کد خبر: ۱۰۵۷۳
۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

اهدای ۲۵۰۰ متر زمین برای ساخت مدرسه در محله نوید

دبستان امیرشهید ولی‌الله فلاحی مدرسه‌ای با ۱۰ کلاس و حیاطی کمتر از صد‌متر است که ۳۵۰ دانش‌آموز در هر نوبت دارد. درحالیکه حدود ۲۵ نفر بیشتر نمی‌توانند وارد حیاط مدرسه شوند.

اهالی محلات به‌خصوص محلات کم‌برخوردار یک جا‌هایی خسته می‌شوند که مدام از کمبود‌ها و کم‌وکسری‌ها بگویند، اما وقتی پای کودکان و نوجوانان محله و امنیت و آسایش آنها درمیان باشد، هزار‌بار هم باشد، حرفشان را می‌زنند. به‌همین‌دلیل مردم محله نوید (معروف به اراضی فتح‌آباد) وقتی شنیدند قرار است مدیران شهری برای بازدید از محله‌شان بیایند، کسی نه نگفت و پشت گوش نینداخت.

در جلسه یکی از ناامنی حرف زد و دیگری از حضور معتادان. اما دغدغه بیشترشان، نبود طرح اگو و رهاسازی پساب‌های خانگی پشت شهرک منور یا همان شهید طرحچی ۵ بود. بعضی‌هایشان هم از مشکلات پل‌های هوایی و نبود روشنایی حرف زدند و اینکه ماه گذشته مادر و پسری همین‌جا تصادف کردند و مادر از دنیا رفت و فرزندش به شدت آسیب دید.

‌ماجرای زمین ۵۵ هکتاری و کمبود اتوبوس‌ها و نبود مدرسه و فضای سبز هم آ‌ن‌قدر تکرار شده که اهالی امیدی به حل آن ندارند، اما باز هم فرصت غنیمت است. در این جلسه، احسان عظیمی‌راد نماینده مجلس شورای اسلامی، شهردار و معاونان شهرداری منطقه ۲ و نمایندگانی از آموزش‌و‌پرورش ناحیه تبادکان، دانشگاه علوم پزشکی، مخابرات، اتوبوس‌رانی، اداره آب و فاضلاب و دیگر ادارات حضور داشتند و شنوای مشکلات اهالی بودند.

اهدای قطعه زمین ۲۵۰۰ متری برای ساخت مدرسه در محله نوید مشهد

 

یک زمین بلاتکلیف و مشکلات فراوان

قرار مردم با مسئولان ساعت ۴ بعدازظهر جلو مسجد حضرت ابوالفضل (ع) است. حدود پانزده‌نفر از فعالان محله، رأس ساعت درکنار مسئولان حاضر شده‌اند. مقصد اول خیابان شهید طرحچی ۳ است.
باتوجه‌به نبود امکانات و ظرفیت‌های آموزشی، تفریحی و ورزشی در محله خین‌عرب و اراضی فتح‌آباد، تعدادی از حاضران از زمین رهاشده ۵۵ هکتاری می‌گویند که به‌خاطر ناتوانی در پرداخت سهم و سرانه شهرداری، امکان ساخت خانه‌هایشان را در آن ندارند و این زمین رهاشده، مکانی برای معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها شده است. ۳ هزار خانوار مستأجر منتظر تعیین تکلیف زمینشان و ساخت آن هستند تا از اجاره‌نشینی خلاص شوند.

با رسیدن به مقصد، حکیمه بخشی، فرمانده پایگاه بسیج شهید‌صادقی، با اشاره‌به دانش‌آموزانی که از همان زمین خاکی رد می‌شوند، می‌گوید: اینجا محل اتصال طرحچی ۵ (شهرک منور) به طرحچی ۳ است. در حال حاضر به‌دلیل نبود معبری برای تردد، دانش‌آموزان مجبورند از وسط همین زمین خاکی رد شوند.

او و تعدادی از ساکنان محله، از حاضران می‌خواهند تا وسط زمین بروند و پساب‌هایی را که آنجا جمع شده است ببینند، سپس یکی از میان جمع می‌گوید: در محله ما طرح اگو اجرا نشده است و برخی از ساکنان به‌خاطر نشست چاه‌هایشان، این آب را به خیابان هدایت کرده‌اند. درنهایت آب به این زمین می‌رسد و این فضای آلوده با داشتن بوی نامطبوع، شرایط بدی برای ساکنان و رهگذران ایجاد کرده است.

 

اهدای قطعه زمین ۲۵۰۰ متری برای ساخت مدرسه در محله نوید مشهد

 

دانش‌آموزان زنگ تفریح ندارند!

مقصد بعدی‌مان، دبستان امیرشهید ولی‌الله فلاحی است؛ مدرسه‌ای با ۱۰ کلاس و حیاطی کمتر از صد‌متر. وقتی جمعیت حدود ۲۵ نفری وارد حیاط می‌شود، احساس می‌کنیم گنجایش جمعیت بیشتر را ندارد.

