کد خبر: ۶۲۴۸
۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲

تفسیر نهج‌البلاغه در زورخانه

محمدرضا اشکذری که کانون یاران گل‌های فجر را تأسیس کرده است می‌گوید: ورزشکاران با ورود به گود زورخانه بعد از تلاوت آیات قرآن، شروع به ورزش می‌کند و در پایان، حکمت‌های نهج‌البلاغه گفته می‌شود.

«دنیای روحی‌ای که برای خود ساخته‌ایم، دنیای دیگری غیر از دنیای نهج‌البلاغه است.» این‌ها سخنان محمدرضا اشکذری، متولد ۱۳۲۵ و مدیر کانون «یاران گل‌های فجر» است که از ۵۰ سال پیش تصمیم به تبلیغ نهج البلاغه درکنار فعالیت‌های ورزشی‌اش می‌گیرد.

اشکذری از دوران کودکی و نوجوانی ارادت خاصی به حضرت علی (ع) پیدا می‌کند و به همین دلیل در نوجوانی وارد ورزش‌های زورخانه‌ای می‌شود و در ادامه تصمیم به نشر و گسترش فرهنگ علوی و منش و مرام حضرت امیرالمؤمنین (ع) می‌گیرد و کانون یاران گل‌های فجر را تاسیس می‌کند. 

چگونگی تشکیل کانون

درکنار فعالیت‌های ورزشی‌ای که انجام می‌دادم، کار فرهنگی نیز می‌کردم تا اینکه متوجه شدم این گفته شهید مطهری که «عجیب این است که نهج‌البلاغه در دیار خودش، درمیان شیعیان علی، در حوزه‌های علمیه شیعه، «غریب» و «تنها» ست همچنان که خود علی غریب و تنهاست» واقعا درست است، بنابراین تصمیم گرفتم محور فعالیت‌های خود را براساس همین گفته شهید گذاشته، اقدامی جدی برای توسعه فرهنگ نهج‌البلاغه انجام دهم.

ما به کتاب غنی و پُربار نهج‌البلاغه، ظلم کرده، بی‌توجه بوده‌ایم. امام‌خمینی (ره) از نهج البلاغه به‌عنوان گنجینه‌ای یاد می‌کنند که از آن بهره‌ای نبرده‌ایم. همچنین رهبر معظم انقلاب و بسیاری از بزرگان درباره غربت حضرت علی (ع) و نهج‌البلاغه مطالب فراوانی بیان کرده‌اند.

جرج جرداق نویسنده مسیحی است که در طول عمر خود ۲۰۰ مرتبه نهج‌البلاغه را خوانده و درباره آن گفته است: «با خواندن این کتاب، هربار نگرش‌ها و یافته‌ها و افق‌های جدیدی از علوم مختلف برایم آشکار می‌شد.» حال ما شیعیان تاکنون چندبار نهج‌البلاغه را خوانده‌ایم؟ یک‌بار؟ یک خطبه از آن را؟ آیا مولایمان را خوب می‌شناسیم؟


انس ورزشکاران با نهج‌البلاغه

کار فرهنگی برای ترویج نهج‌البلاغه در کانون گل‌های فجر در دو بخش خلاصه می‌شود؛ یک بخش آن، طرح «ورزش در سایه قرآن و عترت» است و بخش دیگر طرح «محافل انس با نهج‌البلاغه» نام دارد که اکنون در مساجد همه شهر‌های کشور درحال اجراست.

آغاز کار کانون یاران گل‌های فجر از یک مکان ورزشی شروع شد؛ به این صورت که درکنار فعالیت‌های ورزشی در زورخانه، نهج البلاغه برای ورزشکاران با حضور مفسر، تفسیر می‌شد. در این طرح، کارشناس مذهبی به مدت ۵  تا ۱۰ دقیقه بخشی از کلمات قصار، نامه‌ها و خطبه‌های امام‌علی (ع) را خوانده، تفسیر می‌کرد. رفته‌رفته و با استقبالی که از این کار صورت گرفت، این اقدام علاوه‌بر زورخانه‌ها در باشگاه‌های ورزشی مشهد و سپس در استان خراسان و سایر استان‌های کشور نیز به انجام رسید.

