کد خبر: ۸۴۶
۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

هدیه ایمنی در گفت‌وگو با اعضای فعال دوام ثامن

دوام ثامن به معنی داوطلب واکنش اضطرای محله است. من بعد از فراگرفتن آموزش‌های لازم اکنون مسئول یکی از گروه‌های دوام ثامن منطقه هستم و 10 نفر عضو دارم. در این مدت آموزش‌های مختلفی را در حوزه رعایت ایمنی فرا گرفته‌ایم و سعی کرده‌ایم تا بین اعضای جامعه و خانواده نیز منتقل کنیم.

همه ما به خوبی با این موضوع آشنا هستیم که تا چه اندازه کار گروهی برای امروز جامعه ما لازم است. حال این کار گروهی یک کار اقتصادی برای رفع مشکل از عده‌ای نیازمند باشد یا روشی باشد برای یک فرهنگ‌سازی در جامعه که می‌تواند آثار مثبتی به دنبال داشته باشد.«دوام ثامن» عنوان یک خانواده بزرگ در شهر مشهد است که به همت شهرداری مشهد در سال‌های اخیر دایر شده و هدف ازآن ایجاد کار گروهی داوطلبانه برای آموزش فرهنگی ایمنی در زندگی روزمره است.در هفته‌ای که گذشت مراسمی تقدیر از اعضای فعال دوام ثامن منطقه 11 با حضور مسئولان منطقه برگزار شد و از افرادی که بدون هیچ چشم‌داشت و درآمدی حاضرند برای ایمنی بیشتر جامعه و در امان بودن جان انسان‌ها وارد میدان شوند تقدیر شد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا در این هفته به سراغ 3 نفر از اعضای فعال این گروه در منطقه برویم تا با آن‌ها گفت‌وگویی داشته باشیم.

 

واکنش اضطراری

مهران نجفی اردبیلی متولد سال 1366 است، او که پدرش اصلاتا اردبیلی است حالا یک شهروند مشهدی محسوب می‌شود و از افراد فعال منطقه در حوزه‌های اجتماعی و ایمنی است. مهران در دوران مدرسه کار گروهی را فقط در حد کارگروه‌های کلاسی تجربه کرده است و از دوران دانشجویی درصدد کار اجتماعی و فعالیت‌های مفید برای جامعه قرار گرفته است. نکته جالب این است که ورود مهران نجفی به دوام ثامن اتفاقی نبوده بلکه همواره به دنبال راهکاری بوده تا بتواند در حوزه ایمنی فعالیتی مفید داشته باشد، به همین واسطه دوره‌ای در کلاس‌های هلال‌احمر حاضر شده است؛ اما به آن چیزی که می‌خواسته نرسیده است و اعتقاد دارد، حوزه کاری هلال‌احمر محدود بوده است و نمی‌توانسته از آن طریق آگاه‌سازی در جامعه را دنبال کند، به همین واسطه با دوام ثامن که به دنبال فرهنگ‌سازی ایمنی بوده آشنا می‌شود، این آشنایی از سال 95 آغاز شده است و به این واسطه در مسیر دوام ثامن قرار گرفته است. اهداف داوم ثامن که همان پرداختن به موضوع ایمنی در جامعه است مورد پسند مهران نجفی قرار گرفته و او را امروز یک دوامی کرده است. 

مهران نجفی که حالا یک مسئول گروه است در این باره گفت: دوام ثامن به معنی داوطلب واکنش اضطرای محله است. من بعد از فراگرفتن آموزش‌های لازم اکنون مسئول یکی از گروه‌های دوام ثامن منطقه هستم و 10 نفر عضو دارم. در این مدت آموزش‌های مختلفی را در حوزه رعایت ایمنی فرا گرفته‌ایم و سعی کرده‌ایم تا بین اعضای جامعه و خانواده نیز منتقل کنیم.کار کردن در دوام ثامن خطرات خود را هم دارد چرا که بعد از هر حادثه باید اعضا در محل حادثه حاضر شوند و این به خودی خود خطرناک است. این عضو داوطلب دوام ثامن در ادامه درباره لذت کار در این حوزه گفت: حضور در گروه دوام ثامن سبب شده احساس مفید بودن کنم. در این مسیر تاکنون اتفاقاتی هم افتاده است، از جمله اینکه در آتش‌‎سوزی ساختمان آراکس در منطقه به عنوان نیروی کمکی حاضر شدیم. به شخصه در جمع‌های خانوادگی که حاضر می‌شوم نکات مهم ایمنی را یادآوری می‌کنم تا خطری جان اطرافیان را تهدید نکند.

