کد خبر: ۸۸۶۳
۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰

مهدی شاهی بنیانگذار سبک جهانی آیرون‌فایتر است

مهدی شاهی می‌گوید: همیشه در فکر راهکاری بودم که هرکسی بتواند از طریق آن در هرشرایطی از خودش دفاع کند. تصمیم گرفتم سبکی را اختراع کنم که در شرایطی همچون مقابله با زورگیر‌ها و خلافکار‌ها به مردم کمک کند.

آجر‌های کهنه دروازه‌های گل‌کوچک خیابان امام‌رضا (ع)، حول‌و‌حوش میدان ضد سابق (۱۵ خرداد امروز)، به‌خوبی پا‌های تیزروی آن کودک چابک و زبل را به خاطر سپرده است؛ همان کودکی که بیشتر وقت‌ها کاپیتان یکی از تیم‌های گل‌کوچک محله می‌شد و سرپرستی پابه‌توپ‌های کوچک را بر عهده می‌گرفت و خیلی‌وقت‌ها همراهی‌اش با توپ تا خود دروازه پیش می‌رفت و توپ را از میان آن آجر‌های کهنه عبور می‌داد و فریاد شادی بچه‌ها را می‌شنید که گل را در امتداد صدایشان می‌کشیدند؛ گــــــــــل.

گاهی هم توی کوچه‌های محله، وقتی بچه‌های قلدر می‌خواستند برای کودک مظلومی خط‌ونشان بکشند، یادشان می‌آمد که کودک هفت‌هشت‌ساله‌ای در محله‌شان زندگی می‌کند که با اینکه جثه‌اش زیاد بزرگ نیست، خوب از پس دفاع از خودش و کودکان مظلوم محله برمی‌آید.

گاه قلدری‌شان برای این بود که با او دعوایی درست‌وحسابی راه بیندازند، اما او با اینکه از همان کودکی قدرت بدنی خوبی داشت، سعی می‌کرد با حرف زدن و منطق کودکانه‌اش، مشکل را حل کند. تمام راه‌های مسالمت‌آمیز را امتحان می‌کرد و دست‌آخر اگر هیچ راهی باقی نمی‌ماند، دست به یقه شدن آخرین راهکارش بود. البته حتی کوچک‌ترین دعوا در محله، سرزنش‌های مادر را به دنبال داشت.

برای همین همیشه سعی می‌کرد تا می‌تواند با کسی درگیر نشود. روان‌شناسان می‌گویند بازی‌های کودکانه در شکل‌گیری شخصیت در بزرگ‌سالی، بسیار موثر خواهد بود و سرپرست بودن آن کودک چابک در تمام بازی‌های کودکی و نوجوانی و علاقه‌اش به داشتن مهارت دفاع از خود، سرانجام او را در بزرگ‌سالی در جایگاه بنیا‌نگذار و رئیس سبک آیرون‌فایتر (جنگجوی آهنین) در ایران قرار داد. حالا آن کودک، ۴۷ ساله شده و ساکن محله حجاب است و هنوز حس هفده‌سالگی‌اش را دارد.

 

ورزش از او یک پلیس ساخت

استاد مهدی شاهی، تحصیلات دوره ابتدایی را در دبستان رازی و دبستان تدین در اطراف میدان ضد گذراند و از همان سال دوم ابتدایی، فعالیت ورزشی‌اش را در رشته شنا آغاز کرد.

او دوره راهنمایی را در مدرسه قزوینی در خیابان عدل خمینی گذراند و هم‌زمان با شروع این دوره در سال ۵۷، به آموختن ورزش‌های تکواندو، کیو‌کشین، جودو و کشتی‌کج پرداخت. او در دوران دبیرستان نیز، فعالیت در رشته‌های رزمی را ادامه داد.

شاهی بعد از اینکه تحصیلات دانشگاهی را در مقطع کارشناسی حقوق قضایی در دانشگاه امام‌حسین (ع) سپری کرد، در سال ۱۳۶۴ وارد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شد تا به عنوان افسر پلیس آگاهی، مشغول به خدمت شود.

