کد خبر: ۶۶۱۱
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰

مسجدجامع امام محمدباقر (ع)؛ مسجدی به مثابه یک شهر!

۳۰ سال قبل مسجدی در بولوار استاد حسابی ساخته شد که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد، سال‌ها بعد به یکی از بهترین خانه‌های خدا در شهر مشهد تبدیل شود.

۳۰ سال قبل مسجدی در بولوار استاد حسابی ساخته شد که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد، سال‌ها بعد به یکی از بهترین خانه‌های خدا در شهر مشهد تبدیل شود. مسجدی که این روز‌ها پذیرای خیل عظیم شهروندان است، به خاطر ارائه امکانات و خدمات جانبی فراوان در محیطی مناسب، نزد بسیاری از مردم مشهد، به یک شهر شُهره شده است؛ شهری که هم بانک دارد، هم مرکز درمانی، هم مهدکودک، رستوران، حوزه علمیه و...

سال ۱۳۷۱ بود که بیش از هزار و ۸۰ متر زمین توسط سازمان زمین شهری و از طریق تبصره ۵ قانون مسکن و شهرسازی، به تعدادی از عرب‌های شیعه‌مذهب کشور کویت که مقلد امام‌خمینی (ره) و رهبری بودند و علاقه داشتند تا در منطقه ۱۰ مسجدی بسازند، اهدا شد. مبلغ ۱۵ میلیون تومان هم وام بلاعوض برای ساخت این مسجد در نظر گرفته شد و این‌گونه بود که احداث این مسجد در همان سال آغاز شد. امروز این پایگاه مردمی ۳ هزار و ۵۲۰ متر مساحت دارد.

امروز بیشتر نیاز‌های مالی مسجد امام محمدباقر (ع) از سوی خیران عرب‌زبان تامین می‌شود، با این حال مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان هم کمک مردمی و دولتی برای اداره امور آن، صرف شده است. اکنون این مسجد با آموزشگاه‌ها و کارگاه‌هایی که در کنار آن دایر شده است، رو به خودکفایی است. البته هیئت‌امنای این مسجد تاکنون در راه‌اندازی بسیاری از مساجد و حسینیه‌ها در دیگر روستا‌ها و شهرستان‌ها نیز توفیقاتی داشته‌اند.

این مسجد اکنون دارای سه کتابخانه عمومی، طلاب و شبستان است. همچنین مدرسه علمیه‌ای وجود دارد که طلاب آن از طریق آزمون سراسری جذب می‌شوند و این مدرسه به‌صورت شبانه‌روزی دایر است. ضمن اینکه این طلاب در پایان تحصیلات جذب همین مرکز یا در مدارس و دیگر ارگان‌ها می‌شوند.

تا سال ۹۱، بر اساس آمار حدود ۶۰۰ نفر از مددجویان، بی‌سرپرستان و بدسرپرستان، تحت پوشش این مسجد قرار گرفتند. همچنین موسسه قرض‌الحسنه‌ای که در این مسجد فعالیت می‌کند، تعداد زیادی وام با سود ۵/۲ درصد به مراجعه‌کنندگان پرداخت می‌کرد که در اردیبهشت سال ۹۱ مبلغی معادل ۲ میلیارد و ۳۵۰ هزارتومان وام پرداخت شد.

جالب‌تر اینکه این مسجد، مهدکودک، پیش‌دبستانی و دبستان غیرانتفاعی هم داشته و در سال ۹۱-۹۰، حدود ۱۷۰ نفر در مهدکودک، ۱۵۰ نفر در پیش‌دبستانی و ۳۵ نفر در پایه اول و دوم دبستان ثبت‌نام کردند. از سوی دیگر آموزشگاه کامپیوتر مسجد امام محمدباقر (ع) هم به کارآموزان مدرک فنی و حرفه‌ای ارائه می‌دهد.

همچنین تعداد ۴۲ عنوان کلاس قرآن در رشته‌های مختلف نهج‌البلاغه، تفسیر قرآن، صحیفه‌سجادیه، جامعه مداحان، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی به صورت رایگان در مسجد محله استاد حسابی برگزار می‌شود. البته برای کلاس‌های جاری این مرکز از جمله کامپیوتر، زبان، نقاشی و خطاطی از کارآموزان شهریه دریافت می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های جالب مسجد امام محمدباقر (ع) وجود تالار و رستوران در این مکان است که تقریبا ۱۲ سال از احداث آن گذشته است. فعالیت آشپزخانه از زمان احداث مسجد در سال ۷۴ آغاز شده و در تالار این مسجد مراسم مختلف از جمله اعتکاف، ترحیم، محرم و صفر، جشن اعیاد مذهبی و همچنین جشن ازدواج برگزار می‌شود. به زوج‌هایی که مراسمشان را در تالار امام محمدباقر (ع) برگزار کنند، وام با سود بسیار پایین تعلق می‌گیرد.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44