 

داوطلبی برای مقابله با کرونا

در ادامه این گفت‌وگو با لیلا مودودی، دیگر عضو داوطلب دوام ثامن، صحبت کردم. او که متولد 1368 است از دوران دانش‌آموزی کار گروهی را تجربه کرده و همواره دغدغه‌های اجتماعی داشته است.وی درباره حضورش در گروه دوام ثامن گفت: بعد از دوران دانشجویی در گروه‌های محیط زیستی فعالیت داشتم و به این واسطه در سال 96 با گروه دوام ثامن آشنا شدم و در کلاس‌‌های آموزشی آن شرکت کردم. این حضور سبب شد آموزش‌ها را همراه با طعم واقعی یادگیری تجربه کنم، چرا که در این دوره با چیزهایی آشنا شدم که قبل از آن برای من تعریف نشده بود.

مودودی درباره تأثیرگذاری خودش در این حوزه گفت: خداراشکر در این سال‌ها اتفاقی در شهر نداشتیم که نیروهای دوام ثامن وارد عمل شوند، اما همواره برای برقراری ایمنی فعالیت داشته‌ایم، به عنوان مثال سال‌‌های قبل در مسیر ایستگاه‌های بین راهی زائران در پایان ماه صفر حاضر شده و وضعیت ایمنی را بررسی می‌کردیم یا اینکه در برنامه‌هایی که در فضاهای عمومی برگزار می‌شد، حاضر می‌شدیم تا خطری در کمین شهروندان نباشد. نقطه اوج فعالیت ما هم معطوف به همین دوران کرونا است که در تلاش هستیم با آگاهی‌سازی یا ضدعفونی مرتب معابر ایمنی سلامت را برای شهروندان مهیا کنیم.
لیلا مودودی در پایان گفت: جامعه ما نیاز دارد که انسان‌ها به فکر یکدیگر باشند و برای یکدیگر کار کنند، فعالیت در دوام ثامن باعث شده که نگران مردم باشیم و به دنبال این باشیم که برای جامعه کاری انجام دهیم و این به انسان حس مفید بودن می‌دهد.

 

ایمنی را یاد بگیریم

پریسا عنصری، یکی دیگر از اعضای جوان و فعال دوام ثامن، است. او که متولد سال 1372 است در دوران دانش‌آموزی و دانشجویی تمرکز خود را بر کارهای فرهنگی گذاشته و پس از فارغ‌التحصیلی در سال 95 با جمعیت دوام ثامن آشنا شده است. در اولین دوره عمومی دوام ثامن عضو این گروه شده و تا به امروز عضو این گروه داوطلبی بوده است. عنصری به اهمیت یادگیری در روزهایی که اتفاقی نیست اشاره کرد و گفت: ما در این 4سال عضو گروه دوام ثامن بودیم که خوشبختانه اتفاق بزرگ شهری را شاهد نبودیم که به کار گرفته شویم، اما همواره در مسیر یادگیری و انتقال آن به جامعه بوده‌ایم.
این نکته مهمی است که در روزهایی که حادثه‌ای نیست به اندازه‌ای نکات ایمنی را رعایت کنیم که آموزش بدهیم که در وقت حادثه بتوانیم خسارات را کاهش دهیم.این عضو داوطلب دوام ثامن در ادامه به اهمیت مرور آموزش‌ها در روزهای دوری از حادثه اشاره کرد و گفت: در این مدت در مراحل مختلف ما آموزش‌ها را مرور می‌کنیم، چرا که باید بر این آموزش‌ها مسلط باشیم و در زمان بروز حادثه آمادگی لازم را داشته باشیم.در پایان این گفت‌‎وگو پریسا عنصری درباره دلایلش برای کار داوطلبانه خطرناک گفت: اولین دلیل این است که من همواره به کار داوطلبانه علاقه داشته‌ام، اما این انتخاب به واسطه این است که من همواره این ترس را داشتم که اگر حادثه‌ای رخ دهد باید چه کنم؟ بنابراین این کار را انتخاب کردم که به نظرم آموزشی هم برای خود و هم برای جامعه است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44