کد خبر: ۱۰۲۵۳
۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

بازگشت پبروزمندانه سینما پیروزی به خیابان پیروزی

سینمای خاطره‌ساز منطقه ۹، برای سال آینده با شیوه‌ای مدرن بازگشایی می‌شود. سالن ۲۵۰ نفره به یک سالن ۱۶۰ نفره عمومی تبدیل می‌شود و سالن ۲۱۴ نفره هم به دو سالن ۸۰ نفره و ۴۰ نفره تبدیل می‌شود.

اواسط دهه ۸۰ که سینماپیروزی راه‌اندازی شد، صندلی‌های مبله و سالن‌های طرح روز و شیوه بلیت‌فروشی نوین و منظمش برای جوانان جذاب بود و بسیاری از هنردوستان را به خود جذب کرد. استقبال علاقه‌مندان به سینما تا این اندازه بود که سالن بزرگ ۲۱۴ نفره پاسخگوی هنردوستان نبود و خیلی زود یک سالن ۲۵۰ نفره هم در همین سینما احداث و تجهیز شد.

از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸ استقبال روزبه‌روز بیشتر می‌شد تا اینکه با شروع کرونا و تعطیلی سینماها، در‌های این مکان خاطره‌ساز نسل جدید روی مردم بسته شد و بعد از پشت‌سرگذاشتن دوره سیاه کرونا، برخلاف انتظار، در‌های سالن‌های سبزوقرمزرنگ پیروزی روی علاقه‌مندان به سینما باز نشد.

حالا گهگاهی خبر تعطیلی، گاهی تغییر کاربری و گاهی هم خبر بازگشایی دوباره این سینما به گوش می‌رسد. با علی اتابکی‌مشهدی، مدیر این سالن که به‌دلیل عشقش به سینما این زمین را خرید و سینمای متفاوتی را برای نسل جوان راه‌اندازی کرد، از پله‌های خاطره‌انگیز پیروزی بالا می‌رویم تا از وضعیت کنونی‌اش مطلع شویم.

رونق به بازار بولوار پیروزی برمی‌گردد؟

نگرانی هنردوستان از تعطیلی طولانی‌مدت این سینما بیجا نیست. مجموعه‌ای که پنج سال تعطیل باشد، شاید هیچ‌وقت به عرصه هنر برنگردد؛ اما کسبه اطراف سینما شاهد رفت‌وآمد زیاد جوانان در مجموعه هستند و سروصدای ساخت‌وساز هم برایشان خبر‌های خوب دارد.

مرتضی اصغری، یکی از کسبه خیابان پیروزی که ۱۰ سال قبل به امید رفت‌وآمد زیاد به سینما اینجا کسب‌وکاری را راه انداخت، می‌گوید: یک زمانی پاخور این خیابان خیلی خوب بود و دلیلش هم همین سینما بود. بعد از کرونا خیلی منتظر بازگشایی آن شدیم. الان مدتی است که سروصدا‌های ریختن و جابه‌جایی مصالح و رفت‌وآمد کارگران می‌آید. منتظریم سینما باز شود و رونق دوباره به این خیابان برگردد.

وقتی از اصغری و دیگر کسبه درباره دلیل رفت‌وآمد زیاد به سینما می‌پرسیم، می‌گویند: اینجا یک سالن ورزشی خیلی بزرگ است که ورزشکاران زیادی در آن رفت‌وآمد می‌کنند.

بازگشت «پیروزی» به خیابان پیروزی

 

میزبان مردم در سال جدید

او درباره پیشروی ساختمان سینما و وسعت فضای سالن انتظار می‌گوید: یکی از تصمیمات ما در بازسازی، توسعه بنای جلو سالن و بزرگ‌شدن سالن انتظار است که حدود صدمتر بزرگ‌تر خواهد شد. نمای همه ساختمان سنگ می‌شود که هم زمان‌بر است و هم هزینه زیادی دارد؛ اما جلوه خاصی را در خیابان ایجاد می‌کند. در سالن‌ها هم تغییرات محسوسی خواهیم داشت.

سالن ۲۵۰ نفره به یک سالن ۱۶۰ نفره عمومی تبدیل می‌شود و سالن ۲۱۴ نفره هم به دو سالن ۸۰ نفره و ۴۰ نفره تبدیل می‌شود. هر سه این سالن‌ها به‌صورت وی‌آی‌پی خواهند بود. همه این تغییرات تا پایان سال اتفاق می‌افتد و امیدواریم برای سال جدید با اکران فیلم در سالن‌های مدرن سینماپیروزی میزبان مردم مشهد باشیم.