تا این زمان، کشتی‌کج را تا دان ۵، آیکیدو را تا دان ۸ و دفاع شخصی پلیس و کنگفوکمپو را تا دان ۵ سپری کرده بود. در همین زمان، او به عنوان بادی‌گارد پلیس، دان ۸ دفاع شخصی  و دان ۷ جوبوکسینگ را از فدراسیون جوبوکسینگ ایتالیا گرفت. او در حال حاضر ۱۸ سال است ساکن قاسم‌آباد است. خودش می‌گوید: «یکی از دلایل انتخاب این منطقه برای زندگی، آرامش و هوای پاک آن است.»

 

پایه آیرون فایتر در دفاع از خود است

آن‌طور که استاد شاهی، بنیانگذار سبک آیرون‌فایتر در ایران می‌گوید، اساس و پایه این رشته در کشور ما در سال ۱۳۸۵، توسط وی گذاشته شد و مراحل تحقیق و تکامل آن در ابعاد علمی و رزمی سه‌سال به طول انجامید و درنهایت در سال ۸۸ هویت یافت تا به عنوان یک رشته ورزشی رزمی که ۷۰ درصد آن آموزش دفاع شخصی حرفه‌ای و ۳۰ درصد آموزش مبارزات آزاد و نیمه‌آزاد است، پا به عرصه ظهور بگذارد.

تصمیم گرفتم سبکی را اختراع کنم که در شرایطی همچون مقابله با زورگیرها و خلافکارها به مردم کمک کند

«دفاع شخصی تنها یک هنر نیست، بلکه یک نیاز است.» این جمله را شاهی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «زمانی که چند سالی از فعالیتم در ستاد مبارزه با جرائم جعل و کلاهبرداری و سرقت پلیس آگاهی می‌گذشت، بار‌ها با زورگیر‌های خیابانی برخورد کردم.

همیشه در فکر راهکاری بودم که هرکسی بتواند از طریق آن در هرشرایطی از خودش دفاع کند. تصمیم گرفتم سبکی را اختراع کنم که در شرایطی همچون مقابله با زورگیر‌ها و خلافکار‌ها به مردم کمک کند؛ این شد که پایه و اساس رشته آیرون‌فایتر در دفاع از خود شکل گرفت و تاکنون ۲۰۰ مربی تحت مربی‌گری من، این رشته و سبک را آموزش دیده‌اند و هرکدام از آن‌ها نیز کارآموزان بسیاری را تعلیم داده‌اند.

 

آموزش نیرو‌های پلیس

وقتی صحبت از آموزش نیرو‌های پلیس به میان می‌آید، استاد شاهی از این می‌گوید که: «برای مبارزه با زورگیران و قاچاقچیانی که از ورزش در راستای خلاف استفاده می‌کنند، باید توانایی فراتر از آن‌ها داشت.»
 برای همین او دفاع شخصی با سلاح سرد را نیز در برنامه آموزشی‌اش دارد که بیشتر برای آموزش نیرو‌های پلیس استفاده می‌شود.

البته در این سبک تقسیم‌بندی‌های دیگری هم وجود دارد که شامل دفاع شخصی کنترلی در داخل مرز‌ها و دفاع شخصی برون‌مرزی می‌شود. در این‌باره توضیح می‌دهد: «دفاع شخصی برون‌مرزی برای جبهه‌های نبرد و جنگ‌های تن‌به‌تن کاربرد دارد که در آن، همانند دفاع شخصی کنترلی، آسیب دیدن طرف مقابل اهمیتی ندارد و فقط برای حفظ جان تلاش می‌شود.»

 

مهدی شاهی بنیانگذار سبک جهانی آیرون‌فایتر و افسر بازنشسته پلیس است.

 

خانواده رزمی کار

وقتی معتقد باشی ۹۰ درصد بیماری‌ها با ورزش درمان می‌شود، سعی می‌کنی خانواده‌ات را هم به عنوان نزدیک‌ترین افراد به خودت، از این طریق در برابر بیماری‌ها ایمن کنی، درست مثل مهدی شاهی که همسرش لیلا شاهی به مقام نایب‌رئیسی سبک آیرون‌فایتر رسیده و آن را به بانوان دیگر آموزش می‌دهد. پسر و دخترش نیز به عنوان بهترین مربیان این سبک، افراد بسیاری را تاکنون در این رشته آموزش داده‌اند.

