کد خبر: ۹۷۶۸
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

پستچی‌ قدیمی قاسم‌آباد معتقد است هنوز نامه‌نگاری رواج دارد

سیداسماعیل جعفریان از قدیمی‌های پست مشهد است. از نظر او برخلاف تصور عموم مردم، پیشرفت تکنولوژی و ابزار‌های ارتباطی، کار پست را کم نکرده و هنوز هم نامه‌نگاری بین مردم رواج دارد.

امیرحسین خانی| زمانی پست تنها راه ارتباط غیرحضوری بود. نامه‌ای را با هزار امید و آرزو تحویل می‌دادند تا یکی‌دو هفته بعد به مقصد برسد، بعد هم منتظر جواب می‌ماندند تا مطمئن شوند به دست گیرنده رسیده یا نه. فقط خدا می‌داند تا الان چند خبر تلخ و شیرین، چند خاطره، درددل یا حرف عاشقانه توسط مأموران پست ردوبدل شده است.

گفتگوی ما با سیداسماعیل جعفریان، مدیر دفتر پست قاسم‌آباد که ساکن محله شاهد نیز هست، به بهانه ۱۷ مهر، روز جهانی پست اتفاق افتاد تا دوباره مرور کنیم آن لحظه شیرینی را که پستچی پاکت نامه را به دستمان می‌داد و هنوز صدای موتورش کاملا دورنشده، ما تا ته نامه را خوانده بودیم.


- چه شد که وارد پست شدید؟
دو برادر بزرگ‌ترم در شرکت مخابرات کار می‌کردند. همین موضوع باعث شد که من هم به حوزۀ ارتباطات علاقه‌مند شوم. در سال۱۳۶۹ بعداز دریافت مدرک دیپلم، بورسیه شرکت پست شدم. برای شروع به‌جای خدمت سربازی، باید در شهرستان‌ها فعالیت می‌کردم.

چهارسال در شهر خاش و دوسال در قاین خدمت کردم. بعد از آن به مشهد آمدم و چند سالی مسئول پست شهرک شهیدرجایی در محله ساختمان بودم. بعد از آن هم در پست مرکزی فعالیت می‌کردم و حالا با تجربۀ همۀ این سال‌ها، یک ماه است که مسئولیت دفتر پست قاسم آباد را برعهده دارم.

- خیلی‌ها فکر می‌کنند دورۀ پست کم‌کم به سر می‌آید. نظر شما چیست؟
برخلاف تصور عموم مردم، پیشرفت تکنولوژی و ابزار‌های ارتباطی، کار پست را کم نکرده و هنوز هم نامه‌نگاری بین مردم رواج دارد. ازطرفی باوجود پست‌های الکترونیک و اینترنت، خدمات پست هم به‌روز شده است؛ مثلاً خدمات پستی پشتوانۀ خرید‌های اینترنتی شده، بنابراین تحویل کالا‌ها برعهدۀ ماست. می‌دانید که روزبه‌روز هم این خرید‌ها افزایش نیز پیدا می‌کند.

از دیگر خدمات امروزه پست این است که باتوجه به دراختیارداشتن بانک اطلاعاتی، با شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف قرارداد می‌بندیم تا کالای موردنظر آنها را تبلیغ کنیم. ما می‌توانیم بروشور و تبلیغات هر محصول را به تمام مکان‌های مرتبط با آن کالا ارسال کنیم.

- سرعت کار پست نسبت به گذشته تا چه حد بیشتر شده است؟
جدیدترین خدمات ما، پست پیشتاژ ویژه است که ما موظف هستیم مرسولات را ظرف ۲۴ساعت به مقصد برسانیم. پست‌های داخل استان هم در کمتر از ۱۲ساعت به گیرنده می‌رسند. برعکس اداره‌های دیگر که برای انجام کار‌ها بروبیای زیادی باید داشته باشی، همیشه سعی می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان کار مشتری را راه بیندازیم.

