کد خبر: ۱۰۵۲۴
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰

شال و کلاه اهالی فاطمیه برای رزمندگان جبهه مقاومت

زمانی‌که در مسجد مسجد چهارده‌معصوم (ع) درباره بافت لباس گرم اطلاع‌رسانی شد خانم‌ها با روی باز استقبال کرد‌ند و به این ترتیب هر بانویی بافتنی بلد است به مسجد آمد و کار را شروع کرد.

نمازشان را خوانده و دور هم حلقه زنده‌اند. یکی کاموا توزیع می‌کند، دیگری میله‌های قلاب‌بافی‌اش را آماده می‌کند، آن یکی از پشت عینکش، مشغول سرانداختن کاموا‌ست و... پیر و جوان هم ندارد. هر‌کسی که سر‌رشته‌ای از بافتنی داشته و یک جفت میل بافتنی در خانه‌اش پیدا می‌شده، برداشته و آمده پای کار و یکی‌دو کلاف کاموا را سهم خود کرده است تا یک‌بار دیگر یاد و خاطره تلاش‌های بانوان هشت سال دفاع مقدس را که پشتیبان رزمندگان بودند، زنده کنند.

آنها این‌بار وقتی ندای «پویش ایران همدل» را شنیدند؛ طاقت نیاوردند و به فکرشان رسید برای کودکان و رزمندگان جبهه مقاومت کلاه و شال گردن ببافند تا از سرمای استخوان‌سوز زمستان در‌امان باشند. اینجا مسجد چهارده‌معصوم (ع) محله فاطمیه در خیابان شهیدابراهیمی است.

 

همه باید در صحنه باشیم

فاطمه احمدیان یکی از بانوان فعال و پر‌تلاش محله فاطمیه است. او هم فرماندهی پایگاه بسیج خواهران امام‌زمان (عج) را برعهده دارد و هم عضو شورای اجتماعی محله فاطمیه است. هر‌جا که احساس کند کاری روی زمین مانده است، خودش و بسیجیان را پای کار می‌آورد. پویش‌های مختلفی در محله‌اش اجرا کرده که الگویی برای سایر مساجد شده است.

او قبل از اینکه به پویش ایران همدل بپیوندد، پویشی را برای جمع‌آوری دارو‌های مازاد خانه‌ها به راه انداخت و چندین کیسه دارو را که بعضی‌هایشان کمیاب بود، به هلال احمر تحویل داد تا مرهمی باشد بر زخم نیازمندان.

احمدیان درباره پیوستن به پویش ایران همدل می‌گوید: همه می‌دانیم جنگی که رژیم کودک‌کش صهیونیستی به راه انداخته جنگی نابرابر است. متأسفانه حملات وحشیانه این رژیم، باعث شهادت بسیاری از مسلمانان غزه و لبنان شده و بسیاری را هم بی‌خانمان کرده است.

او در ادامه حرف‌هایش می‌گوید: حمایت و کمک به جریان جبهه مقاومت اکنون مختص قشر و گروه خاصی نیست؛ هر‌کس هر‌چه را در چنته دارد، برای مقابله با این شیطان مجسم رو کرده است. از روزی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود، حکم جهاد و مقابله با این دشمن بشریت را، چون فریضه‌ای الهی بر همگان واجب دانستند، جلسه‌ای با خواهران بسیجی برگزار کردیم تا ببینیم چه کاری از دست ما برمی‌آید.

 

کمک‌ به رزمندگان جبهه مقاومت در مسجد چهارده‌معصوم(ع)

 

بافته‌های محبت

ماجرای بافت لباس گرم این پایگاه مقاومت بسیج به چند سال قبل و درست روز‌هایی برمی‌گردد که سیل، بسیاری از هم‌وطنانمان را در سیستان‌و‌بلوچستان بی‌خانمان کرده بود. احمدیان در‌این‌باره می‌گوید: چند سال پیش و پس از اتفاق سیل استان سیستان‌و‌بلوچستان، ایده بافت لباس گرم برای سیل‌زدگان به فکر اهالی این مسجد رسید و در همان موقع آن را عملی کردیم و محموله‌ای از لباس‌های بافتنی کار دست زنان نمازگزار این مسجد به استان سیل‌زده ارسال شد.

