتر برنامه‌ها و جشن‌ها با آنها مشارکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا برادران‌افتخاری و راضیه تهرانیان، دو طلبه محله بالاخیابان، با داشتن چهارپسر قدو‌نیم‌قد، هم فعال بسیج و مسجد هستند و هم فعال اجتماعی. هم در دانشگاه تحصیل می‌کنند و هم در حوزه. هم دروس فقه و معارف را تدریس می‌کنند و هم با تئاتر و سرود، بچه‌ها را به مسجد و مراسم مذهبی جذب می‌کنند. این زوج فعال، هر‌روز با ایده‌های جدیدتر، نوجوانان بیشتری را با سیره اهل بیت (ع) آشنا می‌کنند.


اجرای تاریخی زنان نوغان را پیدا کردیم

فعال فرهنگی و عضو شورای اجتماعی محله بالاخیابان است. دکترای ادیان و مذاهب را از قم گرفته و هم‌زمان درس حوزه را هم تا سطح چهار ادامه داده است. تدریس در دانشگاه و حوزه را هم کنار نگذاشته است و دوست دارد کار‌های فرهنگی‌اش برای نوجوانان هرروز بیشتر و با‌کیفیت‌تر شود.

امام‌جماعت مسجد امام‌صادق (ع) یک جوان دهه‌شصتی است که تعاملات فرهنگی‌اش را از دوران نوجوانی و در مدرسه آیت‌ا... مطهری شروع کرده است و آن‌قدر گسترش داده که نه‌تنها در شهر مشهد، بلکه در چهارده‌شهر دیگر ایده‌های فرهنگی‌اش را ترویج می‌دهد. کار فرهنگی برای کودکان و نوجوانان را به‌صورت ویژه و افتخاری انجام می‌دهد و می‌گوید: برای پسران برنامه‌های مختلفی داریم که می‌تواند برای یک نوجوان مفید باشد، اما برای دختران در کانون رضوان طه به‌صورت ویژه برنامه‌هایی راه انداخته‌ایم.

جاذبه‌های مذهبی فرهنگی با ایده‌های یک زوج طلبه «بالاخیابان»

حجت‌الاسلام افتخاری معتقد است کانون‌های زیادی در مشهد برای پسران کار فرهنگی خوب انجام می‌دهند، اما به برنامه‌های فرهنگی دختران کمتر پرداخته شده است. او با همراهی راضیه‌خانم، برنامه‌های خاصی برای دختران طراحی کرده‌اند و ادامه می‌دهد: زمانی‌که در این محله ساکن شدیم، به‌خاطر ساخت‌وساز‌های اطراف حرم، ساکنان کمی در این حوالی بودند؛ با‌این‌حال سعی کردیم با مردم به ویژه نوجوانانی که به مسجد می‌آمدند، ارتباط بگیریم.

اولین ایده‌ای که به آن پرداختیم، ایجاد یک گروه نمایشی دخترانه بود، با عنوان «دختران نینوایی» تا بتوانیم روایتگر عاشورا باشیم. گروه دختران نینوایی در مناسبت‌های مختلف نمایش اجرا می‌کردند. بعد از مدتی اجرای بچه‌ها دهان‌به‌دهان در محله پیچید؛ هیئت‌های منطقه و حتی مدیران مدارس می‌خواستند که گروه نمایشی کانون برای اجرا به مدرسه‌شان بروند. 

تأثیر کار فرهنگی از دوران کودکی مثل بذری است که رشد می‌کند و از همان دوران، آنها را با عشق به اهل‌بیت (ع) پیوند می‌زند.

هم مادر، هم فعال اجتماعی


امام جماعت خوش‌فکر محله بالاخیابان کمی صبر می‌کند تا همسرش هم به جمع ما بپیوندد و می‌گوید: در همه طرح‌ها، استخوان‌بندی و زیربنای ایده با من است و بعد راضیه‌خانم به آن می‌پردازد و به ایده اولیه پروبال می‌دهد. همسرم علاوه‌بر اینکه معلم است و در حرم هم مشغول است، چهارفرزندمان را هم تروخشک می‌کند.

او می‌تواند الگوی خوبی برای خانم‌هایی باشد که فکر می‌کنند فرزندآوری مانع‌از فعالیت‌های اجتماعی و رشد فکری است.

راضیه تهرانیان شاگرد استاد طا‌هایی بوده، طلبگی را از مکتب نرجس شروع کرده و پس از ازدواج تا سطح سه حوزه در قم ادامه داده است. لیسانس زبان انگلیسی دارد و معلم مدرسه است. اما مهم‌تر از همه مادر چهار فرزند و همراه همسرش است در انجام تمام کار‌های فرهنگی. راضیه‌خانم اهمیت کار فرهنگی روی کودکان را از خردسالی درک کرده است.

به خاطرات خیلی دور برمی‌گردد و می‌گوید: یادم می‌آید زمانی که به مهد کودک می‌رفتم، خانم طا‌هایی از مربیان خواستند با ما سرودی نمایشی کار کنند تا در یکی از مراسم بزرگ حوزه علمیه اجرا کنیم.

این خاطره در ذهن تهرانیان آن‌قدر شیرین است که تمام انرژی‌اش را برای کار با بچه‌ها گذاشته است و اعتقاد دارد تأثیر کار فرهنگی از دوران کودکی مثل بذری است که رشد می‌کند و از همان دوران، آنها را با عشق به اهل‌بیت (ع) پیوند می‌زند.

جاذبه‌های مذهبی فرهنگی با ایده‌های یک زوج طلبه «بالاخیابان»


پاسخ احکام به شیوه نمایشی

او درباره دوران تحصیلش در مکتب نرجس می‌گوید: با طلبه‌ها در بخش نمایش‌نامه‌نویسی و سرود و شعر کار‌های فرهنگی می‌کردیم. گاهی آهنگی را انتخاب می‌کردیم و روی تنظیم آن، شعری را می‌سرودیم. به‌طور‌کلی فعالیت‌های فرهنگی را تأثیرگذارتر از هر نوع کار تبلیغی دیگر می‌دانم.

علیرضا برادران‌افتخاری و همسرش با شرکت در آزمون طرح نخبگانی وارد آموزش‌و‌پرورش شده‌اند. تهرانیان نگاهی به امیررضا می‌اندازد که در آغوشش آرام اطراف را نگاه می‌کند و می‌گوید: بیشتر حرف مشترکمان درباره فعالیت‌های فرهنگی است. حتی فرزندانمان هم با ما مشارکت می‌کنند. پسران بزرگم در ساختن کاردستی‌ها و آماده‌کردن وسایل برنامه‌ها کمک می‌کنند و پسران کوچکم هم با خوش‌اخلاقی و آرام‌بودنشان ما را همراهی می‌کنند.

او که هم مادر است و هم با نوجوانان در مدرسه سروکار دارد، از مسائل نوجوانان مطلع است و می‌گوید: من در سامانه پاسخ‌گویی احکام حرم هستم و می‌دانم که سؤالات متداول روزمره چیست. به‌همین‌دلیل در طرحی، احکام را به‌صورت نمایشی و کاربردی برای نوجوانان به اجرا در‌آوردیم. به‌این‌صورت که با اجرای نمایش، سؤالی را که ممکن است در زندگی عادی با آن مواجه شوند، در ذهنشان ایجاد می‌کنیم و بعد همسرم در سخنرانی‌اش احکام آن مسئله را بیان می‌کند. به این صورت مسائل شرعی در ذهن نوجوانان ماندگار می‌شود.

* این گزارش در شهرآرا محله منطقه ثامن مورخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ منتشر شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44