سدرهالمنتهی نام یک مؤسسه است که کارش از سال۸۱، برگزاری و نوشتن طرحهای اردویی برای همه ارگانهاست. تشکیل آن در پس یک دغدغه جالب بود که مؤسس این مجموعه به آن بسیار فکر کرد.
حجتالاسلام یدالله علیزادهبذرافشان که حالا ساکن محله فرهنگیان است، اردوهای مدرسهاش را پساز گذشت سیسال هنوز در خاطر دارد. اینطور شد که در برنامهریزی که پشت آن کلی مطالعه بود، طرحهایی اردویی تنظیم کرد که بتوانند در قالب اردو، «آموزش، تفریح، تربیت و مشارکتهای تعاملی» را بین افراد شکل بدهد.
مدتها وقت گذاشت و با ارگانهای مختلف درباره دغدغههای آموزشی، ظرفیتها و بخشنامههایشان صحبت کرد تا بتواند برای هرکدام برنامههای اردویی مرتبط با نیازهای آنها بچیند. این مؤسسه همچنین بنیانگذار حسینیه کودک در سال ۹۵ در مشهد است و تا امروز هفتادحسینیه کودک با سازوکار خاص در این شهر راهاندازی کرده که در کشور از آنها الگوبرداری شده است.
پس از اتفاقاتی که سال۸۱ در اردوهای دانشآموزی افتاد و عدهای از دانشآموزان بهدلیل نبود برنامهریزی صحیح برای اردو، جان خود را از دست دادند، حجتالاسلام علیزادهبذرافشان تصمیم گرفت نقشی در اجرای سالم و تربیتی اردوها داشته باشد.
میگوید: «تا آن زمان بسیاری از اردوها بهدلیل ناآگاهی مربی و برنامهریزی نادرست، کارآمد نبودند. مؤسسه ما روی کار آمد که سطح تخصصیتری از اردوها را ارائه کند. ما با همه نهادها ازجمله شهرداری، دفتر تبلیغات، سپاه، آموزشوپرورش، آستان قدس رضوی، شرکت برق، آبفا، وزارت دفاع و... همکاری و برنامههای اردویی خاص خودشان را برحسب نیازها و دغدغههایشان اجرا میکردیم.»
آن روزها یکی از دغدغههای این مؤسسه کارهای فرهنگی، تربیتی و مشارکتی بچهها بود. علیزاده توضیح میدهد: اردو بهترین بستر برای ارتباطگیری و نقشآفرینی جمعی برای دانشآموزان است و از همین دغدغه استفاده کردیم و رفتیم سمت برگزاری اردوهایی که بعضا خانوادگی و درراستای تحکیم روابط بین خانوادهها شکل گرفتهاند.
در حوزه برگزاری جشن تکلیف، بزرگترین جشنتکلیف را در نیشابور برای ۴ هزارو۵۰۰ دختر دانشآموز برگزار کردیم
آنها برای ارگانهای دیگر هم برنامههای اردویی برگزار میکردند؛ مثلا در سال ۹۵ برای شهرداری اردویی برای پانصدزوج در طرح «باهم» اجرا کردند. برنامههایی مانند نامهای به همسرم، چهلویژگی از همسرت بنویس، عکس و مکث در حوزه روابط زوجین، بیگبال، نقشه گنج، رستوران بازی، پرواز پهباد، قایقرانی، کاشت نهال، پخت نان، سفرهآرایی در زمان ناهار و آشپزی دونفره از برنامههای اردویی ما بود.
خیلی از زوجهایی که در آن برنامه شرکت کرده بودند هنوز هم برای مسائل و اختلافهای زندگیشان از لیدرهای آن اردو که همه روحانی هستند، مشورت میگیرند.
