کد خبر: ۹۷۲۲
۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰

استقبال مخاطبان از کتابخانه حضرت عباس(ع) پیش از افتتاح رسمی

بیشتر اهالی شاهد‌۱۰ که خانواده‌های مذهبی مانند اهالی مجتمع‌های ولایت و فجر هستند، از راه‌اندازی کتابخانه بسیار خوشحال‌اند و دلشان می‌خواهد این کتابخانه با نام قهرمان محرمی‌اش، در ماه محرم افتتاح رسمی شود.

بار‌ها شده بود که اهالی شاهد با شماره‌۱۳۸ سامانه پاسخگویی آستان‌قدس‌رضوی تماس گرفته و درخواست داده بودند کتابخانه‌ای در محله‌شان راه‌اندازی شود. این درخواست‌ها به گوش روحانی خوش‌فکر مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت‌عباس (ع) در شاهد‌۱۰ هم رسیده بود. همراه اعضای هیئت‌امنا با آستان‌قدس‌رضوی توافق کردند و فروردین امسال کتابخانه راه اندازی شد.

حالا این کتابخانه با چهارصد‌مترمربع مساحت و ۲۵ هزار نسخه کتاب، در محله بسیار پراستقبال است. کتابخانه‌ای که به نام مسجد، یعنی حضرت‌عباس (ع)، مزین شده است. اغلب اهالی شاهد‌۱۰ که خانواده‌های مذهبی مانند اهالی مجتمع‌های ولایت و فجر هستند، از راه‌اندازی کتابخانه بسیار خوشحال‌اند و دلشان می‌خواهد این کتابخانه با نام قهرمان محرمی‌اش، در ماه محرم افتتاح رسمی شود.


سالن مطالعه آرام و مخزن درسی غنی‌

در حال حاضر، بخش کتاب‌های درسی به‌خاطر حضور مدارس و دانشگاه‌های حوالی کتابخانه بسیار مجهز و به‌روز است و سالن مطالعه آرامی دارد که هر دوستدار کتابی را تشویق می‌کند به‌جای منزل از این محیط برای مطالعه بهره ببرد.

ماریا سماوات یکی از مخاطبان دائمی این کتابخانه است. چون در سالن مطالعه نشسته است، تن صدایش را پایین می‌آورد و نکته‌هایی را که به نظرش حسن‌های اینجاست، این‌طور بیان می‌کند: من سکوت اینجا را بسیار دوست دارم.

یکی از محاسن دیگرش، آب گرم و سرد همیشگی و رایگان اینجاست. وقت نماز هم هیچ کتاب‌خوانی ناچار نمی‌شود مانند کتابخانه‌هایی دیگر تا جایی دور برای نماز برود. مسجد حضرت‌عباس (ع) بهترین امام جماعت را دارد و نماز‌های دل‌نشینی در آن برگزار می‌شود.

 

اهدای کتاب با نذر «کتاب و دانایی»

اگر موافقت مسجد را بگیرند، قرار است به‌زودی بخشی مستقل را به کتاب‌های حوزه کودکان اختصاص بدهند تا مخزن غنی از کتاب‌های کودکانه برای این قشر از مخاطبان فراهم کنند. این کتابخانه، پایگاه دریافت کتب اهدایی مراجعه‌کنندگان درقالب طرح «نذر کتاب و دانایی» نیز به شمار می‌رود. تازگی‌ها مریم صدیقی که از مخاطبان کتابخانه است و لیسانس علوم تربیتی دارد، چون می‌داند کودکان بسیاری در این محله زندگی می‌کنند، پنجاه‌جلد کتاب در این حوزه اهدا کرده است.

جواد جان‌علیزاده از این طرح پر‌استقبال خرسند است و می‌گوید: خیلی از مراجعان، حق همسایگی را درباره این همسایه مهربانشان در قالب این طرح ادا می‌کنند و کتاب‌های خوانده‌شده و بدون استفاده خود را در همه موضوعات درسی و غیر‌درسی جمع و به کتابخانه اهدا کرده‌اند. اسامی این افراد به‌عنوان «واقفان کتاب و دانایی» ثبت می‌شود تا ضمن ماندگاری نامشان، باعث تشویق و انگیزه و الگویی برای دیگران باشند.

 

استقبال مخاطبان از کتابخانه حضرت عباس(ع) پیش از  افتتاح رسمی

 

۷۳۰ عضو، پیش از افتتاح رسمی

وقتی به محله می‌رسیم، سر ظهر است و بوی غذای آشپزخانه مسجد حضرت‌عباس (ع) همه کوچه را گرفته است. کنار مسجد روی یکی از سردر‌ها تابلو سفید‌رنگ کتابخانه نصب شده و پشت مسجد فعلا محل تردد مخاطبان کتابخانه است.

