کد خبر: ۴۹۸۷
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

تله‌کابین قهرمانی

پوریا مینایی آن‌قدر آچار به دست بود که مادرش او را در کلاس‌های روباتیک ثبت‌نام کرد. ابتدا علاقه چندانی نشان نمی‌داد، اما همین که به مرحله برنامه‌نویسی رسید، ساعت‌ها در اتاقش به طراحی ایده‌ می‌پرداخت.

آن‌قدر آچار به دست بود که مادرش او را در کلاس‌های روباتیک ثبت‌نام کرد. ابتدا علاقه چندانی نشان نمی‌داد، اما همین که به مرحله برنامه‌نویسی رسید، چنان به آن علاقه‌مند شد که ساعت‌ها در اتاقش به طراحی ایده‌هایش می‌پرداخت. حالا پوریا مینایی، در‌حالی‌که در کلاس هشتم درس می‌خواند، دو مقام کشوری و هفت مقام استانی در حوزه روباتیک و نشریه‌های الکترونیکی دارد.


اختراع با دغدغه‌های برادرانه

وقتی پوریا می‌نشست کار‌های روباتیکش را انجام می‌داد، خواهر شش‌ساله‌اش کنارش بود و با شیطنت‌هایش گاهی وسایلش را به هم می‌ریخت. با خودش گفت وسیله‌ای بسازد که سر خواهرش هم گرم باشد و مزاحم او نشود. یک تله‌کابین اسباب بازی ساخت و به خواهرش داد. همین وسیله را وقتی به مربی‌هایش در پژوهش‌سرای روباتیک نشان داد، کلی از آن تعریف کردند و پیشنهاد شرکت در مسابقات را به او دادند. این اسباب بازی پوریا سال گذشته در سومین دوره مسابقات پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی آموزش‌و‌پرورش مقام دوم کشور را از آن خود کرد.

دیگر مسائل زندگی روزانه، هر‌کدام ایده‌های جدیدی را به ذهن خلاق این نوجوان محله دانشجو می‌آورد. او تعریف می‌کند: سال گذشته با خانواده‌ام بیرون رفته بودیم. به وسیله بالابر برقی، شیشه خودرو داشت بسته می‌شد که متوجه شدیم دست خواهرم روی آن است. خدا را شکر طوری نشد، اما وقتی برگشتم خانه، همه دغدغه‌ام این بود که شیشه بالابری طراحی کنم که مجهز به سیستم ضد‌مانع باشد و وقتی دست انسان روی آن قرار دارد، متوقف شود.

او پس از سه‌ماه تلاش، موفق می‌شود این شیشه بالابر را طراحی کند و اکنون با آن در مسابقات نوجوانان خوارزمی مقام اول ناحیه را به دست آورده و منتظر اعلام نتایج استانی است تا در‌صورت موفقیت در آن، ساخته‌اش را برای مسابقات کشوری ارائه کند.

پول تو جیبی، صرف خرید کتاب

پوریا سال ۱۴۰۰ در مسابقات فرهنگی و هنری آموزش‌وپرورش در رشته وبلاگ نویسی، با ارائه وبلاگ شخصی خود، رتبه دوم کشوری را به دست آورده است. از سال‌های‌۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ نیز هفت‌مقام برتر استانی در مسابقات روباتیک و نشریه‌های الکترونیکی و وبلاگ‌نویسی کسب کرده است.

او می‌گوید: اکنون در‌حال درست‌کردن رادار نقطه کور آینه خودرو هستم و می‌خواهم راداری درست کنم که وقتی انسانی در اطراف ماشین، در‌حال حرکت است و به‌خاطر نقطه کور آینه، راننده او را نمی‌بیند، رادار این موضوع را به اطلاع راننده برساند.

پوریا دانش‌آموز ممتاز دبیرستان استعداد‌های درخشان دوره اول شهید هاشمی‌نژاد یک است. او علاقه زیادی به کتاب‌خواندن دارد و بخش زیادی از پول توجیبی‌اش صرف خرید کتاب و وسایل روباتیک می‌شود. اوقات فراغت این نوجوان خلاق هم در این مسیر صرف می‌شود، به‌طوری‌که به گفته مادرش، فهیمه مختاری، از پنجشنبه که تکالیف مدرسه پوریا کم می‌شود، او بیشتر اوقات در اتاقش به طراحی ایده‌های جدیدش می‌پردازد.

ارسال نظر