کد خبر: ۷۶۹۷
۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

درآمدزایی ملیحه با پرورش گل‌های کاکتوس

ملیحه رمضان‌زاده در ۴۰ متر از فضای خانه‌اش پرورش گل‌های کاکتوس را آغاز کرده و قصد دارد دراین رشته کارآفرینی کند.

 کم‌نیستند کسانی که بعداز چندسال درس‌خواندن و هزینه‌کردن در دانشگاه، موفق نشده‌اند متناسب‌با رشته تحصیلی خود، کاری پیدا کنند و به‌اجبار، پا در حرفه دیگری گذاشته‌اند، یا که دور کارکردن را خط کشیده و روزگار خود را بی‌هدف سپری می‌کنند.

اما در این میان، افرادی هم هستند که باوجود سختی‌ها و مشکلات بعد‌از فارغ التحصیلی، تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با استفاده‌از آموخته‌های خود در دانشگاه، شغلی دست‌وپا کرده و از همان طریق نیز درآمد کسب کنند. ملیحه رمضان‌زاده، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی، یکی از همین جوان‌هاست که با‌وجود مخالفت‌های فراوان از‌سوی اطرافیان، به‌دنبال علاقه‌ای که به گل‌ها و گیاهان داشته، با داشتن مدرک رشته ریاضی‌فیزیک، در کنکور علوم‌تجربی شرکت می‌کند و در رشته کشاورزی پذیرفته می‌شود.

او بعد‌از فارغ‌التحصیلی، برای اثبات این موضوع که خانم‌ها هم می‌توانند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشند، به عنوان قدم اول، پرورش گل‌های مینیاتوری کاکتوس را آغاز کرده و قصد دارد در آینده، گلخانه‌ای راه‌اندازی کند تا از این طریق، دست به اشتغال‌زایی نیز بزند. این شهروند جوان محله لشکر، در حال حاضر در ۴۰ متر فضا، به پرورش گل‌های مینیاتوری مشغول است.


- خانم رمضان‌زاده؛ چطور شد که پرورش گل را به‌عنوان حرفه خود انتخاب کردی؟
به‌خاطر علاقه فراوانی که به پرورش گل‌و‌گیاه داشتم، وارد رشته مهندسی کشاورزی در دانشگاه شدم. هنوز فارغ‌التحصیل نشده بودم که در کلاس‌های آموزشی خارج از دانشگاه شرکت کردم و بعد‌از مدتی هم، مجوز پرورش گل را از اداره‌کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گرفتم.

- رشته تحصیلی ات کشاورزی بود؛ چه نیازی به کلاس‌های بیرون داشتی؟
چون آموزش‌های دانشگاه، کاربردی نیست؛ به‌عنوان مثال، یکی از درس‌هایی که گذراندم، «آفات» نام داشت. استاد که سرِ کلاس می‌آمد، درباره چند حشره توضیح می‌داد و درنهایت هم، پاورپوینتی نمایش داده می‌شد که هیچ کاربردی برای منِ دانشجو نداشت.

نتیجه‌اش این بود که ما فقط برای نمره قبولی درس می‌خواندیم و در عمل، گل‌ها یا گیاهان آفت‌زده را نمی‌توانستیم تشخیص دهیم؛ به همین دلیل یک‌سال قبل‌از فارغ‌التحصیلی‌ام، در دوره‌های آموزشی فنی‌و‌حرفه‌ای شهیدآوینی شرکت کردم و در آنجا یک‌سال دوره عملی پرورش گل را گذراندم تا توانستم چیزی یاد بگیرم.

