کد خبر: ۹۳۹۷
۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

ابراهیم اللهیاری از دبیرستان شروع به فیلم‌سازی کرده است

سمفونی کاغذ‌های بی‌خط، بوم‌رنگ، عنکبوت. کبوتر با کبوتر، آزمون، یک خانواده عزیز، سینمایی تابستان طولانی و سریال تلخ و شیرین از جمله کارهای ابراهیم اللهیاری مدیر تولید فیلم و ساکن محله آب و برق است.

گاهی چیز‌هایی است که فکر ما را مشغول می‌کند شاید یکی از همین موارد، روند اقتصادی کار‌هایمان باشد. باید بنشینیم و برنامه‌ریزی کنیم تا مبادا خدایی نکرده به قول قدیمی‌ها کفگیرمان به ته دیگ بخورد!

به همین بهانه تصمیم گرفتم همین اول کاری بروم سراغ کسی که خیلی بیشتر از همه حواسش به حساب وکتاب کار‌هایش است! پس همراه با شما می‌نشینیم کنار ابراهیم اللهیاری، مدیر تولید جوان و موفق مشهدی که مدیریت شمار زیادی فیلم و سریال را در کارنامه کاری‌اش دارد.  

ابراهیم اللهیاری، متولد ۱۸‌دی ۱۳۶۴ است. پدرش معلم بود و چندسالی است که فوت کرده. به گفته خودش مادر مهربانی دارد که تمام این سال‌ها در خانه برای او و پنج برادرش زحمت کشیده و البته خواهر دلسوزی نیز دارد که معلم عربی و در محله هفت تیر ساکن است.  

- هفت تیر از محله‌های قدیمی و فرهنگی‌نشین مشهد است، درست است؟  
بله، کاملا موافقم. من به عنوان کسی که سال‌هاست در این محل زندگی کرده‌ام، از محله‌ام راضی‌ام. هفت تیر یکی از مناطق خوب و آرام مشهد است.  

- چه چیزی شما را به هنر جلب کرد؟  
علاقه به هنر کاملا ذاتی است. من مثل خیلی‌های دیگر در کودکی و نوجوانی عاشق تصویر و سینما بودم. برایم تماشای فیلم، جذاب‌ترین کاری بود که در آن سن انجام می‌دادم. خواهر خوبم مشوق اصلی من در شروع این کار بود. او بود که باعث شد من به هنرستان سینما بروم و کارم را شروع کنم که همین‌جا از او تشکر می‌کنم.  

- از هنرستان سینما برایمان بگویید؛ علاقه‌مندان زیادی هستند که نمی‌دانند چطور به علاقه‌شان برسند.  
متاسفانه هنرستان سینمایی که آن زمان من در آن تحصیل کردم، حالا بسته شده است. اما باید بگویم آن چیزی را که برای شروع لازم بود، در آنجا یاد گرفتم. من به همراه چند تن از دوستانم فیلم‌های کوتاهی ساختیم و درست همان وقت بود که متوجه توانایی‌هایم شدم و تصمیم گرفتم مسیر کارم را در مدیریت ادامه دهم.

- آن زمان چه فیلم‌هایی بیشترین تأثیر را بر شما داشت؟  
یادم است آن وقت‌ها عاشق جمشید هاشم‌پور بودم و فیلم گروگان را بار‌ها و بار‌ها تماشا کردم.  

- وظایف مدیر تولید را برای ما بگویید.
مدیر تولید، مسئولیت مدیریت تمام عوامل تولید فیلم را بر عهده دارد. این به معنی کنترل تمام جنبه‌های فیلم‌سازی و سازمان‌دهی فیلم‌برداری است که شامل فعالیت‌های معمول مانند بودجه‌بندی و مدیریت مسائل مالی از فیلم‌برداری تا پرداخت صورت‌حساب‌ها در موعد مقرر می‌شود. همچنین رفع مشکلاتی که هنگام فیلم‌برداری برای تجهیزات و بازیگران یا دیگر عوامل فیلم‌ساز رخ می‌دهد، بر عهده مدیر تولید است.  

از دیگر وظایف مدیر تولید می‌توان به اطمینان از اینکه تمامی منابع در محل مورد نظر حاضر و مونتاژ و نصب آنها انجام شده باشد همچنین اطمینان از به پایان رسیدن ساعت‌های طولانی پیش‌تولید بنا بر جدول زمان‌بندی اشاره کرد.  

انتقال مسئولیت به شخص دیگر نیز زمانی‌که یکی از عوامل فیلم‌سازی حاضر نشده باشد یا نتواند مسئولیت خود را انجام دهد، بر عهده مدیر تولید است؛ به زبان ساده‌تر مدیرتولید کسی است که بودجه‌ای را در اختیار می‌گیرد و با بهترین شیوه اقتصادی آن را خرج می‌کند.

او از جزئیات کار خبر دارد و مسئولیت نظارت بر انتخاب بازیگران و تعیین محل فیلم‌برداری و خریداری یا اجاره تجهیزات و امکانات بر عهده اوست تا بتواند کمترین هزینه و در همان حال بهترین راه را برای این فعالیت‌ها به کار گیرد.  

- تعدادی از کار‌هایتان را برای ما معرفی کنید.  
سنجاقک، دو راهی، یک خیانت منصفانه، سمفونی کاغذ‌های بی‌خط، بوم‌رنگ، عنکبوت. کبوتر با کبوتر، آزمون، یک خانواده عزیز، سینمایی تابستان طولانی که در جشنواره فجر۳۱ اکران شد و فیلم مسیر روشن از کار‌های من است. در حال حاضر هم یک سریال ۲۶‌قسمتی با نام تلخ و شیرین را در دست تولید دارم.  