ملیحه موحد، مسئول روابط‌عمومی این کتابخانه منسوب‌به آستان‌قدس رضوی است و جواد جان‌علیزاده مسئولیت کتابخانه را دارد. کارکنان این کتابخانه تعامل بسیارخوبی با مخاطبان دارند و مهربان و در کارشان دقیق هستند. ملیحه موحد می‌گوید: کتابخانه هنوز افتتاح رسمی نشده، ۷۳۰ عضو از محله‌های مختلف قاسم‌آباد دارد. 

 می‌توانی با کارت عضویت این کتابخانه از هریک از کتابخانه‌های داخل شهر یا شهر‌های دیگر نیز کتاب تهیه کنی

او بخش‌های متنوع کتابخانه را برمی‌شمرد؛ بخش اصلی مخزن کتابخانه است. بخش کتاب‌های مرجع، بخش پایگاه‌های دیجیتالی مقالات داخلی و خارجی نشریات، سمعی و بصری، سی‌دی‌های آموزشی، کتاب‌های کمک‌درسی برای دبستان، دبیرستان و دانشگاه و بخش کودک از قسمت‌های مختلف این کتابخانه است. هر‌بخش کتاب‌های بسیاری دارد، به‌طوری‌که تا کنون بسیار کم پیش آمده است که مخاطبی دنبال منبعی بگردد و نتوانیم آن را در‌اختیارش بگذاریم.

 


خادم کتابخانه

محمد‌مهدی دلخواه

خدمت به این کتابخانه، چون منتسب‌به بارگاه مطهر‌رضوی است، مانند خادمی در حرم می‌ماند. من زمانی‌که هنوز اینجا کاملا تجهیز نشده بود و زمین‌ها گلی می‌شد، با اصرار جارو دستم می‌گرفتم و زمین را تمیز می‌کردم. دوست دارم خادم امام‌رضا (ع) در کتابخانه منسوب به بارگاه او باشم. تمیزکردن کتابخانه را می‌توان برای آموزش مسئولیت‌پذیری به جوان‌تر‌ها انجام داد و غرور را زیر پا گذاشت.

صبح‌ها با باز‌شدن درِ کتابخانه به اینجا می‌آیم. تا ظهر می‌مانم و کتاب‌های مورد‌علاقه‌ام را که درباره رشته حقوق است، می‌خوانم. خوبی اینجا این است که وقتی عضو می‌شوی، اگر کتابی را نداشته باشد، می‌توانی با کارت عضویت، آن کتاب را از هریک از کتابخانه‌های داخل شهر یا شهر‌های دیگر تهیه کنی و سامانه یکپارچه کمک می‌کند که به منابع گسترده‌ای از کتاب‌ها دسترسی داشته باشی.

 

اشتیاقم به خواندن بیشتر شده است

فاطمه کرمانی

من کلاس‌اولی هستم. این کتابخانه بعد‌از تعطیلات فروردین با اینکه در‌حال تکمیل‌شدن بود، باز شد و من و خیلی دیگر از دختران هم‌سن‌و‌سالم خیلی خوشحالیم که حالا در همسایگی‌مان یک کتابخانه با این همه کتاب خوب داریم.

مادرم با خیال راحت من را به اینجا می‌آورد؛ چون مراقبان با مهربانی با همه رفتار می‌کنند و اینجا بسیار امن است. من نمی‌توانم تند بخوانم ولی خانم موحدی وقتی کتاب داستان می‌خوانم، با اشتیاق به من گوش می‌دهد. این باعث شده است اشتیاقم به کتاب‌ها بیشتر شود و حالا که سه‌ماه از افتتاح کتابخانه گذشته، خواندن من هم خیلی بهتر شده است.


همه از اینجا با دست پر برمی‌گردند

النا خادم‌اکبری

من یکی از مخاطبان همیشگی این کتابخانه هستم. از ۲۰‌فروردین تا‌کنون بیش‌از پنجاه عنوان کتاب این کتابخانه را خوانده‌ام و از‌آنجا‌که برنده رتبه دوم داستان‌نویسی در ناحیه ۷ آموزش و پرورش هستم، می‌توانم تشخیص دهم که این کتابخانه غنی و تنوعش بسیار زیاد است.

قبل از اینکه این کتابخانه در محله ما راه‌اندازی شود، برای بسیاری از کتاب‌هایی که نیاز داشتم باید مسیری دور را طی می‌کردم، اما الان با این کتابخانه خیالم راحت است؛ چون می‌بینم هر مخاطبی از هر موضوعی که کتاب می‌خواهد، اینجا هست و همه با دست پر از کتابخانه خارج می‌شوند.


* این گزارش چهارشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۸ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44