در قاسم‌آباد ما هشت نامه‌رسان داریم که هرکدام در طول روز به‌طور متوسط ۳۰۰مرسوله را به مقصد می‌رسانند

- روزانه چند مرسوله در دفتر شما دریافت و جابه‌جا می‌شود؟
حجم کار در قاسم‌آباد واقعا زیاد است. اینجا به‌اندازۀ بعضی شهرستان‌ها جمعیت دارد، پس تعجبی ندارد که هر روز بیش از ۴ هزار مرسوله دریافت یا توزیع شود. ما هشت نامه‌رسان داریم که هرکدام در طول روز به‌طور متوسط ۳۰۰مرسوله را به مقصد می‌رسانند.

توزیع روزنامه و قبوض برق هم برعهدۀ پست است. ما موظفیم هر مرسوله‌ای را که دریافت کنیم، در همان روز به گیرنده‌اش برسانیم. توزیع مرسوله‌ها فقط در اینجا انجام می‌شود، اما قبول بسته‌های پستی در ۱۰ دفتر خصوصی خدمات مشترکین نیز که در قسمت‌های مختلف قاسم آباد فعالیت دارند، صورت می‌گیرد

- مشکلات پستی در محله‌های قاسم‌آباد چیست؟
چون در این قسمت از شهر ساخت‌وساز زیاد است، همیشه ساختمان‌هایی بی‌پلاک در اینجا هستند. این موضوع کار توزیع‌کنندگان را سخت می‌کند؛ البته مسئولان توزیعِ این دفتر پستی، حداقل چهار سال سابقۀ کار دارند و به همین دلیل در بیشتر مواقع، با چشم کوچه‌ها را می‌شناسند. همین باعث می‌شود باوجود حجم گستردۀ منطقه کاری ما، آمار برگشتی‌ها کم باشد.

 

سیداسماعیل جعفریان از قدیمی‌ترین پستچی‌های مشهد است

 

- از رابطه‌تان با همسایه‌ها بگویید، آنها می‌دانند شغل شما چیست؟
الان شش سال است که ساکن قاسم‌آباد هستم. متأسفانه زندگی آپارتمانی به‌گونه‌ای شده است که حتی ساکنان یک مجتمع همدیگر را نمی‌شناسند. زمانی‌که به این دفتر منتقل شدم، به نظرم آمد چهرۀ مسئول توزیع برایم آشناست، اما نمی‌دانستم کجا او را دیده‌ام.

وقتی با هم گفتگو کردیم، متوجه شدم در آپارتمان کنار ما زندگی می‌کند! تا قبل از آن، هیچ‌کدام از ما نمی‌دانستیم همکار هستیم.

- فرزندانتان چه نظری دربارۀ شغل شما دارند؟
خدا دو پسر به من داده است که دوقلو هم هستند. یکی از آنها خیلی به کار پست علاقه دارد. علیرضا به هر بهانه‌ای می‌خواهد خودش را به محل کار من برساند. حتی گاهی برای اینکه دل من را به‌دست آورد، می‌گوید من را با خودت ببر تا به مردم پاکت بفروشم. تنها دخترم نیز به تمبر‌های شخصی‌اش که از من هدیه گرفته، خیلی علاقه‌مند است و همیشه آنها را به دوستانش نشان می‌دهد.

- درباره خدمات پست مطلبی مانده که دلتان بخواهد خوانندگان شهرآرامحله بدانند؟
در فرایند تولید یک تمبر، شرکت پست فقط یک‌بار آن را چاپ می‌کند و پس از نشر آن، تمام لوازم تولید ازقبیل فیلم، زینک چاپ و نمونۀ اصلی را از بین می‌برد. همین باعث شده است افراد زیادی اقدام به جمع‌آوری تمبر‌های قدیمی بکنند.

با این وجود، شما می‌توانید از آلبوم تمبر شرکت پست، هر تمبری را که می‌خواهید انتخاب کنید. سپس درخواست دهید که شرکت پست عکس فردی یا خانوادگی شما را در کنار آن تمبر چاپ کند و به‌عنوان تمبر شخصی برای نامه‌های ارسالی خود به دوستان و آشنایان استفاده کنید. مهدکودک‌ها و نوجوانان‌ها از این طرح بسیار استقبال می‌کنند.

* این گزارش چهارشنبه، ۱۷ مهر ۹۲ در شماره ۷۴ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.  

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44