- به نظر برخی افراد، مدیریت تولید جزو مشاغل وسوسه‌انگیز جامعه است. نظر شما در این‌باره چیست؟  
همین‌طور است. از آنجا که مدیریت در جامعه ما، جایگاه مهمی دارد، خیلی‌ها خواهان به‌دست‌آوردن این سمت هستند و چه‌بسا تلاش‌هایی هم برای رسیدن به آن انجام دهند. اما باید بگویم این فقط ظاهر قضیه است؛ زیرا مدیریت به‌شدت کار پر‌مسئولیت و دشواری است.  

در مدیریت تولید یک فیلم نیز شما از ابتدا تا انتهای کار، با تمامی عوامل فیلم درگیر هستید، تمام قرارداد‌ها برعهده مدیر تولید است و او باید هر مسئله کوچکی را زیره ذره‌بین داشته باشد.  

- از دشواری‌های کارتان گفتید. به نظر شما یک مدیر تولید موفق چه ویژگی‌های شخصیتی باید داشته باشد؟  
باید روابط اجتماعی خوب و پشتکار داشته و البته جدی و در کار میانه‌دار باشد؛ همچنین اختلافاتی را که هرازگاهی بین عوامل تولید پیش می‌آید، بتواند رفع کند.  

- عوامل ساخت فیلم را بر چه اساس انتخاب می‌کنید؟ راحت‌تر بپرسم چقدر در کارتان اهل پارتی‌بازی هستید؟  
شغل ما حساسیت زیادی دارد. برای من کیفیت کار از همه چیز مهم‌تر است و نمی‌توانم به خاطر رضایت شخصی، کیفیت کار خود را به چالش بکشم.  

- آیا تا به حال فیلمی را مدیریت کرده‌اید که بعد از انجام آن ناراضی باشید؟  
بله. به این دلیل که کارگردان و تهیه‌کننده یک نفر بودند؛ در نتیجه مشکلات مالی باعث نارضایتی عوامل شد و کار خوب از آب در نیامد.

- نقطه اوج کارتان را در کجا می‌دانید؟ فکر می‌کنید تا چه حد به آن نزدیک شده‌اید؟  
هر کاری نقطه اوجی دارد و من فکر می‌کنم بتوانم به جا‌هایی که مد نظرم هست، برسم، اما چیزی که برای خودم اهمیت دارد این است که برای رسیدن به آن نقطه حاضر به ترک مشهد نخواهم بود؛ زیرا در مشهد دلبستگی‌هایی دارم و دوست دارم این موفقیت در شهر خودم نصیبم شود.  

 

ابراهیم اللهیاری از دوران دبیرستان ساخت فیلم کوتاه را آغاز کرده است

 

- به عنوان کسی که در تعیین عوامل یک فیلم نقش مهمی دارید، به دوستداران این کار چه توصیه‌ای می‌کنید؟  
به نظرم با پشتکار می‌توان به هر آنچه که خواست، رسید و اگر کسی به هنر تصویر علاقه نشان دهد، می‌تواند با کمی همت و البته آموزش صحیح خیلی زود خودش را نشان دهد. درست است که افراد زیادی در این کار فعالیت می‌کنند، اما هر کسی می‌تواند توانایی‌های خودش را نشان دهد؛ آن وقت کار است که به دنبال او می‌رود و اصلا نیاز به پارتی‌بازی یا سفارش کردن کسی نیست.  

- هنر تصویر را در مشهد در چه جایگاهی می‌بینید؟  
به نظر من با تلاش مدیران در دو سال جدید، ما در این زمینه بسیار پیشرفت کرده‌ایم که امیدوارم این روند روز‌به‌روز بهتر شود.

- پس دلیل مهاجرت‌های زیاد هنرمندان مشهدی به تهران چیست؟  
به هر حال نمی‌توان منکر این واقعیت شد که فضای کاری در تهران بازتر است و این موضوع فقط ویژه هنر تصویری نیست، اما شاید بشود یکی از دلایلی را که هنر تصویر در مشهد پیشرفت نمی‌کند این‌طور بیان کرد که هنرمندان در مشهد با بی‌مهری روبه‌رو می‌شوند. البته حس رقابت هم وجود دارد که آن هم حقیقی نیست.  

- شما جوانی هستید که توانسته‌اید به موفقیت‌هایی برسید، به نظر خودتان بیشتر به چه کسانی مدیون هستید؟  
خانواده‌ام. دوست دارم همین جا از مادرم تشکر کنم، زیرا در تمام این سال‌ها با مشکلات من کنار آمد. متاسفانه به دلیل مسئولیتی که بر عهده دارم، حضورم در خانه کم‌رنگ است که امیدوارم روزی برسد بتوانم محبت‌های خانواده‌ام را جبران کنم.  

- برای حرف آخر آیا سوالی هست که دوست داشتید بپرسم یا مخاطبان ما درمورد آن بدانند؟  
از تمام کسانی که در تمام این سال‌ها با من همراه بودند تشکرمی‌کنم؛ همچنین از مدیرانی که با دلسوزی به ارتقای هنر تصویر در مشهد کمک می‌کنند و نیز از روزنامه خوب شهرآرا!


* این گزارش چهارشنبه، ۴ اردیبهشت ۹۲ در شماره ۵۱ شهرآرامحله منطقه ۹ چاپ شده است.  

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44