کد خبر: ۱۰۲۹۶
۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷

محله گلدیس؛ محله‌ای جوان با نام‌هایی از پاچنار تا شهرآرا

محله گلدیس از محلات جوان مشهد است که تا سال ۱۳۷۵ جزو محدوده شهری محسوب نمی‌شد و بعد از آن به مرور ساخت و ساز در آن شکل گرفت. مهمترین کاربری محله گلدیس، تأسیسات شهری است.

تاریخچه

محله گلدیس از محلات جوان مشهد است که تا سال ۱۳۷۵ جزو محدوده شهری محسوب نمی‌شد و بعد از آن به مرور ساخت و ساز در آن شکل گرفت. به دلیل قرار داشتن این محله در اراضی روستای پاچنار، که یکی از روستا‌های قدیمی حوالی مشهد بوده، این محدوده در ابتدا به پاچنار معرف بود و بعد از آن برای مدت کوتاهی به نام ابن‌سینا شناخته می‌شد.شهرک شهرآرا نام دیگری بود که بر روی این محله گذاشته شد و حتی هنوز هم برخی آن را به این نام می‌شناسند.

 شرکت‌های تعاونی سپاه، آب منطقه‌ای، فرش و پروفیل توس نقش ویژه‌ای در ساخت و ساز و آبادانی محله گلدیس داشتند. وجه تسمیه محله گلدیس بدلیل همسایگی با بولوار گلدیس است که در جهت شمال و شمال‌غربی این محله واقع شده است.

 

محله گلدیس

مجتمع ولی‌عصر(عج)

بافت

محله گلدیس با نزدیک به ۱۰۴ هکتار وسعت، جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر را در خود جای داده است. تراکم جمعیت این محله، ۹۳ نفر در هکتار است که با توجه به غیرمسکونی بودن بخش زیادی از محله، نسبتا شلوغ محسوب می‌شود.

مهمترین کاربری محله گلدیس، تأسیسات شهری است که ۵۲ درصد اراضی محله را به خود اختصاص داده است. بعد از آن، مسکونی با ۳۲ درصد و اداری و نظامی با ۶۵/ ۳ درصد، عمده‌ترین کاربری‌های محله گلدیس محسوب می‌شوند.
مسیل موجود در این محله، از جنوب بین خیابان‌های صابر ۲ و ۳ از کوه‌های آب و برق وارد گلدیس شده و بعد از پیمودن مسیر کوتاهی از بخش زیرین بنا‌های مسکونی ادامه مسیر می‌دهد.

آپارتمان‌سازی و سکونت در خانه‌های ۴ تا ۶ طبقه در بخش شرقی محله گلدیس بیشتر به چشم می‌خورد، اما هر چه به سمت غرب محله و اراضی بوستان خورشید پیش می‌رویم، بر شمار خانه‌های ویلایی یک طبقه تا سه طبقه افزوده می‌شود.

 

محله گلدیس؛ محله‌ای جوان با نام‌هایی از پاچنار تا شهرآرا

 

دسترسی

ساکنان محله گلدیس به‌طور مستقیم به خطوط قطار شهری دسترسی ندارند، اما اگر بتوانند با سایر وسایل نقلیه عمومی خودشان را به حاشیه بولوار وکیل‌آباد برسانند، تردد بین‌شهری از طریق خطوط مترو برایشان امکانپذیر خواهد شد.
از نظر رفت و آمد‌های درون‌شهری نیز، دسترسی به بولوار شهیدبرونسی، لادن، شهید صیادشیرازی و شهید فکوری در سمت شمالی از ویژگی‌های محله گلدیس به شمار می‌آید.

تعداد ایستگاه‌های اتوبوس با توجه به میزان جمعیت در گلدیس نسبتا قابل قبول است، اما نکته قابل اشاره این است که ایستگاه‌ها تنها در نوار مرزی محله جانمایی شده‌اند و بنابراین اتوبوس‌ها از مرکز محله عبور نمی‌کنند. بر اساس اطلاعات کتاب اطلس محلات شهرمشهد، میانگین فاصله مکانی برای رسیدن به نزدیکترین ایستگاه اتوبوس در محله گلدیس، ۳۷۹ متر است که برای پیمودن این مسیر لازم است دست‌کم ۴ دقیقه و ۴۴ ثانیه زمان را در نظر بگیرید.

 

محله گلدیس؛ محله‌ای جوان با نام‌هایی از پاچنار تا شهرآرا

 

امکانات فرهنگی و رفاهی

از جمله مکان‌های شاخص و مهم این محله می‌توان به پارک خطی لادن ۵۱، مرکز تصفیه شماره ۱ مشهد، مسجد امام جعفر صادق (ع)، فنی و حرفه‌ای دخترانه شاهد کار و اندیشه و مرکز لرزه نگاری شمال شرق ایران اشاره کرد.

  • در محدوده انتهای لادن، کاربری شاخص با وسعت نسبتا زیاد به کاربری مذهبی– فرهنگی مسجد امام جعفرصادق (ع) تعلق دارد که محل برگزاری برنامه‌های مذهبی و فرهنگی است. در زیرزمین این مسجد، کاربری تجاری – فرهنگی خانه احسان با هدف ارائه مشاوره‌های ترویج فرهنگ سلامت و فروش محصولات طبیعی تأسیس شده است.
  • وجود فضا‌های سبز و همگانی در محله گلدیس به‌گونه‌ای است که میانگین فاصله مکانی برای رسیدن به نزدیکترین نقطه فضای سبز را در این محله به ۲۷۶ متر رسانده است. برای پیمودن این مسافت لازم است کمی بیشتر از سه دقیقه زمان را پیش‌بینی کنید.
  • محله گلدیس تنها دو دبستان دارد که با توجه به جمعیت کودکان آن کافی نیست.

محله گلدیس

 

حدود جغرافیایی

محله گلدیس در همسایگی چهار محله شقایق ۲، آب و برق، لادن و ولیعصر (عج) قرار دارد. بخش بزرگی از این محله در سمت غربی با اراضی بوستان خورشید هم‌جوار است. کوچه شهیدفکوری ۹، بولوار شهیدفکوری و بولوار شهید برونسی مسیر‌های ارتباطی محله گلدیس هستند که به ترتیب از سمت شرق و شمال، تردد برای خودرو‌ها را امکانپذیر کرده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44