در آموزشوپرورش، اما وقتی رصد کرده بودند، دیده بودند باید مهارت معاونان پرورشی مدارس ارتقا یابد؛ «ما باید معاونان پرورشی را در نوشتن برنامههای تربیتی و اردویی ارتقا میدادیم. برای همین حتی برای دانشگاه فرهنگیان دورههای مهارتی برگزار کردیم تا بتوانیم آنها را در این زمینه توانمند کنیم.» بهدلیل طراحی اردوهای اختصاصی برای ارگانهای مختلف است که حالا هفتاددرصد مخاطبانشان باز هم درخواست اجرای هرساله اردوها را دارند.
حجتالاسلام علیزاده میگوید: «هنوز مکانی برای برگزاری کلاسهای آموزشی و محیطی برای کنفرانسهایمان نداریم. این کمی شرایط ما را سخت میکند و البته ازسویی یک دلیل هم هست برای ارتباطگیری با کل ظرفیتهای کشور.»
موسسه سدرهالمنتهی بنیانگذار حسینیه کودک در سال ۹۵ در مشهد است
در ابتدا جزو اهداف مؤسسه این بود که مدرسهای تأسیس کند، اما وقتی کارها پیش رفت، متوجه شدند این کار آسیب ایجاد میکند؛ چون سبب میشود فعالیتهایی که الان در سطح کشور دارند، دچار مشکل شود.
نخستین حسینیه کودک مشهد توسط این مؤسسه، در سال ۹۵ زیر نظر امور مساجد آغاز به کار کرد. علیزاده میگوید: ابتدا هشتمجموعه حسینیه کودک، شروع به فعالیت کردند و حالا علاوهبراین، هفتادحسینیه کودک را مدیریت میکنیم و بسیاری از حسینیههای کودک در کشور از مدیریت اینها خط میگیرند.
نگاهشان آموزش معارف و ادبیات حسینی مخصوص کودکان است و بیان مفاهیم به کودکان با نمایشهایی خاص این رده سنی انجام میشود.
حجتالاسلام علیزادهبذرافشان با شور خاصی درباره برگزاری بزرگترین جشن تکلیف در استان توسط مؤسسه سدرهالمنتهی میگوید: ما در حوزه برگزاری جشن تکلیف در استان، بزرگترین جشنتکلیف را در نیشابور برای ۴ هزارو۵۰۰ دختر دانشآموز برگزار کردیم و تاکنون کسی مانند آن را برگزار نکرده است.
همچنین علاوهبر چاپ و توزیع کتابی مختص دختران پساز رسیدن به سن تکلیف با نام «کارنامه اعمال»، درسنامهای را هم زیرنظر مؤسسه انتشارات نور و نشاط رضوی تولید کردیم که برنامههای آموزشی یک معلم از کلاس سوم تا دوازدهم را به تفکیک در محتواهای مجزا و با تمام ریز جزئیات از ورود مربی به کلاس تا تدریس شامل میشود و همه جوانب آن را برای کیفیت بیشتر تدریس دربرمیگیرد. این درسنامه در سایت انتشارات قرار گرفته است.
به گفته علیزاده قاعدهشان بر این است که اگر قرار است جذبی صورت بگیرد، باید برمبنای استعدادها باشد نه اجبار؛ «علاوهبر همه این اقدامات، ما به حوزه آسیبهای اجتماعی هم ورود کردهایم و برای کودکان کار و حاشیه شهر برنامههایی داریم.
ما با کمک قرارگاه تحول توانستیم برخی مجموعههای شهری را با کمک اداره ورزش و جوانان استان تجهیز کنیم. باشگاه ورزشی ایجاد کردهایم؛ مثلا در یکی از مجموعههای حاشیه شهر سالن کشتی راهاندازی کردیم و فراخوانی در محله دادیم که هرکس استعداد کشتی دارد، بیاید. خیلی جالب بود که حدود پانصدکشتیگیر از بین دانشآموزان در آن لیگ ثبتنام کردند و درمیان آنها استعدادهای بسیاری شناسایی شد که به مسابقات استانی و کشوری هم راه پیدا کردند.»
* این گزارش چهارشنبه ۳۰ آبانماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۹۵ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.