کد خبر: ۸۹۵۵
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

مسجد موسس و شهدا اسپانسر تیم فوتسال «یاران خراسانی» هستند

تیم فوتسال یاران خراسانی منتسب به شهیدان نجفی، یکی از تیم‌های موفق منطقه ۸ مشهد است که ۱۵ سال می‌شود فعالیتش را از مسجدالرضا (ع) چهارراه لشکر آغاز کرده است.

تیم فوتسال یاران خراسانی منتسب به شهیدان نجفی، یکی از تیم‌های موفق منطقه ۸ مشهد است که ۱۵ سال می‌شود فعالیتش را از مسجدالرضا (ع) چهارراه لشکر آغاز کرده و امسال برای اولین‌بار قهرمانی نوجوانان لیگ یک فوتسال مشهد را کسب کرده است.

این باشگاه ورزشی که هفت‌سال از کسب مجوزش می‌گذرد، همچنان فعالیت‌هایش را درکنار فعالیت‌های فرهنگی مسجد ادامه می‌دهد و ورزش را جدای از فعالیت‌های فرهنگی نمی‌داند.

این باشگاه فعالیتش را ابتدا با حضور ۳۰ نفر از بچه‌های کانون یاران خراسانی آغاز کرد و هم‌اکنون با حضور ۶۰۰ نفر به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد. تعداد زیاد بازیکنان سبب شده هرساله بیش‌از ۳۰ تیم از این کانون در مسابقات فوتسال، شرکت و مقام‌های متفاوتی کسب کنند.

محمدحسین نجفی، مدیرعامل و سرپرست این باشگاه می‌گوید: سال‌های ۷۹ و ۸۰ کانون فرهنگی و پایگاه بسیج مسجدالرضا (ع) مانند دیگر مساجد، برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی برگزار می‌کرد؛ یکی از آنها مسابقات محلی فوتبال بود که جمعه‌ها بعد‌از دعای ندبه برگزار می‌شد.

برگزاری مسابقات و تبلیغات سبب شد نونهالان و نوجوانان بسیاری جذب برنامه‌های ما شوند. از‌آنجا‌که علاقه زیادی به فوتبال داشتم، تصمیم گرفتم این برنامه را با کمک دوستانم به‌صورت حرفه‌ای‌تر دنبال کنم.

اسپانسر تیم فوتسال یاران خراسانی، شهیدان حمید و مجید نجفی هستند و روی لباس‌ تیم نامشان حک شده است

آن زمان حدود ۱۸ سال داشتم. وقتی اعلام کردم می‌خواهم تیم‌های فوتسال را در کانون مسجد راه‌اندازی کنم، نه‌تن‌ها کسی مخالفت نکرد؛ بلکه با شناختی که هیئت‌امنای مسجد و خانواده‌هایشان از من داشتند، از موضوع استقبال کردند.

آن زمان در حوزه درس می‌خواندم و برای خانواده‌ها جالب بود که یک حوزوی به‌دنبال ورزش باشد. همین موضوع، اعتماد و اعتبار کار ما را افزایش داد و کم‌کم بچه‌های بیشتری جذب شدند و کانون ما باشگاه تخصصی ورزش فوتسال شد.

علاوه‌بر فوتسال در کانون، اردو‌های تفریحی، یادواره شهدا، جلسات قرآن و حدیث و دیگر برنامه‌های ورزشی برگزار می‌کردیم.

وقتی استقبال نونهالان و نوجوانان را بیشتر از قبل دیدم، به این فکر افتادم که از‌طریق ورزش، جوانان و نوجوانان را جذب مسجد کنم؛ برای تخصصی‌تر‌کردن کار به‌دنبال گرفتن مجوز بودم و در سال‌۱۳۸۸ موفق به گرفتن مجوز شدیم.  

 

تیم «یاران خراسانی» منتسب به شهیدان نجفی  فعالیتش را از مسجد محله آغاز کرد

 

وقتی درباره فعالیت‌های مسجدی صحبت به میان می‌آید، خیلی‌ها گلایه‌مند هستند که هیئت‌امنای مسجد یا اهالی با ما همکاری نمی‌کنند، اما در مسجدالرضا (ع) کسی برای ما سنگ‌اندازی نمی‌کرد.

