کد خبر: ۱۰۱۱۰
۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷

ژیمناستیک‌کاران خردسال شهرک شهیدرجایی لایق مدال‌‌اند

دختران ژیمناست‌کار مجموعه ورزشی المهدی(عج) به‌تازگی توانسته‌اند در مسابقات استانی سطح‌بندی مهارت‌های پایه ژیمناستیک هنری که مرداد امسال برگزار شد، شانزده‌مدال طلا و چهارده‌مدال نقره کسب کنند.

شهرک شهید‌رجایی پر است از استعداد‌های ورزشی کشف‌نشده که اگر بستر مناسبی برای پرورش داشته باشند، به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا می‌کنند. دختران ژیمناست‌کار مجموعه ورزشی المهدی (عج) از همین استعداد‌ها هستند که زیر‌نظر دو مربی جوان، مسیر شکوفاشدن را طی می‌کنند. مسیر، اما خیلی دشوار است.

مربیان آنها از نبود امکانات اولیه برای تمرین می‌گویند و اینکه مجبورند برخی وسایل مهم تمرینی مثل پارالل را برای بچه‌ها شبیه‌سازی کنند. باوجوداین دختران چهار تا شش‌سال این گروه ورزشی به‌تازگی توانسته‌اند در مسابقات استانی سطح‌بندی مهارت‌های پایه ژیمناستیک هنری که مرداد امسال برگزار شد، شانزده‌مدال طلا و چهارده‌مدال نقره کسب کنند.

 

رنج پیشرفت در منطقه محروم

بچه‌ها با لباس‌های یک‌رنگ و یک‌شکل در سالن ژیمناستیک مجموعه المهدی حاضر شده‌اند، لباس‌هایی که الهه شعفی و شیما توانا، دو مربی این کلاس، از جیب خود برای بچه‌ها خریداری کرده‌اند. مدال‌های دور گردنشان و لبخندی که روی لب دارند، نشان از کسب یک دستاورد مهم دارد. آنها به‌تازگی در مسابقات استانی ژیمناستیک مقام کسب کرده‌اند.

شعفی و توانا هر‌دو متولد‌شده و ساکن منطقه‌۶ هستند؛ به‌همین‌دلیل رنج و سختی پیشرفت در مناطق حاشیه‌ای شهر را خوب می‌شناسند. همین هم هست که حالا به منطقه دیگری کوچ نکرده‌اند تا پشت آرزو‌های دختران هم‌محله‌ای خود را بگیرند. آشنایی آنها به ۱۰سال پیش برمی‌گردد که هردو، مربی تربیت‌بدنی مدارس شده‌اند و فرصتی پیش آمده است تا همکاری خود را شروع کنند.

این دو، مربی کلاس ژیمناستیک چهاردبستان همین محدوده هستند که زنگ ورزششان را در سالن ورزشی مجموعه المهدی می‌گذرانند. آنها در حین تمرین، استعداد بچه‌ها را می‌سنجند و دختران مستعد را دست‌چین می‌کنند، بعد برایشان کلاس‌های مجزا برگزار می‌کنند تا برای مسابقات احتمالی آماده شوند. حالا سی‌نفر از ژیمناست‌کارانی که به همین طریق از مدارس گزینش شده‌اند، توانسته‌اند در مسابقات استانی مدال طلا و نقره کسب کنند.


عکس وسایل به‌جای خود وسایل!

نتیجه تلاش این دو مربی در نخستین گام، موفقیت بچه‌ها در مسابقات استانی سطح‌بندی مهارت‌های پایه ژیمناستیک هنری بوده است. الهه شعفی می‌گوید: این اولین مسابقه‌ای بود که بچه‌ها در آن شرکت کردند و درحالی‌که بعضی وسایل را برای اولین‌بار می‌دیدند، نتیجه خوبی گرفتند.

او ادامه می‌‎دهد: سر کلاس بچه‌ها به‌جای میله پارالل از دست ما آویزان می‌شدند؛ چون چنین وسیله‌ای نداشتیم. به آنها عکس وسایل را نشان می‌دادیم تا هنگام مسابقه شوکه نشوند و وسایل را بشناسند. بچه‌ها در روز مسابقه، استرس زیادی را تجربه می‌کنند؛ ما فقط بهشان گوشزد می‌کردیم که بااستعداد و موفق هستند و لیاقت این مدال را دارند.

