کد خبر: ۹۱۹۵
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

آیه‌ای که مسیر زندگی‌ا‌م را تغییر داد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی‌اکبرحسن‌زاده، امام جماعت مسجد ولی‌عصر محله امیرالمومنین بعد از شنیدن آیه ۱۲۱ سوره توبه تصمیم می‌گیرد وارد حوزه علمیه شود.

علی رنجکش| وارد مسجد ولی‌عصر (عج) که می‌شوی حس و حال خاصی تمام وجودت را در بر می‌گیرد. با اینکه در سال‌های اخیر این بنای مقدس چند بار بازسازی شده ولی هنوز قدیمی و سنتی بودنش را حس می‌کنی.منبر چوبی قدیمی، نمد دست‌باف زیر سجاده امام جماعت و...، همه اینها در کنار یکدیگر تصویری به‌یادماندنی را در ذهنت به یادگار می‌گذارد.

شال‌ها وکلاه‌های سبز نمازگزاران که در صف‌های عاشقی در کنار هم ایستاده‌اند زیبایی مسجد را دوچندان می‌کند. بیشتر نمازگزاران، از سلسله جلیله سادات رضوی روستای مایان هستند که از سال‌های بسیار دور در این منطقه و در جوار حضرت رضا (ع) این امام رئوف سکنا گزیده‌اند و حالا میهمان که نه، میزبان این شهر شده‌اند.

این بنای مقدس هم به همت و تلاش اهالی این روستا بنا شده و به نام مسجد حضرت ولی‌عصر (عج) نام‌گذاری شده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی‌اکبرحسن‌زاده، روحانی‌ای است که از ابتدای بنای مسجد یکی از افتخاراتش امام جماعت بودن این مسجد بوده و هست.

 

چطور به روحانیت و کار‌های نشر و آموزش دینی علاقه‌مند شدید؟

ورودم به دنیای طلبگی و روحانیت بسیار جالب بود. یادم می‌آید در سنین جوانی در جلسه قرآنی شرکت کردم. استاد جلسه بعد از قرائت قرآن در تفسیر آیه ۱۲۱ سوره توبه (پس چرا از هر طایفه گروهی برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را بیم رسانند و...)، جرقه‌ای در ذهنم زده شد و تصمیم گرفتم به این آیه شریفه عمل کنم.

آن‌وقت‌ها در کاشمر زندگی می‌کردیم. با تشویق مرحوم پدرم که از معتمدان محله بود وارد حوزه علمیه کاشمر شدم و درسال‌های بعد برای ادامه در سطوح بالاتر به حوزه علمیه مشهد نقل مکان کردم.

امام جماعت باید خوش‌رو باشد و برخوردش با مردم به گونه‌ای باشد که آنها را به مسجد و مسائل دینی جذب کند. این ویژگی چقدر در رفتار شما نمود دارد؟

همیشه سعی می‌کنم با حسن خلق با همه رفتار کنم. همان‌طور که در دستورات دینی نیز بسیار به این موضوع تاکید شده‌است. ضمن اینکه خوش‌اخلاقی یکی از واجبات دینی ماست و یک روحانی باید این‌گونه باشد.

در مسجد از کودک چند ساله گرفته تا پیرمرد ۹۰ ساله رفت‌وآمد دارد و روحانی مسجد باید با درنظر گرفتن سن‌وسالشان با آنها با مهربانی رفتار کند.

مردم به مسجد می‌آیند تا دین، علم و معنویت کسب کنند و در حل مشکلات محله و جامعه اطراف خود سهیم باشند. میزان معلومات عمومی یک روحانی مسجد باید در چه سطحی باشد؟

امام جماعت ضمن سخنرانی در مسجد باید سطح اطلاعات عمومی و مطالعاتش از بقیه اهالی محل و کوچه و بازار بیشتر باشد و اگر در مورد مسئله‌ای اطلاعات کافی ندارد باید در اولین فرصت و با مطالعه دقیق جواب مردم را بدهد تا از بعضی شبهات و شایعاتی که در سطح جامعه پراکنده می‌شود پیشگیری کند.