حوزوی‌بودن من و حضورم در حوزه ورزش، بسیاری از مخالفت‌ها را از بین برده بود. همه می‌گفتند یک طلبه به‌دنبال ورزش رفته و ورزش می‌کند و برایشان مشخص شده بود فوتبال، بهانه است و ما بیشتر به‌دنبال جذب جوانان به مسجد  هستیم.

آن زمان در سالن مهران تمرین کرده و هزینه‌اش را از خود بچه‌ها، کمک‌های مسجدی، کانون و پایگاه مسجد تامین می‌کردیم. ما تجربی کار می‌کردیم، کم‌کم رده‌های سنی افزایش یافت و به فکر مربی افتادیم؛ مربی‌های باتجربه و مدرک‌دار.
 

نام شهدا روی لباس‌ها

وقتی صحبت تیم و باشگاه‌های ورزشی به میان می‌آید، این فکر به ذهن می‌رسد که حامی کیست و چه کسانی پشت تیم هستند. تیم فوتسال یاران خراسانی، حامی‌ای غیر از شهیدان حمید و مجید نجفی ندارد؛ برای همین ما هم مانند دیگر تیم‌ها نام اسپانسرمان یعنی همان شهیدان‌نجفی را روی لباس‌ها و وسایل باشگاه حک کرده‌ایم.

در این مسیر تنها بودیم. تمام کار‌های باشگاه را بازیکنان، به‌ویژه کاپیتان‌های هر تیم انجام می‌دادند. به‌جای اینکه به دیگران تکیه کنیم و به‌دنبال حمایت‌کننده‌های بیرونی باشیم، بر توان خودمان تکیه کردیم.

 

اخلاق اولویت ماست

۹۰ درصد بچه‌های باشگاه یاران خراسانی ساکن منطقه ۸ هستند. تمام بچه‌ها ازطریق تبلیغاتی که در مسجد بود و مسابقاتی که انجام می‌شد، جذب می‌شدند؛ درنهایت اکنون تعداد بازیکنان ما از ۳۰ نفر به ۶۰۰ نفر رسیده است.

ما تنها به‌دنبال بازیکن نیستیم و مهم‌ترین موضوع در جذب برای ما اخلاق است و جزو اولویت‌های ما محسوب می‌شود.  
 

حضور ۴۰ تیم در یک مسابقه

اولین حضور ما در رقابت‌ها سال ۸۸ و در مسابقات شهرآرا بود که از پنج‌تیم شرکت‌کننده در رده‌های دو تیم نونهالان، دو تیم نوجوانان و یک تیم جوانان، تیم جوانان اول و نونهالانمان سوم شدند.

هر سال تعداد بچه‌ها بیشتر و بالطبع تعداد تیم‌هایمان اضافه می‌شد؛ به‌طوری‌که در مسابقات ۳۰ تیم یا بیشتر می‌فرستادیم. سال ۹۲ از باشگاه ما ۴۰ تیم برای مسابقات فوتسال فرستاده شد؛ این تعداد زیاد تیم‌ها برایمان تبلیغ هم محسوب می‌شود.

رمز موفقیت ما صادق‌بودن و صمیمی‌بودن با بچه‌هاست. راستی و پاکی بچه‌ها سبب می‌شود ما هم صادقانه با آنها برخورد کنیم. در این باشگاه، اگر افراد را محروم کنیم یا جریمه شوند، تیم را رها نمی‌کنند. شاید یکی از دلایل، این باشد که فعالیت‌های ما همچنان در قالب کانون یاران خراسانی باقی مانده است و منحصر به ورزش فوتسال نیست.

بچه‌های ورزشی ما در همه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی همراه ما هستند و به‌نوعی با این مجموعه انس گرفته‌اند. در هر مناسبتی، خودشان می‌آیند و می‌پرسند برنامه‌هایتان کی شروع می‌شود.

