کد خبر: ۹۷۹۰
۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

روپایی‌های رکورددار پیرمرد محله حجاب

رمضانعلی کوشکی بازنشسته و عاشق ورزش فوتبال است. او روپایی زدن را خیلی دوست دارد و آخرین بار در تهران بود که با ساعت میدان انقلاب ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه روپایی زده است.

امیرخانی| شاید خیلی از ما به شنیدن جمله «خواستن توانستن است» عادت کرده باشیم و راحت از کنارش بگذریم، اما وقتی با انسان‌های موفق روبه‌رو می‌شویم، خواه‌ناخواه به خاطر آنچه می‌توانستیم باشیم و نشده‌ایم، در فکر فرو می‌رویم.

موفقیت رمضانعلی کوشکی، ورزشکار محله حجاب که روپایی‌هایش خیلی‌ها را شگفت زده کرده است، برای سالمندانی که به ورزش نمی‌پردازند یا آن را کنار گذاشته‌اند، حکم تلنگر را دارد تا در گفتن جملاتی مثل «ما نمی‌توانیم» یا «از ما گذشته است» احتیاط کنند. 

کوشکی در دوران بازنشستگی کاری کرده است کارستان. او هر روز به گونه‌ای خستگی‌ناپذیر و پرتلاش، به تمرینات خود ادامه می‌دهد تا به رکورد‌های بهتری در آینده دست یابد.

همه اهالی محله حجاب او را با فوتبال و توپ می‌شناسند. رمضانعلی کوشکی ۵۸ سال دارد. اهل بجنورد است و چند سالی است که به همراه خانواده‌اش به مشهد آمده. بعد از بازنشستگی‌اش از سازمان بهزیستی، در سال ۸۹ روپازدن را شروع می‌کند و حالا بعد ازگذشت سه سال، در آخرین رکوردش توانسته ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه بدون وقفه روپایی بزند.

از دلیل علاقه‌مندی‌اش به این کار برایمان می‌گوید: «روزی در بوستان ملت بودم که دیدم پسر جوانی، خیلی زیبا روپایی می‌زند.

از او پرسیدم که چند تا می‌توانی بزنی که در جوابم گفت هشت هزارتا. چند بار از او خواستم که این هنرش را به من هم یاد بدهد، اما توجهی نکرد. فکر می‌کرد با او شوخی می‌کنم. این‌طور شد که تصمیم گرفتم خودم تمریناتم را شروع کنم. در ابتدا هدفم رسیدن به رکورد هزارتا بود که خیلی زود به آن رسیدم و الان به‌راحتی ۲۰ هزار روپایی می‌زنم.»   

 

ورزش کردن را تبلیغ می‌کنم

تکه‌کلامش «خدای عظیم» است. انگار با این صفت خداوند، بیشتر از همه مأنوس است: «خدای عظیم به من لطف کرده است تا بتوانم در این سن رکورد روپایی را بزنم. دست هرکس را بخواهد می‌گیرد و کمکش می‌کند.»

بیشتر مواقع تمریناتش را در بوستان ملت انجام می‌دهد. در نزدیکی خانه‌شان هم زمینی ورزشی هست، اما ظاهرا جوانان محله خیلی اهل فوتبال نیستند. در بوستان ملت، گاهی بیش از هفت ساعت تمرین می‌کند تا بتواند تعداد روپایی‌ها را افزایش دهد؛ البته انگیزه دیگری هم برای این کار دارد: «روزی مشغول تمرین بودم و مثل بیشتر اوقات، چند نفر از مردم اطرافم جمع شده بودند.

بعد یکی از آنها من را به مغازه‌اش برد تا با هم چای بخوریم. با گوشی از من فیلم گرفت و گفت ۴۰ سال است ورزش را کنار گذاشته، اما با دیدن من دوباره می‌خواهد شروع کند. این برایم خیلی ارزشمند است و یکی از اهدافم موقع تمرین در حضور مردم نیز همین است که ورزش کردن را  تبلیغ کنم.» 

 

ورزشکار محله حجاب می‌تواند رکورددار روپایی در سن و سال خودش در جهان باشد

 

هزینه ثبت رکورد را ندارم

سال ۹۱ با کمک مهدی حب درویش، رئیس انجمن هنر‌های نمایشی با توپ، به عضویت این انجمن درآمده است، اما متأسفانه رکوردهایش تاکنون در هیچ‌کجا ثبت نشده است. گاهی به مراسم جشن و اعیاد دعوت می‌شود تا برای مردم روپایی بزند؛ رکورد‌هایی را که زده در همین مکان‌ها برآورد کرده است: «وقتی روپایی را شروع می‌کنم، متوجه گذر زمان نمی‌شوم.

باید یک نفر باشد تا آنها را بشمرد. الان مشغول تمرین برای ۱۰ ساعتِ متوالی روپا زدن هستم. آخرین بار در تهران بود که با ساعت میدان انقلاب ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه روپایی زدم.»

آن‌طور که پسرش محمد تحقیق کرده است، کسی به سن و سال او در جهان نیست که بتواند این تعداد روپایی بزند ولی برای ثبت رکورد در دفتر گینس، باید حدود ۸ میلیون تومان هزینه کند که همین موضوع باعث شده فعلاً از این تصمیم منصرف شود. از مسئولان ورزشی هم کسی به آنها کمکی نکرده است.  

برای ثبت رکورد گینس، باید حدود ۸ میلیون تومان هزینه کند که همین موضوع باعث شده فعلاً از این تصمیم منصرف شود

به گفته خودش حتی یک بار زمانی که علی دایی سرمربی راه‌آهن بوده، به ورزشگاه می‌رود تا با بازیکن محبوبش صحبت کند. درگوشه‌ای از ورزشگاه اکباتان شروع به روپایی زدن می‌کند و خیلی‌ها را اطراف خودش جمع می‌کند. بعد از بازی، دایی به دیدنش می‌آید و قول می‌دهد که کمکش کند، اما بعد از مدتی انتظار می‌فهمد این مسیر هم به بن‌بست خورده است.    

 

طرفدار دو آتیشه پرسپولیس

لابه‌لای مصاحبه، بازی استقلال و نفت تهران را در منزل کوشکی تماشا می‌کنیم. بساط تخمه هم مهیاست. او به تمیزی حساس است و باید مواظب باشیم تا پوست تخمه‌ها روی فرش نیفتد. از نوع صحبت‌کردنش درباره استقلال به‌راحتی می‌شود فهمید طرفدار دوآتیشه پیروزی است. هر پنج فرزند و همسرش نیز پرسپولیسی هستند.

* این گزارش چهارشنبه، ۶ آذر ۹۲ در شماره ۷۹ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.  

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44