کد خبر: ۱۲۵۹۹
۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۰
این معلم‌نقاشی پرورش را بر آموزش مقدم می‌داند

این معلم‌نقاشی پرورش را بر آموزش مقدم می‌داند

مقداد واحدی‌مجد یک نقاش است که با ذوقی متفاوت برای ساختن «انسان» گام بردارد. او می‌گوید: نگاه من به دانش‌آموزانم مانند بوم‌های سفیدی است که هرکدامشان به ترکیب منحصر‌به‌فردی از رنگ و توجه نیاز دارند.

مقداد واحدی‌مجد که در عین هنرمندبودن، مسیر تحصیلی‌اش را در حوزه‌هایی، چون مدیریت طی کرده است، این روز‌ها هم با حضور تأثیرگذارش در فضای مدرسه، «معلمی» را با نیاز دانش‌آموزانش تلفیق می‌کند.

او یک نقاش است و از همین توانایی کمک گرفته است تا با ذوقی متفاوت برای ساختن «انسان» گام بردارد. هنر را تجربی آموخته، ولی نقاشی و بوم و رنگ، بخشی جدانشدنی از زندگی حرفه‌ای و شخصی‌اش است.

این معلم هنرمند ساکن محله لادن به‌صورت حق‌التدریس در مدارس فعالیت می‌کند. برای او، تربیت بر آموزش مقدم است. ابتدا دانش‌آموزش را می‌بیند، با او هم‌ذات‌پنداری می‌کند و سپس به سراغ یاددادن می‌رود.

 

میان رنگ و کلاس

واحدی متولد سال۱۳۶۷، دانش‌آموخته دو رشته کارشناسی مدیریت بازرگانی و علوم‌تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناس‌ارشد آموزش ابتدایی از دانشگاه آزاد مشهد است. با این پیشینه تحصیلی، شاید انتظار می‌رفت مسیر او چیز دیگری باشد، ولی اکنون در راهی میان نقاشی و تعلیم و تربیت است.

او اکنون در سه مدرسه به‌عنوان معلم حق‌التدریس فعالیت می‌کند و می‌گوید: به‌نظرم بُعد پرورش بچه‌ها در مدارس کم‌رنگ است. نگاه من به دانش‌آموزانم مانند بوم‌های سفیدی است که هرکدامشان نیاز به ترکیب منحصر‌به‌فردی از رنگ و توجه دارند.

 

از خانه‌ای پر از نقش...

پدرش ارتشی و جانباز است، اما دستی در هنرداشت؛ نقشه قالی می‌کشید. مادرش هم قالی‌باف است. هنوز هم در خانه‌شان، قالیچه‌ای از پشم شتر پهن است که با طرحی بیرجندی و با هنر دست‌های مادر بافته شده است. شاید همین قالیچه و قالی‌های بافته‌شده پیش از این بودند که بذر علاقه به هنر را در دل مقداد سال‌های خردسالی کاشته است.

واحدی تعریف می‌کند: سیزده‌ساله که بودم، یک روز در خیابان حامدجنوبی راه می‌رفتم که بنری دیدم. مربوط به کلاس‌های استاد رضا مهدوی بود. در این کلاس‌های هنری ثبت‌نام کردم و خیلی زود با استاد، که مثل خودم اصالتی کرمانی داشت، ارتباط عمیق‌تری برقرار کردم. اولین اثرم طراحی یک جعبه میوه به‌صورت ویترای بود.

او که هنر را همین‌طور تجربی دنبال کرده است، اکنون با همان دقتی که یک سایه را در نقاشی می‌نشاند، روح‌های کوچک و گاه زخمی دانش‌آموزانش را ترمیم می‌کند. هنرش فقط بر بوم نیست؛ بر جان شاگردانش نقش می‌زند.

تعریف می‌کند: خاطرم است از یک دوست قدیمی دلخور شده بودم و یک روز در کلاسم خیلی صمیمانه همین ناراحتی را با دانش‌آموزانم مطرح می‌کردم. همان روز متوجه شدم دانش‌آموزم، شایان‌مصلح، نقاشی‌ای کشیده و نامش را «اندوه استاد واحدی» گذاشته است. برای همین می‌گویم معلمی برای من، ادامه نقاشی است.