دلیل انتخاب فضا‌های ورزشی برای شروع این حرکت هم این بود که از نظر من، غریب‌ترین جا از نظر دینی، فضا‌های ورزشی است.

جوانان بسیاری در این حوزه مشغول فعالیت هستند که می‌توان آن‌ها را با معارف ناب نهج‌البلاغه آشنا کرد، بنابراین مجوز طرح ورزش در سایه قرآن و عترت را از وزارت ورزش‌وجوانان گرفتم.

درقالب این طرح، ورزشکاران با توسل به قرآن کریم برنامه‌های ورزشی خود را اجرا می‌کنند؛ به این شکل که ورزشکار با ورود به گود زورخانه بعد از تلاوت آیات قرآن، شروع به ورزش می‌کند و در پایان، حکمت‌های نهج‌البلاغه گفته می‌شود.

 

انس با نهج‌البلاغه

 

اجرای طرح ۱۱۰حکمت در مساجد

پس از اینکه نهج‌البلاغه درمیان ورزشکاران جای خود را پیدا کرد، برای گسترش بیشتر این کتاب، محافل انس مساجد با نهج‌البلاغه نیز برپا شد. طرح ۱۱۰حکمت در ۱۱۰مسجد از شهرستان‌های مختلف اجرا شد که در این طرح پس از تحویل کتاب نهج‌البلاغه، امام‌جماعت مسجد هر روز مطالب آن را برای عموم تفسیر می‌کند تا از این طریق، نهج‌البلاغه جایگاه واقعی خود را دربین عموم پیدا کند، درحال‌حاضر این کانون بیش از هزار پایگاه در مساجد کشور دارد.

من اسم نهج‌البلاغه را «دردنامه حضرت علی (ع)» گذاشته‌ام و معتقد هستم که امیرالمومنین (ع) درد‌ها و رنج‌های خود را در این کتاب بیان کرده است.

اگر جوانان با مفاهیم نهج‌البلاغه آشنا شوند و شناختی واقعی از زندگی حضرت علی (ع) پیدا کنند، اجتماع دیگر دغدغه‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت؛ چون خود تبدیل به مُبلغی برای زندگی علی‌گونه می‌شوند.


۲۰ سال برای مردم

کار برای حضرت علی (ع) لیاقت می‌خواهد. کار‌های ما فقط حسبی‌ا... است. معتقدیم که خداوند ما را یاری می‌کند. کانون یاران گل‌های فجر، مردم‌نهاد است و در ۲۰ سال گذشته با کمک‌های مردمی اداره شده است.

کانون یاران گل‌های فجر دارای پروانه و مجوز از وزارت کشور، استانداری و سازمان تبلیغات کشور است و به‌صورت مردم‌نهاد از ۲۰ سال پیش فعالیت خود را با هدف ترویج و تبلیغ نهج‌البلاغه آغاز کرده و توانسته است امروز در سراسر کشور پایگاه‌های فعالی داشته باشد و فعالیت‌های چشمگیری انجام دهد.


عنایت مقام معظم رهبری؛ قوت قلب ما

یکی از دلگرمی‌های من برای ادامه و گسترش فعالیت‌های کانون درجهت نشر فرهنگ نهج‌البلاغه، نامه ارسالی دفتر مقام معظم رهبری است.

تماسی از دفتر ایشان با ما گرفته و گفته شد که رهبری از کار ما باخبر هستند و در ادامه نیز مجموعه کتابی برای ما ارسال شد. همچنین در دیدار نخبگان قرآنی با رهبر انقلاب، از ما نیز دعوت شد که قوت قلبی برای ادامه فعالیت ما بود.

درکنار کارگاه‌های مختلفی که با نام اتاق فکر نهج‌البلاغه، نیاز جامعه به نهج‌البلاغه و... در کانون یاران گل‌های فجر برگزار می‌شود، چندسالی است که این کانون دست به اقدامی تبلیغی‌زیارتی زده است و اربعین هر سال ۴۰ نفر را با هزینه شخصی خود افرادِ داوطلب به سفر کربلا می‌برد، اما اداره ورزش‌وجوانان قول داده است که  امسال بخشی از این هزینه را متقبل شود.


* این گزارش شنبه ۹ تیر ۹۷ در شماره ۲۹۶ شهرآرامحله منطقه ۲ به چاپ رسیده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44