 

یادی از استادان

بنیانگذار و رئیس سبک آیرون‌فایتر، رشته رزم‌آوران را نزد استاد ذوالفقاری، کیوکشین را نزد استاد گلبو، کشتی‌کج را نزد استاد مهرداد افشار و استاد یحیوی، جودو و آیکیدو را نزد استاد تقوی و دفاع شخصی پلیس و کونگ‌فوکمپو را زیر نظر استاد اسکندری آموزش دیده است. او در حال حاضر به عنوان مدرس و کارشناس رسمی پلیس ناجا فعالیت می‌کند و با شرکت‌ها و سازمان‌های متعدد نیز، برای آموزش حراست فیزیکی آن‌ها همکاری می‌کند.  

 

مهدی شاهی بنیانگذار سبک جهانی آیرون‌فایتر و افسر بازنشسته پلیس است.

 

روابط خوب همسایه داری

حضور این خانواده ورزشکار در محله حجاب و معتقد بودن شاهی به پرداخت زکات دانشی که در اختیار دارد، سبب شده تا آن‌ها به ترویج ورزش در محله‌شان بی‌تفاوت نباشند.

حالا در مدرسه‌ها و مساجد اطراف و دانشگاه‌های موجود در محل زندگی‌شان، همیشه زمزمه‌هایی درباره آیرون‌فایتر شنیده می‌شود که باعث شده افراد بسیاری در محله، این رشته ورزشی را فراگیرند.

بسیاری از همسایه‌ها با این خانواده ورزشکار، آشنا هستند و فرزندانشان را برای تعلیم این هنر کاربردی به آن‌ها می‌سپارند. دغدغه‌های ورزشی این خانواده و اهمیت دادن آن‌ها به ترویج ورزش در محله، سبب شده همسایه‌ها حرمت خاصی برای آنان قائل باشند و وجود آن‌ها را در محل سکونتشان یک امتیاز بدانند.

 

هدف ابداع آیرون‌فایتر 

«آیرون‌فایتر سبکی است مردمی و مستقل که هدف آن تعلیم و بسط و گسترش هنر رزمی به‌ویژه دفاع شخصی در سطح جهان و ایجاد انگیزه در میان تمام گروه‌های سنی (آقایان و بانوان) به منظور شکوفایی استعداد‌های نهفته و نیرو‌های درونی، افزایش اعتماد‌به‌نفس و دفاع در برابر تهاجم‌ها و ارتقای سطح توانایی‌های جسمی و روحی است.»

این را استاد شاهی می‌گوید و توضیح می‌دهد: «هرسبکی بنا به احتیاج و نیاز مردم همان دوره، شکل می‌گیرد. در این سبک نیز علاوه بر به‌کارگیری ضربات دست و پا، از فنون دفاع شخصی حرفه‌ای و کاربردی روز استفاده می‌شود.»

او می‌گوید: «از آنجایی که آیرون‌فایتر، هنری رزمی است نه روشی برای زدوخورد، پس شما دعوت به فراگیری یک هنر می‌شوید و در هنر نیز محدودیتی وجود ندارد. درواقع، هنر تعاریف گوناگونی دارد و  یکی از راه‌های ارضای روح و شناخت انسان است.»

 در بسیاری از ورزش‌ها آسیب‌های زیادی به جسم وارد می‌شود، ولی آن‌طور که مهدی شاهی می‌گوید: «در رشته آیرون‌فایتر به دلیل پیش‌فرض درستی که  وجود دارد، نه‌تن‌ها آسیب‌دیدگی پیدا نخواهید کرد، بلکه از بدنی سالم نیز بهره‌مند خواهید شد؛ چراکه درباره مفاصل خود شناخت کافی پیدا می‌کنید. اگر شما بدنی سالم داشته باشید و از ارزش و قدرت آن آگاه باشید، ضمن اینکه آمادگی جسمانی خواهید داشت، طعم خوش زندگی را نیز حس می‌کنید.»

* این گزارش چهارشنبه، ۱۱ تیر ۹۳ در شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.  

ارسال نظر