ما هم می‌توانیم در برنامه‌های مناسبتی شرکت کنیم؟ برای مثال همین بچه‌ها در پیاده‌روی روز شهادت امام رضا (ع) شرکت می‌کنند و از قدمگاه تا حرم پیاده می‌روند؛ در برنامه‌های خادمان افتخاری شرکت می‌کنند؛ ایستگاه صلواتی راه‌اندازی می‌کنند و در هر مناسبت که فعالیتی باشد، می‌کوشند آنها هم به نوعی کمک کنند.

 شهدا الگوی ما هستند

از نگاه من، مجموعه‌ای که منتسب به شهدا باشد، بچه‌ها را نگه می‌دارد. روحیات شهدا خاص است و ما می‌توانیم به‌عنوان الگو از آنها استفاده کنیم. در ابتدا به بچه‌ها یادآور می‌شویم که شهدا هم مانند ما انسان بوده‌اند و قابل دسترس هستند؛ شعار نمی‌دهیم که شهدا چگونه رفتار کرده‌اند.

تلاش می‌کنیم این خصوصیات در رفتار خودمان باشد تا آنها بتوانند الگو بگیرند. در‌کنار آموزش‌های ورزشی که به بچه‌ها می‌دهیم به آنها یادآور می‌شویم اولین اصل در بازی، ادب و احترام است و این احترام باید به والدین، دوستان و اطرافیان باشد. همچنین نباید دروغ بگوییم یا تهمت بزنیم. برای ما مهم است کسی در باشگاه حرف زشت نزند.

وقتی این نوع برخورد‌ها را در مجموعه می‌بینند، در ذهنشان می‌نشیند و با عشق و علاقه پذیرای آن هستند. گاهی می‌بینیم والدین می‌آیند و می‌گویند طرز صحبت‌کردن، ادب، احترام، ارتباط با والدین در فرزند ما تغییر کرده است و به‌خاطر آن تشکر می‌کنند.
 

اخلاق خوب بچه‌ها  من را جذب کرد

علیرضا رحیمیان متولد سال‌۱۳۷۹ به‌عنوان بهترین بازیکن اخلاق لیگ نوجوانان مشهد انتخاب شده است. او از سال ۱۳۸۸ به تیم یاران خراسانی آمده و تا به امروز همچنان در این باشگاه فعالیت می‌کند.

علیرضا می‌گوید: ساکن همین محدوده هستم و سال ۸۸ توسط یکی از دوستانم با این تیم آشنا شدم. آن زمان مثل الان نبود و امکانات چندانی نداشتیم.

اخلاق خوب آقای نجفی، من را جذب تیم کرد و ماندگار شدم. فکر می‌کنم مهم‌ترین ویژگی تیم ما، این است که حامی ما شهدا هستند و به‌جز آنها اسپانسر دیگری نداریم. برخی تیم‌ها که فقط پول برایشان مهم است، ناخودآگاه اخلاقیات بینشان کم‌رنگ می‌شود.

 اما در این باشگاه، حرف اول را اخلاق می‌زند و تصور می‌کنم آن‌قدر که رفتار و گفتار ما برای آقای نجفی مهم است، بازی در تیم در مرحله بعد برایش اهمیت دارد. ویژگی دیگر این باشگاه در این است که ما را با فعالیت‌های فرهنگی آشنا می‌کند و فعالیت‌های جانبی هم انجام می‌دهیم.

امسال روز شهادت امام رضا (ع) به همراه دوستانم، پیاده از قدمگاه به مشهد آمدیم. گاهی در ایستگاه‌های صلواتی هستیم و چای می‌دهیم. به‌عنوان خادم افتخاری برای ماساژ زائران می‌رویم و فعالیت‌هایی از این دست زیاد انجام می‌دهیم که برایمان ارزشمند است.



 * این گزارش سه شنبه  ۱۴ دی ۹۵ در  شماره ۲۲۴ شهرآرا محله منطقه ۸ چاپ شده است.

 

 

 

 

ارسال نظر