شعفی از مسیر سختی که طی کرده‌اند، می‌گوید و تأکید می‌کند: یکی از موانع ما خود خانواده‌ها هستند؛ خانواده‌هایی که باور‌های اشتباه دارند و فکر می‌کنند این ورزش برای دختر‌ها مناسب نیست یا اینکه ورزش باعث کوتاهی قد فرزندشان می‌شود. راضی‌کردن این خانواده‌ها کلی وقت و انرژی می‌گیرد. موضوع بعدی رفت‌وآمد سخت بچه‌هاست.

این مجموعه ورزشی عملا وسط بیابان قرار دارد؛ بیابانی که در گوشه‌وکنارش معتاد‌ها و ضایعات‌جمع‌کن‌ها پرسه می‌زنند. به همین‌دلیل یکی از اعضای خانواده باید وقت بگذارد و بچه را بیاورد و ببرد.

شیما توانا هم از هزینه کلاس‌ها می‌گوید که اگرچه اندک است، اما پرداختش در توان برخی خانواده‌ها نیست. او می‌گوید: این کلاس‌ها برای ما منفعت مالی ندارد و ما عملا فقط اجاره سالن را از شاگردانمان می‌گیریم. باوجوداین اگر ببینیم دانش‌آموز بااستعدادی، توان پرداخت شهریه را ندارد، همان را هم نمی‌گیریم. اینجا فقط خوشحالی و اشتیاق بچه‌ها‌ست که به ما انگیزه می‌دهد.

فقط اجاره سالن را می‌گیریم؛ با این وجود اگر ببینیم دانش‌آموز بااستعدادی، توان پرداخت شهریه را ندارد، همان را هم نمی‌گیریم

او از قلق‌های کار با دختران ورزشکار چهار تا شش‌ساله هم می‌گوید. از اینکه اگر تک‌به‌تک به این بچه‌ها توجه نکنند و با آنها صمیمی نشوند، نتیجه نمی‌گیرند. توانا می‌گوید: کار ما فقط تمرین‌دادن نیست. باید روحیه و احساسات بچه‌ها را هم در‌نظر بگیریم و ارتباط خوبی با آنها شکل بدهیم.


نابغه کلاس

ملینا موسوی حرکت پشتک را کامل و دقیق اجرا می‌کند و به قول مربیانش در این سن کم می‌تواند به‌خوبی استرسش را کنترل کند. ملینا موسوی در مسابقات اخیر دو مدال طلا کسب کرده است. او را نابغه این دوره از مسابقات می‌دانند.

 

از شنا به ژیمناستیک

تیدا تاجی در یک خانواده ورزشکار به دنیا آمده است. مادرش اول او را در کلاس شنا ثبت‌نام کرده، اما علاقه‌ای نشان نداده و به‌جای آن، در ورزش ژیمناستیک درخشیده و توانسته در مسابقات اخیر دو مدال طلا کسب کند.

 

ژیمناستیک‌کاران خردسال شهرک شهیدرجایی لایق مدال‌آوری

 

خستگی‌ناپذیر

آناهید شهابی به گفته مربی‌هایش انعطاف بدنی عجیب‌وغریبی دارد. خستگی‌ناپذیر است و پرتلاش. او هم در مسابقات اخیر موفق به کسب دو مدال طلا شده است. آرزویش این است که در آینده در مسابقات بین‌المللی هم مقام‌آور شود.

 

مهربان و باهوش

مهسا رستم‌زاده با هـمان اولـین توضیح مربی‌هایش تکنیک‌ها را خوب یاد می‌گیرد و هوش بالایی دارد. پررنگ‌ترین ویژگی او، اما مهربانی است. او همیشه به بچه‌های کلاس کمک می‌کند تا حرکات را درست و اصولی انجام بدهند.

الهه شعفی، متولد ۱۳۶۶
رشته دانشگاهی من تربیت‌بدنی بود. بعد هم وارد آموزش‌و‌پرورش شدم. حالا مدرک مربیگری درجه ۲ و ۳ ژیمناستیک را دارم. جالب اینکه در کودکی رشته موردعلاقه‌ام هندبال بود و در مسابقات استانی هم مقام‌آور شده بودم.

شیما توانا، متولد سال ۱۳۷۰
رشته دانشگاهی‌ام تربیت‌بدنی بود و، چون به تدریس و آموزش علاقه زیادی داشتم، وارد آموزش‌وپرورش شدم تا به دختران این منطقه کمک کنم. بعد از آن با الهه آشنا شدم و آموزش و مربیگری را جدی‌تر دنبال کردم.

* این گزارش دوشنبه ۵ شهریورماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۹۰ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44