امام‌جماعت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) همان‌طور‌که حیاط مدرسه را نشان می‌دهد، می‌گوید: در این محله، تنها همین دبستان کوچک را داریم که با داشتن ۳۵۰ دانش‌آموز در هر نوبت، حیاط صد‌متری‌اش برای بچه‌ها مناسب نیست. برای دیگر مقاطع هم مدرسه نداریم و بچه‌های ما برای تحصیل باید به دیگر محلات بروند. 

سری به خیابان شهیدچراغچی می‌زنیم تا پل عابر پیاده نزدیک به معبر شهید چراغچی ۴۱ را از نزدیک ببینیم. حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مجتبی رحیمی‌نیا به محدوده بین پل عابر پیاده و پیاده‌رو اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این مسیر به ظاهر کند‌راه است، اما خودتان ببینید؛ مانند خیابان‌های اصلی تردد در آن زیاد است. همین ماه گذشته که مادر و پسری می‌خواستند از آن عبور کنند، تصادف کردند و مادر خانواده فوت کرد.

در ادامه، اهالی از تعبیه‌نشدن پل عابر پیاده مقابل خیابان شهید‌چراغچی ۴۳ و نبود آسانسور برای دیگر پل عابر پیاده محله نوید هم می‌گویند و درخواست بهسازی آنها را دارند.

یکی از خانم‌های حاضر در این بازدید، از نبود روشنایی و وقوع سرقت روی پل‌ها هم تعریف می‌کند. خانم بهره‌ور می‌گوید: آفتاب که غروب می‌کند، کسبه مغازه‌هایشان را تعطیل می‌کنند و می‌روند؛ پل هم که روشنایی ندارد، حسابی تاریک می‌شود و بهترین فرصت برای سارقان است. گوشی خودم را از زیر چادرم دزدیدند؛ فکری برای روشنایی اینجا کنید.

صدای اذان که بلند می‌شود، همه به‌سمت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) می‌روند تا نماز مغرب و عشا را اقامه کنند و پس‌از آن، پرسش و پاسخ مردم و مسئولان ادامه می‌یابد. هر‌چند عده‌ای ناامید‌ند و تمایلی به شرکت در این نشست ندارند، امام جماعت مسجد تأکید می‌کند که پای کار باشند؛ گویا امشب قرار است گرهی از کارشان باز شود.

حیاط صد‌متری‌ این دبستان کوچک با داشتن ۳۵۰ دانش‌آموز در هر نوبت، برای بچه‌ها مناسب نیست

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مجتبی رحیمی‌نیا، امام جماعت مسجد، در ادامه می‌گوید: ورودی طرحچی یک، دو بلوکه وسط خیابان گذاشته‌اند تا تردد خودرو‌ها یک‌طرفه باشد، اما خیلی‌ها به آن توجه نمی‌کنند و در مسیر خلاف تردد می‌کنند. اغلب ماشین‌هایی که تخلف می‌کنند، نیسان هستند. درمجموع تردد در این خیابان سخت شده است. با برداشتن این بلوکه‌ها مشکل برطرف می‌شود.

آنهایی که در بازدید همراه نبودند، دوباره از زمین ۳ هزارمتری و مشکلات سهم و سرانه‌اش می‌گویند و درخواست رسیدگی به وضعیت آن را مطرح می‌کنند تا زودتر از اجاره‌نشینی رها شوند. خانم کمیلی توضیح می‌دهد: سال‌هاست پیگیر ساخت‌وساز اصولی این زمین هستیم، اما هزینه زیاد سهم و سرانه شهرداری مانع‌از ساخت‌وساز‌های اصولی شده است.

موضوع دیگری که ازسوی اهالی مطرح می‌شود، نبود خط تلفن ثابت در محله طی پنج‌سال گذشته است که پس‌از سرقت کابل‌های مخابرات هنوز تلفن آنها وصل نشده است. اغلب خانم‌های حاضر در جلسه هم از نبود مراکز درمانی و درمانگاه گلایه‌مند هستند و درباره تنها مرکز بهداشتی این محله می‌گویند: اگر پرونده نداشته باشیم، در آن مرکز پذیرشمان نمی‌کنند. البته این مرکز بهداشت بیشتر درراستای فرزندآوری فعالیت می‌کند و ویزیت بیماران محله در دستور‌کارش نیست. از‌طرفی تعداد اتباع هم در اینجا زیاد است و بیشتر مراجعان مرکز از این افراد هستند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی‌اکبر پردل، مسئول پهنه شهید شفایی‌نژاد در این نشست، درباره مشکلات محله و نبود امکانات در آن می‌گوید: این محله جوانان و نوجوانان بسیاری دارد. در معبر شهید‌طرحچی ۳۳ کنار زمین قبرستان، زمینی برای ورزش جوانان وقف شده، اما هنوز ساخته نشده است.

