کد خبر: ۱۱۳۴۸
۰۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
خودکفایی در محله ایثارگران

خودکفایی در محله ایثارگران

بازارچه‌ هنرهای دستی خانم‌ها و و نوجوانان در مسجد الغدیر، مشتریان خود را پیدا کرده است.

۵ سال است یک بازارچه محلی از هنر دست خانم‌ها و نوجوانان محله در مسجد الغدیر در خیابان ادیب‌۵۱ بر‌پا می‌شود. اهالی محله ایثارگران، عرق خاصی به بازارچه دارند، چون فروشنده‌ها، همسایگان آنها هستند و محصولاتی که دراین بازار به فروش می‌رسانند، هم کاربردی است و هم نیاز‌های روزمره آنها را تأمین می‌کند.

بازارچه در طول سال و به مناسبت‌های مختلف برپا می‌شود و حالا هم که آرام‌آرام به دهه فجر و ایام نوروز نزدیک می‌شویم، قرار است این بازار دوباره همسایه مهربان محله باشد.

 

اول آموزش بعد کارآفرینی

در سه ضلع حیاط مسجد الغدیر کلی میز گذاشته‌اند و خانم‌های هنرمند محله در کنار بچه‌های ده‌دوازده‌ساله که هنری برای ارائه در بازار دارند، هر‌کدام محصولاتشان را روی میز‌ها چیده‌اند. یک طرف، محصولات خانگی مانند ارده‌شیره و عرقیجات و سبزیجات خشک‌شده و... قرار دارد؛ آن سوی دیگر محصولات فرهنگی و ملزومات حجاب. روی میز کناری، مقنعه‌های رنگارنگ جذابیت بیشتری به بازار داده‌اند.

پسرک چند‌بار با صدای بلند فریاد می‌زند «آلاسکا دارم؛ آلاسکا.» سرم را که به سمت صدا می‌چرخانم، چشمم به زیورآلات رنگی‌رنگی و گیره روسری‌های نگین‌کاری زیبا و سفال و کیک‌های خانگی می‌افتد. کمی آن طرف‌تر هم بافتنی و کاردستی‌ها هستند.

‌سمیرا نیکنام، مسئول بازارچه، می‌گوید: اینها همه هنر‌هایی است که در طول تابستان به خانم‌های محله در پایگاه بسیج مسجد آموزش می‌دهیم و بعد این فرصت برایشان فراهم می‌شود که در فضای بازارچه به اقتصاد خانواده‌هایشان هم کمک کنند.

 

فروش محصول در پایگاه بسیج

کیک‌های بازارچه که همه اهالی مشتری آن هستند، کار دست زهرا زحمتکش است. طاهره رستمی، نان روغنی‌هایش را در تنور خانگی درست می‌کند و در بازارچه می‌فروشد. او می‌گوید: آشنایی با اهالی محله باعث شده است وقت‌هایی هم که بازارچه برپا نمی‌شود، محصولاتمان را در پایگاه بسیج محله بفروشیم.

او از این می‌گوید که تابستان‌ها و زمان عید، این بازارچه پر‌شورتر است، ولی درهر‌حال خود او هر هفته از اهالی محله سفارش می‌گیرد و نان‌های پخته‌شده در تنور خانگی‌اش را برای اهالی می‌آورد.

 

تقویت هوش اقتصادی بچه‌ها

چیزی که این فضا را از دیگر بازارچه‌ها متمایز می‌کند، حضور دختران و پسران نوجوان است که هر‌کدام چیزی را برای عرضه و فروش گذاشته‌اند و علاقه دارند که مهارت کسب‌و‌کار را یاد بگیرند. نگین اساسی، یکی از همان نوجوانان، کتاب داستان‌هایی را که خوانده، برای فروش گذاشته است و به قول خودش، چون آنها را با دقت انتخاب کرده است و موضوعات خوبی دارند، اغلب بچه‌های محله مشتری‌اش هستند.

محمد‌صادق اسکندری هم کلمنی روی میز گذاشته و در روز‌هایی که هوا گرم‌تر می‌شود، آلاسکا و نوشمک و یخمک می‌فروشد.

سمیرا نیکنام، مدیر بازارچه، می‌گوید: همین کار کوچک و تمرین آن، کلی در هوش اقتصادی بچه‌ها تأثیر دارد و سبب شده است بچه‌های دیگر محله‌ها هم تشویق شوند که محصولی را تولید کنند و برای فروش به بازارچه بیاورند؛ مثلا همین چند روز پیش سجاد سلطانی دوان‌دوان به خانه رفت و پفیلا درست کرد و برای فروش به بازارچه آورد.

 

* این گزارش چهارشنبه ۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۶۰۴ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44