در مسجد حضرت ولی‌عصر (عج) شاهد حضور افرادی در رده‌های سنی مختلف هستیم از کوچک تا بزرگ، به نظر شما علت این حضور پررنگ چیست؟

علت اصلی آن همکاری خوب هیئت امنا و بسیج در جذب افراد به‌ویژه جوانان است. ما هر هفته برنامه‌های متنوعی برای شرکت‌کنندگان داریم و سعی می‌کنیم با برگزاری این برنامه‌ها همه را به مسجد و فعالیت‌های بسیج علاقه‌مند کنیم.
بعضی‌ها می‌گویند امام جماعت نباید وارد مباحث سیاسی روز شود و فقط باید نماز بخواند، مردم را به واجبات امر و از محرمات نهی کند.

سعی می‌کنم با حسن خلق با همه رفتار کنم. همان‌طور که در دستورات دینی نیز بسیار به این موضوع تاکید شده‌است. 

 چقدر با بحث‌های سیاسی در مسجد یا روی منبر موافق هستید؟

شهید بزرگوار مدرس جمله بسیار عمیق و درس‌آموزی دارند. ایشان فرمودند: «سیاست ما عین دیانت ماست.» سیاست و دیانت لازم و ملزوم یکدیگر هستند و به هیچ عنوان از هم جدا نیستند. بنده به مطرح کردن مباحث سیاسی که ریشه در اسلام ناب محمدی دارد بسیار علاقه‌مند هستم و هر چند وقت یک‌بار با نمازگزاران درمورد مباحث سیاسی روز به گفتگو می‌نشینیم. اصل انقلاب اسلامی از همین منبر‌ها و مساجد شروع و گسترش یافت. آگاهی دادن به مردم باید از روی همین منبر‌ها باشد. مسجد فقط جای اقامه نماز یا روضه نیست بلکه باید محل افزایش آگاهی‌های سیاسی و فرهنگی مردم نیز باشد.  

 درمورد کمک به مستمندان  یا کسانی که دچار مشکلات مالی شده‌اند آیا راهکار یا برنامه‌ای دارید؟

بله، در مسجد طرحی برگرفته از یکی از سوره‌های قرآنی به نام ماعون به اجرا گذاشته می‌شود. در این طرح از علاقه‌مندانی که وضعیت مالی نسبتا خوبی دارند مبالغی در قالب خمس، زکات و... به‌صورت ماهیانه جمع‌آوری می‌شود.

بعد از جمع‌آوری این مبالغ، خانواده‌های بی‌بضاعت شناسایی می‌شوند و کمک‌ها به‌صورت کاملا محرمانه و محترمانه به آنها پرداخت می‌شود.ضمن اینکه ما در مسجد نماینده‌ای داریم که در صورت مراجعه افراد نیازمند بعد از تحقیقات اولیه آنها را به مراکزی، چون کمیته امداد حضرت امام یا بهزیستی معرفی می‌کند.

به جوانان و نوجوانان کوی امیر چه توصیه مشفقانه‌ای دارید؟

رسول اکرم (ص) در صدر اسلام به جوانان  بسیار بها می‌دادند. در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز جوانان در همه‌جا حضور تاثیرگذاری  داشتند. جوانان امروز نسبت به جوانان دوران ما بسیار باهوش‌تر و با شور و شعور بالاتری در سطح جامعه و مسجد حضور دارند و این به برکت خون پاک شهدا، انقلاب، امام و رهبری است.

جوان باید در مرحله اول در همه‌جا و در همه حال به یاد خدا باشد و از خط ولایت جدا نشود. در مرحله بعد احترام پدر و مادر و بزرگان را همیشه نگه دارد. همان‌طور که در قرآن کریم و احادیث و روایات اهل بیت (ع) به آنها اشارات ارزنده‌ای شده است.


* این گزارش شنبه ۱۸ خـرداد ۹۲ درشماره ۵۸ شهرآرا محله منطقه دو چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44