کد خبر: ۹۱۷۳
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸

رمزهای استاد نمونه دانشگاه شدن!

علی حکیم‌زاده با توانمندی‌های علمی و اخلاقی که حاصل سال‌ها ممارست اوست، درمیان ۱۷۰ استاد این دانشگاه عنوان برترین را به خودش اختصاص داد.

در مراسمی که هفته معلم امسال در دانشگاه امام‌رضا (ع) برگزار شد، وقتی اسم استاد علی حکیم‌زاده را به‌عنوان استاد نمونه اعلام کردند، دانشجویانی که با او واحد درسی گذرانده بودند، بیشتر از همه خوشحال شدند و تشویق‌هایشان تمامی نداشت.

استاد نمونه دانشگاه امام‌رضا (ع) معیار‌های ارزشیابی زیادی دارد که فقط یکی از آنها نظرسنجی از دانشجوهاست و حکیم‌زاده با توانمندی‌های علمی و اخلاقی که حاصل سال‌ها ممارست اوست، درمیان ۱۷۰ استاد این دانشگاه عنوان برترین را به خودش اختصاص داد.

برقراری ارتباط استاد با دانشجو و علاقه‌مندکردن آنها به کلاس درس، مهارت خاصی می‌خواهد که هرفرد از عهده آن برنمی‌آید، اما گواه موفقیت حکیم‌زاده، استاد نمونه محله اقبال، در برقراری ارتباط خوب و دوستانه با این نسل، دانشجو‌هایی هستند که برای حضور در کلاس درس‌های حوزه مدیریت بازار، استژاتژی، کارآفرینی، اشتغال‌زایی و بازاریابی این استاد لحظه‌شماری می‌کنند.

آشنایی با زبان جوان امروز

به اعتقاد استاد نمونه دانشگاه امام‌رضا (ع) کار با نسل جدید سخت است، اما در مدت چهارسالی که او در این دانشگاه مشغول است، همیشه کلاس‌هایش بیشترین متقاضی را داشته است. حکیم‌زاده می‌گوید: دو موضوع در برخورد با بچه‌های این نسل مطرح است؛ یکی اینکه خودمان را به‌روز نگه داریم تا مخاطبمان احساس کند به زبان و علم روز با او حرف می‌زنیم.

موضوع دوم این است که با اصطلاحات و دنیای جوان امروز آشنا باشیم. او که خودش پدر دو نوجوان دوازده و هجده‌ساله است و توانسته ارتباط خوبی با آرینا و آریو داشته باشد و فرزندانش مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و حضور در بازار‌های مختلف را با پشتوانه راهنمایی‌های پدر تجربه می‌کنند، ادامه می‌دهد: من به‌عنوان پدر و معلم می‌دانم که سطح علمی این نسل از بچه‌های دهه ۶۰ و ۷۰ بالاتر است، اما به‌دلیل تک‌فرزندی و کم‌شدن روابط خانوادگی نسبت‌به قدیم، روابط اجتماعی ضعیف‌تری دارند. این هنر من است که بدانم با خصوصیات این نسل که بسیار هم عجول هستند، چطور برخورد کنم که هم درس را گوش کنند و هم حرف‌شنوی داشته باشند.

نقل یک خاطره از خدمت در بخش دربانان کشیک هفتم

یکی از شب‌هایی که زائران بسیاری به حرم مطهر آمده بودند، موقع اذان مغرب، من در یکی از صحن‌ها مشغول خدمت بودم و نمازگزاران را راهنمایی می‌کردم که ازدحام پیش نیاید. همکاران من هم کمک می‌کردند. اتفاقا بیشتر زوار مهمانان خارجی بودند که برای سلسله‌نشست‌های اسلامی به ایران دعوت شده بودند. این ازدحام بعد‌از نماز هم ادامه داشت تا زمان شام. از همکارانم در کشیک هفتم خواستم که به مهمان‌سرا بروند و شامشان را بخورند و خودم ماندم تا در آن شلوغی اتفاقی نیفتد.

پیش خودم فکر کردم وقتی اولویتت خدمت به زائر باشد، می‌توانی مهمان ویژه حضرت باشی

آخر شب دوستانم گفتند قبل از اینکه به آسایشگاه خدام بروی، یک سر به مهمان‌سرا بزن؛ شاید شام برایت مانده باشد. رفتم و چیزی از غذا نمانده بود. من هم اصرار نکردم و برگشتم. در مسیر یک نفر از کارکنان مهمان‌سرا پشت سرم آمد و گفت: شما را نمی‌شناسم، اما احساس می‌کنم جزو میهمانان خاص حضرت هستید. امشب مراسم ویژه‌ای برای عده‌ای از مهمانان خارجی داریم که شما را هم به این مراسم دعوت می‌کنم. آن شب پیش خودم فکر کردم وقتی اولویتت خدمت به زائر باشد، می‌توانی مهمان ویژه حضرت باشی.


