کد خبر: ۱۰۲۹۷
۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷

محله لادن؛ یادگار روستای پاچنار

محله لادن امروزی بر روی بقایای روستای پاچنار قرار گرفته است. این محله در سیر تاریخی شهر تا سال ۱۳۶۵ جز محدوده شهری محسوب نمی‌شد و پس ازآن به تدریج وارد محدوده شده است.

سیدی، ساجدی‌نیا| محله لادن امروزی بر روی بقایای روستای پاچنار قرار گرفته است. پاچنار یکی از روستا‌های قدیمی در نزدیکی مشهد بود که تا سال ۱۳۶۰ حدود ۱۵ خانوار جمعیت داشت. هنوز بقایای مظهر قنات و یکی دو باغ روستای پاچنار در انتهای بولوار اقبال لاهوری و انتهای لادن ۲۱ باقی مانده است.

روستای پاچنار شامل سه باب قلعه مسکونی، رعایا، کاهدان، انبار غله، یک دستگاه عمارت اربابی، سه استخر، سه باب قلعه غیرمسکونی، یک باب قهوه‌خانه بهاروند، ۲ باب کوره گچ‌پزی و شش مجرای آب بوده است. این ملک یک رشته قنات نیز داشته که پیشگاه آن در چهل‌بازه گلستان و حلقه‌های چاهش در اراضی وکیل‌آباد و دو مظهرش در خود پاچنار بوده است. 

محله لادن در سیر تاریخی شهر تا سال ۱۳۶۵ جز محدوده شهری محسوب نمی‌شد و پس ازآن به تدریج وارد محدوده شده است. وجه تسمیه محله لادن وجود بولوار لادن در این محله است. 

 

محله لادن؛ یادگار روستای پاچنار


بافت

وسعت محله لادن ۱۹۰ هکتار است و این محله حدود ۲۷ هزار نفر را در خود جای داده است. تراکم جمعیت این محله، ۱۴۱ نفر در هکتار است که جزو محلات پرجمعیت مشهد محسوب می‌شود. مهمترین کاربری اراضی محله لادن مسکونی است که بیش از ۵۱ درصد آن را شامل می‌شود، پس از آن، ۱۳ درصد مساحت به کاربری اداری و نظامی اختصاص دارد و سپس کاربری‌های ورزشی و تجاری به ترتیب ۲ و نیم و ۲ درصد مساحت محله را به خود اختصاص داده است.

 ساکنان این محله بیشتر در محدوده سنی ۳۰ تا ۳۴ ساله قرار دارد و می‌توان نتیجه گرفت که لادن، محله‌ای جوان و پویاست.

مسیل موجود در این محله به‌عنوان مسیل مهم جنوب‌غربی مشهد که از بسیاری از محلات منطقه ۹ عبور می‌کند، از ابتدای لادن ۲۳ جنب باغ‌پاچنار شروع می‌شود و از جهت شمال‌شرقی محله خارج می‌شود.

فضای چندمرتبه سازی در لادن در سال‌های اخیر رونق بیشتری گرفته است و خیلی خبری از خانه ویلایی در این محله نیست.

محدوده پارک خطی حافظیه در این محله با مجاورت کاربری‌های تفریحی، ورزشی (محوطه بازی کودکان)، تجاری (خوار و بارفروشی، کتابفروشی، تعمیرگاه و ...) و درمانی (درمانگاه شبانه روزی حکیم توس و داروخانه شبانه روزی دکتر حاتمی) رفت و آمد‌های اهالی محله را به خود جذب کرده است.

 

 دسترسی

لادن به طور مستقیم به قطار شهری دسترسی ندارد، اما شهروندان ساکن در محله، از سمت شمالی یعنی بولوار وکیل‌آباد به خط یک قطار شهری می‌توانند رفت و آمد داشته باشند. وضعیت دسترسی محله لادن به شریان‌های اصلی خوب است و تردد به سایر نقاط شهر از مسیر بولوار‌های فکوری، لادن و صیادشیرازی امکانپذیر است.

پراکندگی ایستگاه‌های اتوبوس در این محله به گونه‌ای است که شعاع دسترسی به نزدیکترین ایستگاه اتوبوس را به ۱۹۲ متر رسانده است؛ برای پیمودن این مسیر باید دست کم ۲ دقیقه و ۲۴ ثانیه زمان را در نظر بگیرید.

 

محله لادن؛ یادگار روستای پاچنار

 

امکانات فرهنگی و رفاهی

  • محله لادن، ۵ مسجد دارد که تقریبا در سطح کل محله پراکنده هستند.
  • باغ پاچنار، هتل میثاق، پارک شهرآرا و مجتمع ورزشی ۱۵ خرداد از جمله مهم‌ترین و شاخص‌ترین مکان‌های این محله است.
  • میانگین فاصله مکانی تا نزدیکترین نقطه فضای سبز در لادن، ۴۲۵ متر است؛ یعنی کمی بیشتر از ۵ دقیقه زمان لازم است که شما این مسیر را طی کنید. 
  • ورودی کمربند سبز مشهد در انتهای بولوار لادن قرار دارد و این مسیر پیاده‌روی بسیاری از ورزشکاران است. 
  • محله لادن دو دبستان پسرانه و یک دبستان دخترانه دارد. یک دبستان نیز در مرز این محله با محله آب و برق قرار دارد. 
  • درمانگاه شبانه روزی سروش، تنها درمانگاه محله لادن است. 

محله لادن؛ یادگار روستای پاچنار


حدود جغرافیایی

محله لادن در همسایگی پنج محله شقایق ۲، آب و برق، اقبال، ولیعصر (عج) و گلدیس قرار دارد. بولوار پیروزی از سمت شمال، بولوار شهیدبرونسی از غرب و بولوار شهید صیادشیرازی از سمت شرق، این محله را محصور کرده‌اند.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44