 

اهدای قطعه زمین ۲۵۰۰ متری برای ساخت مدرسه در محله نوید مشهد

در ادامه نشست، مسئولان در پاسخ‌گویی به مشکلات مردم، از موانعی همچون نبود بودجه، وجود معضلات در سیستم اداری و مخالفت برخی ساکنان با اجرای طرح‌ها گفتند.

درباره درخواست مردم مبنی بر بازگشایی معبر ۲۴ متری، به گفته مسئولان، این معبر درحال حاضر ۱۰ متر است و بازگشایی آن مستلزم تعریض هفت متر از طرفین است و تملک زمین‌ها ازسوی شهرداری نیاز به طی‌شدن روال قانونی دارد.

 

مصوبات بازدید مسئولان از مشکلات خین عرب

احسان عظیمی‌راد، نماینده مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین معضلات مطرح‌شده را از مسئولان حاضر و حتی برخی مسئولان کشوری به‌صورت تلفنی پیگیری کرد و در‌نهایت مصوبات زیر برای رفع مشکلات مردم با قید زمان معین صادر شد:

  • مالکان زمین ۵۵ هکتاری در خیابان شهید‌طرحچی‌۳ نامه‌ای به نمایندگان شورای اجتماعی محله بنویسند و این شورا به‌منظور پیگیری مشکل سرانه زمین، دنبال راهکار مناسب از شهرداری باشد.
  • طرح عقب‌نشینی تعریف‌شده برای بازگشایی معبر و کاهش ترافیک ورودی خین‌عرب ازسوی شهرداری و با همراهی دادستانی، طی یک ماه به مالکان ابلاغ شود.
  • تا پایان سال‌۱۴۰۳ دسترسی خیام ۷۲ به خیابان شهیدطرحچی ایجاد شود.  طی دو ماه آینده، وضعیت قطعی تلفن‌های منطقه از‌سوی اداره مخابرات پیگیری و نتیجه به دفتر این نماینده مجلس ارسال شود.
  • به‌منظور اجرایی‌شدن طرح اگو در خیابان‌های شهیدطرحچی ۱، ۳ و ۵ مبلغ ۲۰ میلیاردتومان ازسوی نماینده آبفای مشهد، تأمین و تا پایان سال، این طرح اجرا شود.
  • تا پایان آذر مالکان زمین رهاشده بین طرحچی یک و ۵ با شهرداری به توافق و صلح برسند تا در این زمین، مسیری برای تردد دانش‌آموزان بهسازی شود.
  • شهرداری تا پایان مهرماه به‌منظور نصب دو آسانسور برای پل هوایی خین‌عرب، برآورد قیمت کند و طی مکاتبه، آن را جهت پیگیری تأمین منابع مالی به دفتر عظیمی‌راد ارسال کند.
  • روشنایی پل عابر پیاده بزرگراه تا پایان سال توسط شهرداری تأمین شود و نصب پل جدید در‌مقابل شهید چراغچی‌۴۳ در دستور‌کار شهرداری قرار گیرد.
  • شورای اجتماعی محله نسبت‌به اخذ رضایت کسبه محل درخصوص برداشتن نیوجرسی ورودی شهید‌طرحچی یک، اقدام کند.
  • تا پایان آبان برای نصب سایبان و نیمکت در مسیر‌های ایستگاه اتوبوس اقدام شود.
  • پس از آزادسازی صددستگاه اتوبوس از تهران، دو دستگاه مینی‌بوس در خط ۱۰۶۶ فعال شود.


یادآور می‌شود یک روز پس از این نشست، با پیگیری عظیمی‌راد، یک قطعه‌زمین به متراژ ۲۵۰۰ متر از‌سوی یک خیّر که از بزرگ‌مالکان محله خین عرب است، اهدا شد تا به‌همت آموزش‌و‌پرورش تبادکان، این مدرسه در این محله ساخته شود.

شهرآرا‌محله پیگیر اجرایی‌شدن این مصوبات از‌سوی سازمان‌های تعیین‌شده خواهد بود.


اهدای قطعه زمین ۲۵۰۰ متری برای ساخت مدرسه در محله نوید مشهد

جمع شدن پساب‌های خانگی به صورت روزانه در زمین خاکی بین شهیدطرحچی ۳ و ۵

اهدای قطعه زمین ۲۵۰۰ متری برای ساخت مدرسه در محله نوید مشهد

پل عابر پیاده حد فاصل شهیدچراغچی ۴۱ و ۴۳ - شهروندان در فضای تاریک پل و خیابان مجبورند از بین ماشین‌ها عبور کنند

اهدای قطعه زمین ۲۵۰۰ متری برای ساخت مدرسه در محله نوید مشهد

دبستان امیر شهید ولی‌الله فلاحی، تنها مدرسه محله در دو شیفت پذیرای ۷۰۰ دانش‌آموز در حیاط ۱۰۰ متری است



* این گزارش شنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۶ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44