کد خبر: ۹۷۸۰
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰

روبات‌های مقوایی حجت واقعی است

سید حجت حسینی می‌گوید: تا الان بیشتر از ۱۰ مدل تفنگ، آرپی‌جی و دیگر وسایل را فقط با تا‌زدن کاغذ درست کرده‌ام. این تجربه‌ها کمک کرده است که بتوانم ماکت‌های مقوایی خوبی بسازم.

از آن دسته نوجوان‌هایی است که دوست دارند خودشان را به چالش بکشند، معما حل کنند، کاردستی درست کنند یا رنگ‌های روبیک را در کمترین زمان ممکن کنار هم بچینند؛ اما آن چیزی که ما را امروز برای گفتگو به منزل سیدحجت حسینی ده‌ساله ساکن محله شهیدآوینی کشانده، کاردستی‌های زیبای او از ترکیب مقوا، باتری، یک عدد آرمیچر و مقداری سیم است.

کولر، پنکه، تانک و کلی وسیله دیگر که مقوایی هستند، اما درست عین ابعاد واقعی‌شان کار و حرکت می‌کنند.

 

دست ساخته‌های مقوایی  سیدحجت حسینی، واقعی است



- چطور یکی مثل تو در ده‌سالگی علاقه‌مند به وسایل الکتریکی است؟
این علاقه به خردسالی‌ام بر می‌گردد. مادر و پدرم می‌گویند که وقتی نوزاد بودم، از روشن‌شدن یک لامپ بیشتر از هر چیز دیگری ذوق می‌کرده‌ام. شاید عجیب باشد، اما می‌گویند سومین کلمه‌ای که بعد از «مامان» و «بابا» به زبان آورده‌ام، «لامپ» بوده است.

- این علاقه را با رفتن به کلاس‌های آموزشی تقویت هم کرده‌ای؟
تا الان چهارجلسه به کلاس روباتیک رفته‌ام، اما تقریبا تمام چیز‌هایی که ساخته‌ام، مربوط‌به قبل از این کلاس‌هاست. بیشتر چیز‌هایی که می‌سازم، یا ذوقی است یا از‌طریق اینترنت ساختشان را یاد می‌گیرم؛ مثلا چند وقت پیش پدرم، یک آرمیچر، یک باتری تبلت، یک کلید و مقداری سیم برایم خرید و من از‌طریق سایت آپارات، ساخت چند وسیله را دیدم، بعد با خلاقیت خودم کمی آنها را تغییر دادم و چندوسیله ساختم. یک تانک و یک کولر آبی کوچک که کار هم می‌کردند و بقیه حسابی تشویقم کردند.

- چه کسی یادت داده است که سیم‌ها را با این دقت و کیفیت به هم متصل کنی یا اینکه مقوا و کارتن‌های قطور را این‌طور دقیق تا بزنی؟
اتصال سیم‌ها را کمی از پدرم و بیشتر از کتابی به نام «مخترع کوچک» یاد گرفته‌ام. در آن کتاب توضیح داده است که چطور سیم‌ها را به باتری، کلید و آرمیچر متصل کنیم. علاوه‌بر‌این من اوریگامی را خیلی دوست دارم و با دیدن یک‌بار فیلم آموزشی هر اوریگامی، آن را یاد می‌گیرم.

- به اوریگامی چقدر مسلطی؟
طرح‌های زیادی بلدم؛ مثلا تا الان بیشتر از ۱۰ مدل تفنگ، آرپی‌جی و دیگر وسایل را فقط با تا‌زدن کاغذ درست کرده‌ام. این تجربه‌ها کمک کرده است که بتوانم ماکت‌های مقوایی خوبی بسازم. بعضی‌هایشان را برای نمایشگاه‌ها به مدرسه هدیه داده‌ام و بعضی را هم به دوستانم.

- درباره امکانات محله‌ات بگو؟
در زمینه علاقه‌مندی من امکانات نیست و کلاس‌های آموزشی مثل روباتیک، الکترونیک یا کاردستی در محله کم برگزار می‌شود، آن‌طورکه باید، استعداد بچه‌های محل شناخته نمی‌شود. اکثر بچه‌های اینجا به فوتبال مشغول می‌شوند و استعدادشان را در ورزش محک می‌زنند.

تعداد بازدید : 4

 

* این گزارش دوشنبه یکم مردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۵ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44