توفیق خادمی در حرم

استاد نمونه دانشگاه امام‌رضا (ع) معتقد است مسیر رشد هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود. می‌گوید: از هشت‌سالگی می‌رفتم سر کار. با همین روحیه در دوره دبیرستان و دانشگاه هم همیشه به‌دنبال رشد اقتصادی و یادگیری معادلات بازار بودم. همیشه دوست داشتم رشد کنم و هیچ‌وقت در شأن خودم نمی‌دیدم از کسی کمک بگیرم. طی سه ترم دوره کارشناسی‌ارشد را در رشته مدیریت بازاریابی تمام کردم و در رشته مدیریت بازار و کسب‌و‌کار وارد دوره دکترا شدم.

دوره دکترا را هم سه‌ساله تمام کردم. الان به‌جز دانشگاه امام‌رضا (ع)، در دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی‌کاربردی هم تدریس می‌کنم و علاوه‌برآن با دانشجویان زیادی به‌عنوان استاد راهنمای پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد همکاری دارم.

این هنر من است که بدانم با خصوصیات این نسل چطور برخورد کنم که هم درس را گوش کنند و هم حرف‌شنوی داشته باشند

حکیم‌زاده بعد‌از فارغ‌التحصیلی، آگهی استخدام در آستان قدس رضوی را دیده است و در آزمون و مصاحبه شرکت کرده و دوازده‌سال به‌عنوان برنامه‌نویس در سازمان فناوری و اطلاعات آستان قدس رضوی مشغول شده تا اینکه سال ۹۰ به درخواست مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی برای کمک در حوزه مدیرعامل و ارتقای سیستم آی‌تی این سازمان، کار در این مجموعه را شروع کرده است.

یکی از افتخارات او که در دوران کاری‌اش در آستان قدس رضوی به دست آمده است، خدمت در حرم مطهر رضوی است و از سال‌۸۸ در بخش دربانان کشیک هفتم توفیق خدمت دارد.


استاد نمونه دانشگاه امام‌رضا (ع) دانشجویانش را در مسیر موفقیت همراهی می‌کند

 

مشاور کارآفرینی دانشجو‌ها

او با افتخار از موفقیت دانشجویانش صحبت می‌کند و می‌گوید: در وضعیت شغلی که بسیاری از بچه‌ها از بازار ناامید هستند، دانشجویانی دارم که با راهکار‌هایی که به آنها می‌گویم، پیش می‌روند و موفق هم هستند. یکی در بازار مبل، طرح‌های جدیدی ارائه کرده است و دیگری در بازار غذا. یکی هم خیاطی بلد بود و دوخت لوازم آشپزخانه و لباس نوزاد را به او پیشنهاد دادم. حتی دانشجویی داشتم که شغل پدری‌اش در میدان‌بار بود و در همان فضا به او کاری پیشنهاد کردم که موفق است. کافی است مسیر درست و نیاز بازار را به آنها نشان بدهیم. البته بعد از اینکه وارد بازار می‌شوند هم در کنارشان هستم و به آنها مشورت می‌دهم.

حکیم‌زاده به‌خاطر ارتباط درست و مؤثر با نسل جدید در بخش نظرسنجی از دانشجو‌ها بیشترین رضایت را به دست آورده است. او که در سال‌های گذشته هم جزو سه استاد برتر دانشگاه بوده است، می‌گوید: شاخصه‌ها برای انتخاب استاد نمونه زیاد بوده است. نظرسنجی از دانشجوها، توان علمی، نحوه تدریس، فعالیت‌های غیردرسی و فرهنگی، همکاری و مساعدت با دانشجو‌ها و شئونات استادی همگی از آیتم‌های این ارزیابی بوده است.

او در حال حاضر علاوه‌بر تدریس در دانشگاه‌ها، دارای پست مدیریتی در حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد است.


استاد اخلاق‌مدار

سیده‌شیرین درخشنده، کارشناس گروه مدیریت دانشگاه امام‌رضا (ع)

یکی از خصوصیات مهم استاد حکیم‌زاده، انعطاف‌پذیری و اخلاق‌مداری و مدارای او با همکاران و دانشجویان است. ثبت به‌موقع طرح درس و اعلام نمرات، رضایت گروه و دانشجویان را به‌دنبال دارد.

 

تمام زنان ایران

آرینا؛ فرزند استاد
یادم است چند‌سال قبل، کتاب «زنان موفق ایران» را مطالعه می‌کردم که پدرم وارد اتاق شد و به من گفت: نام تمام دختران ایران می‌تواند در این کتاب باشد، به شرط اینکه خودشان را باور کنند. او همیشه تأکید می‌کند که علاوه‌بر درس، باید مهارت‌هایمان را گسترش دهیم و تک‌بعدی نباشیم. همین نگاه دلسوزانه را به دانشجوهایش هم دارد.


زبان ساده برای تدریس

سارا خوشدل، دانشجوی دهه‌هشتادی
سومین ترم است که با استاد حکیم‌زاده واحد درسی دارم. بازاریابی اسلامی، بین‌الملل و کارآفرینی را با ایشان گذرانده‌ام و بهترین برداشت‌ها را از این دروس داشته‌ام؛ چون استاد غیر از مسائل اخلاقی، مباحث علمی را به زبان عامیانه و با مثال‌های قابل فهم بیان می‌کند. بخشی از کار را از دانشجو می‌خواهد، اما اول مطلب را برایمان روشن می‌کند.

* این گزارش چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۹ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44