- چرا گل‌های مینیاتوری را برای پرورش انتخاب کردی؟
در ابتدا با کمک دایی‌ام و با گرفتن وام، زمینی را در شهرستان چناران خریدیم تا آنجا کشاورزی کنیم، اما متاسفانه این زمین بعد‌از خرید ما، درگیر موضوع انحصار وراثت شد و بین وارثان اختلاف افتاد؛ همین موضوع، اجازه کارکردن روی زمین را از ما گرفت؛ از‌طرفی، چون باید اقساط وام را پرداخت می‌کردیم، مجبور بودم از محلی کسب درآمد کنم. ازآنجاکه دیگر مکانی برای تولید گل نداشتم، پرورش گل‌های مینیاتوری را شروع کردم تا در فضای خانه بتوانم کار کنم.

 

درآمدزایی ملیحه با پرورش گل‌های کاکتوس

 

- الان چه فضایی را برای کار دراختیار داری؟
بعداز آن ماجرا، دایی‌ام که درواقع اسپانسر من است، یکی از اتاق‌های منزلش را دراختیارم گذاشت. من هم با خرید چند گل و گلدان سرامیکی، کارم را شروع کردم و اتاقی چهل‌متری، مکان کسب‌وکار من شد.

- فروش را چطور انجام می‌دادی؟
بعداز کاشت کاکتوس‌های مینیاتوری داخل گلدان‌ها، برای نشان‌دادن اندازه گل‌ها، آن‌ها را کنار پارچ یا لیوان می‌گذاشتم، از آن‌ها عکس می‌گرفتم و بازاریابی می‌کردم. هر روز به ادارات و بانک‌های مختلف سر می‌زدم و با نشان‌دادن عکس‌ها، از کارم برایشان می‌گفتم و اینکه حاضرم با قیمت مناسب برایشان گلدان بیاورم.

- در بازاریابی موفق بودی؟
بیشتر جا‌هایی که می‌رفتم، هنوز عکس‌ها را ندیده، جواب رد می‌دادند و در برخی مکان‌ها هم وقتی نحوه کارکردن من را می‌دیدند، علاوه‌بر تشویق‌کردنم، از روی عکس، گلدان‌ها را انتخاب می‌کردند تا برایشان می‌آوردم. تا پنج‌ماه و چندروز در هفته، همین کار را می‌کردم.

- در حال حاضر، فروش به چه صورت است؟
هم‌زمان با بازاریابی خیابانی در ابتدای کارم، در نمایشگاه‌های مختلف، به‌خصوص نمایشگاه‌های تولیدات خانگی شرکت می‌کردم و از این طریق، مشتری‌های تلفنی نیز جذب می‌کردم که هنوز هم تماس می‌گیرند و سفارش می‌دهند. در حال حاضر با شرکت در همین نمایشگاه‌ها و همچنین با انجام پروژه‌های فضای سبز در مدارس و مکان‌های مختلف، درآمد کسب می‌کنم.

- آموزش هم می‌دهی؟
من همیشه روی جعبه‌های گل، شماره تماس خودم را درج می‌کنم و موقع فروش نیز به مشتریانم توضیح می‌دهم که چطور از گل‌ها نگهداری‌کنند. تاکید هم می‌کنم که اگر اتفاقی برای گلشان افتاد، با من تماس بگیرند تا راهنمایی‌شان کنم.

حتی اعلام می‌کنم که اگر گل دیگری در منزل دارید و از جای دیگری خریده‌اید، باز هم در‌صورت بیمارشدن گل، می‌توانید با من تماس بگیرید تا راه درمانش را بگویم. در حال حاضر، خیلی از افراد از‌طریق شبکه‌های اجتماعی، عکس گل‌های خود را که مشکل پیدا کرده‌اند، برایم می‌فرستند. اگر خودم راه درمانش را بدانم، اطلاعاتم را به آن‌ها منتقل می‌کنم، در‌غیراین‌صورت از افراد دیگری که در این زمینه سررشته دارند، می‌پرسم.