 

معلم‌نقاشی که پرورش را بر آموزش مقدم می‌داند

 

جوایز و جشنواره‌ها

مسیر واحدی به جشنواره‌های هنری هم کشیده شد. در یکی از همین رویدادها، مؤسسه فرهنگی سازمان انرژی اتمی که در موازات مأموریت علمی‌اش فعالیت می‌کرد، فراخوانی برای ارائه آثار هنری با موضوع غدیرخم منتشر کرد و واحدی با تابلو نقاشی‌اش در آن برنامه شرکت و مقام اول جشنواره را از آن خود کرد.

درباره دیگر عناوینی که در جشنواره‌ها به دست آورده است، می‌گوید: در زمان سیل سال۱۳۸۹ مشهد با دوربین گوشی‌ام عکسی از کمک‌رسانی پلیس به مردم گرفته بودم. با همان تک‌عکس، توانستم مقام سوم رشته عکاسی را در جشنواره روزنامه‌نگاران اصفهان کسب کنم.

همان جشنواره، تجربه‌ای ماندگار دیگر برای او رقم زد؛ حضور در یک کارگاه فشرده صدوبیست‌ساعته با عنوان «مبانی روزنامه‌نگاری» که نقطه شروعی شد برای ورود جدی‌ترش به مطالعات آزاد در حوزه روزنامه‌نگاری و رسانه.

این‌طور شد که این هنرمند-معلم علاوه بر تدریس هنر برای دوره اول متوسطه، تدریس سواد رسانه‌ای برای دوره دوم را نیز آغاز کرد. برای او رسانه همانند نقاشی است که نگاه و زاویه دید را پرورش می‌دهد.

معلم موفق کسی است که ابتدا اعتماد و رابطه انسانی را بسازد و بعد مفاهیم درسی را انتقال دهد

او تجربه شرکت در چند نمایشگاه گروهی و کارگاه آموزشی را هم دارد. «تابلو‌های مدرن و دکوراتیو» و نمایشگاه‌های گروهی نقاشی با عنوان‌های «یلدا» و «بومرگ» از تجربه‌های واحدی هستند. اما هدفی که این روز‌ها در ذهن او می‌چرخد، برگزاری یک نمایشگاه انفرادی است.

اولین اثر نقاشی‌اش روی بوم را که یک ماشین کلاسیک است، نشان و توضیح می‌دهد: تصمیم دارم در آینده مجموعه نقاشی از خودرو‌های نوستالژیک بکشم و در نمایشگاه عرضه کنم.

 

معلمی برای بچه‌ها

به باور مقداد واحدی، بچه‌های نسل جدید بیش از هر چیز نیازمند ارتباط‌اند، نه فقط آموزش. او ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان دنبال کسی می‌گردند که آنها را ببیند. بچه‌ها در روابط اجتماعی، دوستیابی و ارتباط‌گیری نیاز‌های جدی دارند.

از همین روست که پرورش را مقدم بر آموزش می‌داند و باور دارد معلم موفق کسی است که ابتدا اعتماد و رابطه انسانی را بسازد و بعد مفاهیم درسی را انتقال دهد.

او می‌گوید: دو کارگاه نقاشی با موضوع شیوه اداره کلاس برای همکارانم در آموزش‌وپرورش ناحیه ۴ و دبیران هنر و کار و فناوری برگزار کردم و از زمانی که تدریس را شروع کردم، هر سال به‌عنوان دبیر نمونه مدارسی که با آنها همکاری می‌کنم، انتخاب می‌شوم.

این معلم موفق درباره آینده تحصیلی‌اش هم می‌گوید: قصد دارم در رشته روان‌شناسی ادامه‌تحصیل بدهم تا بتوانم علمی‌تر و مؤثرتر به نیاز‌های روحی بچه‌ها پاسخ بدهم.

 

عناوین آقای واحدی

رتبه اول مسابقات نقاشی مؤسسه فرهنگی صنعت هسته‌ای کشور با موضوع غدیرخم در سال ۱۴۰۰

رتبه سوم عکس در هشتمین همایش روزنامه‌نگاران غیرحرفه‌ای اصفهان در سال ۱۳۸۹

رتبه سوم نقاشی در مسابقات کشوری دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع مهدویت در سال ۱۴۰۳

چهره‌نگاری از علی‌اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران، در سال ۱۳۹۸

 

* این گزارش چهارشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۴ در شماره ۶۲۷ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
آوا و نمــــــای شهر
03:44