از‌آنجا‌که این تجربه خوب و موفقیت‌آمیز در خاطره‌مان مانده بود، دوباره پای کار آمدیم تا بار دیگر به‌اتفاق همسایه‌ها و هم‌محله‌ای‌ها کاری که از پس آن بر‌می‌آییم، انجام دهیم. برای تهیه کاموا به‌سراغ سازمان تبلیغات اسلامی رفتیم و آنها کاموا‌هایی از طرف جهاد سازندگی استان در‌اختیار ما قرار دادند تا به همت اهالی، کلاه و شال‌گردن برای رزمندگان جبهه مقاومت بافته شود.

فرمانده توضیح می‌دهد زمانی‌که در مسجد اطلاع‌رسانی کرده که قرار است چنین کاری انجام دهند، خانم‌ها خیلی استقبال کرده‌اند؛ «همه با روی باز استقبال کرد‌ند و واکنش‌ها عالی بود. امشب هر بانویی که بافتنی بلد است با میل بافتنی خود به مسجد آمده و کار را شروع کرده است. اینجا دور هم هستیم، با هم کار می‌کنیم و دل‌هایمان به هم نزدیک‌تر می‌شود.»

 

مقابله با دشمن با هنر

احمدیان که مسئول گروه جهادی شهیدصاحب‌نظر نیز هست، رایزنی‌هایی با مساجد امام جواد (ع)، بلال و الهادی (ع) محله فاطمیه کرده است تا آنها هم پای کار بیایند و کار تولید کلاه و شال‌گردن را آغاز کنند که به‌زودی این اتفاق رقم خواهد خورد.

اینجا دور هم هستیم، با هم کار می‌کنیم و دل‌هایمان به هم نزدیک‌تر می‌شود

فرمانده پایگاه بسیج امام‌زمان (عج) مسجد چهارده‌معصوم (ع)، همه تلاش خود و مجموعه‌اش را برای کمک به جبهه مقاومت به کار بسته است. او به یکی دیگر از کارهایشان اشاره می‌کند و می‌گوید: ایام تابستان برای دختران و بانوان، کلاس‌های آموزش ساخت زیورآلات، قلاب‌بافی، گل‌سازی و... برگزار کردیم و خداراشکر با استقبال خوب آنها روبه‌رو شدیم.

بچه‌ها الان مستقل شده و از همان رشته‌های هنری به درآمد رسیده‌اند؛ حالا که پای کمک به جبهه مقاومت در میان است، آنها هم اعلام آمادگی کرده‌اند و روز‌های یکشنبه هرهفته نمایشگاهی برای فروش محصولاتشان در حاشیه خیابان فاطمیه برپا می‌کنیم و آنها سود حاصل از فروششان را برای کمک به رزمندگان جبهه مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و لبنان اختصاص می‌دهند.

 

اهالی دریغ نمی‌کنند

حلیمه روح‌الله نژاد یکی از بانوان محله فاطمیه و عضو گروه جهادی شهید صاحب‌نظر است. او در‌حالی‌که با میله‌های قلاب‌بافی خود مشغول بافت کلاه است، می‌گوید: وقتی خانم احمدیان درباره شروع این کار صحبت کردند، جمع زیادی از هم‌محله‌ای‌ها از این طرح استقبال کردند و امشب با حضورشان ثابت کردند که هر‌کاری از دستشان برآید، دریغ نمی‌کنند. بعضی‌ها هم بنابر مشغله‌های زندگی‌شان همان ابتدای کار آمدند و تعدادی کاموا و... تحویل گرفتند تا مراحل بافت را در منزل انجام دهند. این کار‌ها حس همدلی را بین خانم‌ها تقویت می‌کند و ما هم تا زمان پیروزی جبهه حق علیه باطل پای کار هستیم.


* این گزارش یکشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۸ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44