کد خبر: ۱۲۳۴
۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ابتکار "دختران مروارید" در امربه‌معروف و نهی از منکر

فاطمه زیرک می‌گوید: دختران برگه‌هایی را با دست‌خط خودشان تهیه می‌کنند و هر کدام به تعدادی که می‌توانند در بین اطرافیان توزیع کنند برمی‌دارند و تا جلسه بعد آن‌‌‌ها را پخش می‌کنند. هر کدام از دختران بیشتر این برگه‌ها را توزیع کرده باشد هدیه‌ای دریافت می‌کند. این شیوه کار مورد توجه یکی از مدیران مدرسه قرار گرفته بود و از دختر پاتوق مروارید خواسته بود این روش را به دیگر دانش‌آموزان هم آموزش بدهد.

«خواهر گلم از اینکه حجابت رو حفظ کردی ممنونم»، «حجاب را هم به خوبی‌هایت اضافه کن.» این جمله‌هایی است که بر روی برگه‌های زیبا با دست‌خطی دخترانه نوشته شده است. این ابتکاریست که گروه پاتوق دختران مروارید برای امربه‌معروف و نهی از منکر استفاده می‌کنند. با فاطمه زیرک، کارشناس روانشناسی و مسئول پاتوق دختران مروارید، صحبت کردیم تا بیشتر درباره پاتوقشان و کارهایی که انجام می‌دهند برایمان بگوید.


راهی جدید

زیرک از سال93 در مسجد امام حسن مجتبی(ع) و پایگاه شهید سنجرانی به عنوان مسئول پاتوق دختران مروارید فعال است. آشنایی او با این پایگاه از طریق کلاس‌های حفظ قرآن بوده و هنگامی که فرمانده پایگاه دغدغه خلاقیت در کار برای نوجوانان و جوانان را دارد زیرک را به عنوان مسئول پاتوق دختران مروارید انتخاب کرده است. 

او درباره فعالیتشان می‌گوید: «اعضای پاتوق را از همان کلاس آموزش قرآن انتخاب کردیم و هسته اولیه پاتوق با 10نفر تشکیل شد و در حال حاضر به 32نفر رسیده‌ایم. در پاتوق مسئولیت‌های مختلف را بین دختران تقسیم کردیم که از جمله مسئول مالی، مسئول فناوری و رسانه هستند. در این مدت مربی‌های مختلف را در زمینه‌ مباحث اعتقادی، معرفتی، بصیرتی، هنری و... برای دختران آوردیم. البته در کارهای جهادی مسجد هم شرکت داشتیم.»

او درباره طرحی که اجرا کرده است توضیح می‌دهد: «تابستان سال گذشته بود یک دوره کلاس آموزشی امر به معروف از طرف مسجد هماهنگ کردیم. یک دوره سه جلسه‌ای با آقای تقوی در مسجد امام حسن مجتبی(ع) برگزار کردیم که به‌طور تقریبی۲۰۰‌نفر از نقاط مختلف شهر در این کلاس‌ها حضور پیدا کردند اما از آنجا که دغدغه امر به معروف را دارم و چند سالی است در کلاس‌های استاد تقوی که از استادان معروف و مسئولان ستاد امر به معروف هستند شرکت می‌کنم می‌خواستم این موضوع دغدغه دختران پاتوق هم باشد. 

موضوع را که مطرح کردم دختران پاتوق از طرح استقبال کردند. آن‌ها نگران بودند که با برخورد تندی از سوی افرادی که امربه‌معروف می‌شوند مواجه شوند. به آن‌ها گفتم برای آغاز از کارهای ساده و عملی شروع کنید تا هم اعتماد به نفستان بالا برود و هم تأثیر کارتان را ببینید. به آن‌ها گفتم اول رفتار خوب، زبان خوب و دوم عمل به آنچه می‌گویید. 

امربه‌معروف و نهی از منکر را از خانواده شروع کردیم و این سبب شد تا دخترها اعتمادبه‌نفسشان بالا برود

امربه‌معروف و نهی از منکر را از خانواده شروع کردیم و این سبب شد تا دخترها اعتمادبه‌نفسشان بالا برود. در جلسه بعد کارهایی را که انجام شده بود تعریف می‌کردند تا تجربه‌شان را به دیگران انتقال بدهند. بعد از این مرحله در مدرسه امربه معروف و نهی از منکر را دنبال کردیم با همان روش که در خانواده بود. قرار شد بچه‌ها اگر موردی را می‌بینند در یک برگه با زبانی خوب و مهربانانه بنویسند و به دوستشان یا حتی مدیر و معلم بدهند.»

زیرک از اینکه کارشان توانسته حتی در مدارس هم مورد توجه قرار بگیرد بسیار خوشحال است و می‌گوید: دختران برگه‌هایی را با دست‌خط خودشان تهیه می‌کنند و هر کدام به تعدادی که می‌توانند در بین اطرافیان توزیع کنند برمی‌دارند و تا جلسه بعد آن‌‌‌ها را پخش می‌کنند. هر کدام از دختران بیشتر این برگه‌ها را توزیع کرده باشد هدیه‌ای دریافت می‌کند. این شیوه کار مورد توجه یکی از مدیران مدرسه قرار گرفته بود و از دختر پاتوق مروارید خواسته بود این روش را به دیگر دانش‌آموزان هم آموزش بدهد.

مسئول پاتوق دختران مروارید مرحله بعدی کارشان را امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه که کمی سخت‌تر و متفاوت‌تر است می‌داند. در این مرحله باز هم دختران کاربرگ‌های دست‌ساز را در بین افراد جامعه توزیع می‌کردند. حتی به افرادی که کارهای خوب انجام می‌دادند و بانوانی که حجابشان را رعایت می‌کردند برگه‌های تشکر می‌دادند.

 

کمک‌های مجازی

یکی دیگر از فعالیت‌های پاتوق دختران مروارید در روزهای همه‌گیری بیماری کرونا جمع‌آوری کمک‌های مردمی به همت مهدیه شجاع بهلولی است. 

مهدیه عضو شورای جهادی گروه پاتوق است که توانسته با کمک گرفتن از فضای مجازی مبالغی را برای کمک به خانواده‌‌های نیازمند جمع‌آوری کند. او درباره فعالیتش می‌گوید: ایده‌ام را با خانم زیرک در میان گذاشتم و او هم قبول کرد. مرحله بعدی کارم پیداکردن خانواده‌های نیازمند از طریق مسجد و خیریه‌ها بود. سپس آن‌ها را در گروه‌ها و کانال‌هایی که داشتم معرفی می‌کردم و از دوستان پاتوق هم می‌خواستم که کمکم کنند. برای 5خانوار توانستیم سبد کالا و مبلغ500هزارتومان برای هر خانوار تهیه کنیم.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فاطمه
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
0
0
آفرین واقعا به بودن همچین دخترانی افتخار میکنم
maral
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
0
0
hey I miss you, I hope you are having a great life <3
آوا و نمــــــای شهر
03:44