- وضعیت درآمدت چطور است؟
روزانه بین سه تا چهار ساعت برای پرورش و فروش گل‌هایم وقت می‌گذارم، اما درآمد و هزینه‌ام باهم، تفاوت چندانی ندارد. درحال‌حاضر ۲۵۰ کاکتوس مینیاتوری دارم که در ماه حدود ۸۰۰ هزارتومان برایشان هزینه می‌کنم و در‌مجموع، به قیمت یک‌میلیون‌تومان آن‌ها را می‌فروشم؛ یعنی ماهیانه حدود ۲۰۰ هزارتومان سود می‌کنم.

- تاکنون کسی نگفته این همه درس خواندی که ۲۰۰‌هزار تومان در ماه درآمد داشته باشی؟
خیلی‌ها می‌گویند، به‌خصوص افراد فامیل به من خرده می‌گیرند و می‌گویند این چه رشته‌ای بود که خواندی و حالا بعد‌از کلی هزینه‌کردن، فروشنده گل شده‌ای! من همیشه می‌گویم اگر یک‌بار دیگر هم به گذشته برگردم، باز همین رشته را انتخاب می‌کنم؛ چون علاقه و هدف دارم و تاکیدم این است که فروشندگی می‌کنم، کار خلاف که انجام نمی‌دهم.

 

درآمدزایی ملیحه با پرورش گل‌های کاکتوس

 

- به آینده شغلی ات امیدواری؟
بله؛ من اهداف بزرگی دارم و می‌خواهم گلخانه‌ای برای خودم احداث کنم. به‌خاطر داشتن همین اهداف بوده که با‌وجود مشکلات، پاپس نکشیده‌‎ام. حتی نقشه‌های گلخانه‌ام را آماده ‎کرده‌ام و طی ۵ تا ۱۰‌سال آینده، به هدفم خواهم رسید.

- چه مشکلاتی بر سر راه داشته‌ای؟
همیشه فکر می‌کنم شاید اگر خیلی‌ها به‌جای من بودند، تابه‌حال این کار را رها کرده بودند؛ چون از همان ابتدا، مشکلات بسیاری سر راهم قرار گرفته. مثلا وقتی به جهادکشاورزی رفتم و درخواست مجوز فعالیت دادم، باوجود مراجعات زیاد، اگر در آنجا آشنا نداشتم، نمی‌توانستم مجوز بگیرم.

دست آخر هم مجوزی با عنوان تولیدکننده گل برایم صادر کردند؛ درحالی که من تولیدی نداشتم و از گلخانه‌ها گل می‌خریدم؛ به همین خاطر، سر سال، برای همان اتاقی که در منزل دایی‌ام دارم، به عنوان مکانی تجاری، مالیات تعیین کردند. حتی وقتی درخواست وام دادم تا کارم را شروع کنم، قول‌دادند طی یک هفته وام آماده می‌شود، اما از ابتدای سال تا الان، هنوز خبری نشده است.

- به‌عنوان جوانی که به‌تن‌هایی برای خودش اشتغال‌زایی کرده، چه درخواستی از مسئولان داری؟
جوانانی مثل من که انگیزه کارکردن دارند، تعدادشان کم نیست. همه آن‌ها برای هموار‌شدن مسیرشان نیاز به حمایت دارند. این همه در جامعه دم از اقتصاد مقاومتی می‌زنیم، اما متاسفانه هیچ حمایتی برای کسانی که می‌خواهند در این زمینه قدم بردارند، وجود ندارد.

به همین خاطر، همان چند نفری که آن‌ها را تشویق به انجام کار خودم کردم، بعد‌از چند ماه این کار راه رها کردند. از شهرداری درخواست می‌کنم قول خود را مبنی بر اینکه زمینی را در بولوار فرودگاه در‌اختیار پرورش‌دهندگان گل می‌گذارد، عملی کند تا از این طریق، هم ما بتوانیم درآمدی کسب کنیم و هم برای خود شهرداری، گل‌های فصلی تولید کنیم.


* این گزارش چهارشنبه، ۷ بهمن ۹۴ در شماره ۱۸۲ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
0
0
من پک کاکتوس مینیاتوری میخام واسه درود نیشابور چه جوری سفارش بدم