 در بازسازی، توسعه بنای جلو سالن و بزرگ‌شدن سالن انتظار است که حدود صدمتر بزرگ‌تر خواهد شد

 

سینما پیروزی با هزینه شخصی راه‌اندازی شد

غیر از طبقه همکف که یک باشگاه بدن‌سازی بزرگ در آن فعال است، بقیه طبقات درحال بازسازی هستند. از پله‌های چوبی بالا می‌رویم و به طبقه اول می‌رسیم، جایی که سال‌ها قبل سالن‌های سینماپیروزی به‌جای شماره و علامت، با دو رنگ سبز و قرمز تفکیک شده بود و اکنون قرار است سالن‌های جدید سینما در آن دوباره راه‌اندازی شود. تغییر محسوسی هم قرار است در این طبقه رخ دهد.

مدیر سینما درباره تأسیس این مکان فرهنگی می‌گوید: سینماپیروزی از سال ۱۳۸۶ پایان‌کار گرفت و با یک سالن ۲۱۴ نفره فعالیت فرهنگی‌اش را شروع کرد. بعد از مدت کوتاهی به‌دلیل استقبال خوب مردم سالن ۲۵۰ نفری را هم راه‌اندازی کردیم تا سال ۱۳۹۸ که به‌دلیل کرونا تعطیل شد. در زمان تعطیلی به اداره ارشاد درخواست دادیم که می‌خواهیم سالن‌ها را به‌روز کنیم، اما تسهیلاتی که به ما قول دادند، پرداخت نشد و همین امر فرایند بازسازی را به تعویق انداخت.

اتابکی به‌دلیل عشقش به سینما این مکان فرهنگی را راه انداخته و اولین جرقه‌های سینماداری از زمانی در ذهنش نقش بسته که همراه با برادرش به سینما سانترال در خیابان پاسداران می‌رفته است. اتابکی مدعی است که شیوه نوین سینماداری و فروش صندلی براساس شماره از سینماپیروزی شروع شده است و ادامه می‌دهد: هیئت‌مدیره سینماپیروزی یک گروه شش‌نفره است که همگی با دغدغه‌های فرهنگی که دارند اینجا را با هزینه‌های شخصی اداره می‌کنند.

تسهیلات وزارت ارشاد می‌تواند در تسریع بهره‌برداری از این مکان فرهنگی تأثیرگذار باشد، اما اینجا تعطیل نخواهد شد، چون با عشق به سینما، به فیلم و هنر راه‌اندازی شده است. بازسازی هم باتوجه‌به تغییرات دنیای جدید به‌صورت مدرن انجام خواهد شد.

 

ایجاد مجموعه ورزشی و فرهنگی

آن‌گونه که مدیر سینما توضیح می‌دهد، چیزی از فضای سالن‌ها کم نخواهد شد، بلکه چیدمان مبله جدید امکان حضور تعداد کمتر تماشاچی با کیفیت بیشتری را فراهم می‌کند. سالن انتظار با منظره بولوار پیروزی و فضای پذیرایی در یک سمت و محوطه نمازخانه و سرویس‌ها سمت دیگر قرار خواهد گرفت. یک طبقه دیگر بالا می‌رویم و جانمایی اتاق کنترل و اتاق مدیریت را می‌بینیم. بعد هم به طبقه سوم می‌رویم که می‌تواند برای جوانان جذاب باشد. طبقه‌ای که قرار است یکی از بزرگ‌ترین مراکز بازی در آن راه‌اندازی شود.

مدیر مجموعه، بازهم به سینماداری نوین اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: اگر توجه کنید، سینما‌های جدید در مراکز تجاری هستند تا مخاطب بتواند در مدت زمانی که برای دیدن فیلم درنظر می‌گیرد، برای کار‌های دیگری هم برنامه‌ریزی کند، اما به عقیده من ایجاد فضای ورزشی و تفریحی سنخیت بیشتری با مجموعه فرهنگی دارد. به همین دلیل، مجموعه سینماپیروزی به یک مجموعه ورزشی و فرهنگی تبدیل خواهد شد که در یک طبقه بزرگ‌ترین باشگاه ورزشی آقایان را داریم و در طبقه سوم هم بزرگ‌ترین مرکز بازی‌های رایانه‌ای مشهد را راه‌اندازی خواهیم کرد.

او می‌گوید: برای بانوان هم برنامه‌هایی داریم و در بخشی از پارکینگ بزرگ که ظرفیت بیش از هفتاد خودرو را دارد، باشگاهی برای بانوان احداث خواهیم کرد. هر طبقه نیز فودکورت و مجموعه پذیرایی خودش را خواهد داشت.

* این گزارش چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۵ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44