کد خبر: ۱۰۴۰۸
۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰

محله عسکریه به روایت محمدعلی نیکخواه

سال‌۶۵ که شرکت تعاونی سازمان اتوبوس‌رانی، فاز دوم اراضی را به اعضایش واگذار کرد، محمدعلی نیکخواه نیز که نیروی این سازمان بود، زمینی تحویل گرفت. با پولی که جفت‌و‌جور کرد، زمینش را ساخت.

سال‌۶۵ که شرکت تعاونی سازمان اتوبوس‌رانی، فاز دوم اراضی را به اعضایش واگذار کرد، محمدعلی نیکخواه نیز که نیروی این سازمان بود، زمینی تحویل گرفت. با پولی که جفت‌و‌جور کرد، زمینش را ساخت و در آستانه سی‌سالگی، خانه‌ای برای خانواده‌اش دست‌و‌پا کرد. او در این سال‌ها از نزدیک شاهد آبادی عسکریه بوده است. محمدعلی نیکخواه ۶۷ سال دارد و بازنشسته سازمان اتوبوس‌رانی است. او حدود چهاردهه از عمرش را در محله عسکریه گذرانده است.

آن سال‌ها به تناسب نیاز مردم، مغازه‌هایی مثل سوپر‌مارکت و سبزی‌فروشی دایر بود. یکی از اولین مغازه‌های این محدوده، بقالی مرحوم بال‌افکن بین خیابان احسان ۱ و ۳ بود او چند‌سال قبل به رحمت خدا رفت.

 

 


مرور زندگی محمدعلی نیکخواه در محله عسکریه
خاطرم هست جایی که حالا پل کنار‌گذر بزرگراه شهید‌شوشتری ساخته شده است، جوی آبی بود که به داخل شهرک عسکریه می‌آمد. از آب آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی انتهای شهرک استفاده می‌شد.



مرور زندگی محمدعلی نیکخواه در محله عسکریه
سال ۶۸ مسجد امام حسن عسکری (ع) نیمه‌ساز بود. هیئت‌امنایی تشکیل دادیم و برای تکمیل تنها مسجد شهرک، آستین بالا زدیم. با کمک خیران و اهالی محله، در سال‌۶۹ شروع به ساخت کردیم و یک سال بعد، مسجد تکمیل شد.


مرور زندگی محمدعلی نیکخواه در محله عسکریه
نانوانی قدیمی محله که این روز‌ها نان تافتون می‌پزد، از سال‌۱۳۶۵ در خیابان احسان ۱۵ شهرک کارش را شروع کرد. حسین‌آقا این نانوایی را اداره می‌کرد و بعد‌ها شاگردهایش کار او را ادامه دادند. 


مرور زندگی محمدعلی نیکخواه در محله عسکریه

محله‌مان فضای سبز بسیار کمی دارد. لچکی‌های فضای سبز در طراحی شهرک عسکریه دیده شده بود، اما به‌مرور حذف شد. برخی از درختان قدیمی هنوز در این لچکی‌های باقی‌مانده نفس می‌کشند و به محله‌مان طراوت می‌دهند.


مرور زندگی محمدعلی نیکخواه در محله عسکریه

دبستان شهید‌رحمان‌پور سال‌۱۳۶۵ ساخته شد. تعاونی سازمان اتوبوس‌رانی ۱۰ قطعه زمین ۱۵۰ متری به مدرسه اختصاص داد. بسیاری از کودکان این محله از‌جمله بچه‌هایم در این مدرسه درس خواندند و برای رفتن به مقاطع راهنمایی و دبیرستان به محله دیگری رفتند.



* این گزارش سه‌شنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۳ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44