کد خبر: ۹۷۱۱
۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴

خیلی خودمانی در هیئت غدیر محله ارشاد

علیرضا کریمی تعریف می‌کند: پس‌از ساخت مسجد، دوباره هیئت شکل گرفت، اما به‌خاطر نام «غدیر باباعلی» اعضا پیشنهاد کردند هیئت هم، نام «غدیر» داشته باشد.

سال‌۱۳۷۵ نوجوانان محله ارشاد به این فکر افتادند که هیئتی برای خودشان راه‌اندازی کنند. به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتند با اجازه والدینشان در خانه‌ها جلسه قرآن و احکام برگزار کنند. جمع اولیه‌شان شش‌نفر بود، اما وقتی دوستانشان ماجرا را برای یکدیگر تعریف کردند، طی کمتر از یک سال جمعیتشان به ۲۴ نفر رسید.

برخی از خانه‌های کوچک ششصد‌دستگاه فضای پذیرایی از این تعداد جمعیت را نداشت. برای همین همسایه‌ها پیشنهاد کردند جوانان محله برای برگزاری مراسم از فضای مسجد استفاده کنند. از سال‌۱۳۷۶ تاکنون هیئت جوانان در مسجد محله ارشاد فعالیتش را آغاز کرده است و تاکنون هم ادامه دارد.

گردانندگان اصلی این هیئت جوانان و نوجوانان محله هستند که در تأمین هزینه‌ها و برنامه‌ریزی مناسبت‌های مذهبی مشارکت می‌کنند.

راهیابی هیئت به مسجد

علیرضا کریمی، فرمانده پایگاه بسیج مسجد غدیرباباعلی که یکی از بنیان‌گذاران هیئت در سال‌۱۳۷۵ بود، می‌گوید: آن زمان نمی‌دانستیم در محله ما مسجدی وجود دارد. مسجد بعثت بیشتر شبیه باغ میوه با نمازخانه‌ای مستطیل‌شکل بود. پس‌از طرح این موضوع از طرف همسایه‌ها متوجه این ظرفیت در محله شدیم. این مسجد در سال‌۶۰ با نام بعثت تأسیس شده است.

کریمی که سال‌۷۵ شانزده‌ساله بود، با تأسیس هیئت چهارده‌معصوم (ع) در مسجد بعثت فعالیتش را در پایگاه بسیج آغاز کرد. هرچند برخی به‌خاطر سن کمش، مخالف فرماندهی او در بسیج محله بودند، او را به‌عنوان فرمانده پایگاه انتخاب کردند و فعالیت‌هایشان آغاز شد.

او با اشاره‌به اینکه حضور خانوادگی در هیئت یکی از ویژگی‌های مهم گروهشان است، توضیح می‌دهد: کم‌کم مراسم ما در مسجد و بوستان مقابل آن شکل گرفت. این فعالیت‌ها ادامه داشت تا سال‌۱۳۹۲ که مسجد برای بازسازی تخریب و در سال ۱۳۹۴ بنای جدید با نام مسجد غدیر باباعلی احداث شد. در زمان بازسازی مسجد، هیئت چهارده‌معصوم (ع) با جمعیتی چند‌برابر دوباره به خانه‌ها بازگشت و مراسم مذهبی در منازل برگزار می‌شد و همین موضوع سبب کاهش جمعیت آن شد.

کریمی می‌گوید: پس‌از ساخت مسجد، دوباره هیئت شکل گرفت، اما به‌خاطر نام «غدیر باباعلی» اعضا پیشنهاد کردند هیئت هم، نام «غدیر» داشته باشد. ویژگی دیگر هیئت در این است که بیشتر هیئتی‌ها فعال فرهنگی و بسیجی مسجد هم هستند.

 

خودمانی و دوستانه

علی مظاهری، از کودکان دیروز هیئت که این روز‌ها خودش عضو هیئت‌امنای این تشکل است، تعریف می‌کند: این هیئت از همان ابتدا که شکل گرفت، خیلی خودمانی و دوستانه بود. هنوز هم این ویژگی را دارد.

قصد داریم شور حسینی را به شعور حسینی تغییر دهیم. بزرگ‌تر‌ها هم با دیدن نتیجه این سبک هیئت راضی هستند

او ادامه می‌دهد: از نگاه ما قرار نیست فقط در هیئت سینه بزنیم؛ داشتن درک از مفهوم هیئت و با‌هم‌بودن و راه ائمه (ع) را درست‌رفتن مهم است. تمام تلاش ما این است که بچه‌ها در مسیری که می‌روند به نتیجه درست برسند. برای ما هیئت مثل دانشگاه است؛ باید خروجی داشته باشد. ارتباط با خانواده و احترام به بزرگ‌تر‌ها و ارتباط با دوستان همه اینها اهمیت دارد.

مظاهری با تأکید بر اینکه این روز‌ها فرزندان ما بیشتر در فضای مجازی هستند و جواب سؤالاتشان را از آنجا رصد می‌کنند، توضیح می‌دهد: یکی از برنامه‌های هیئت غدیر، برگزاری سخنرانی است. در اینجا سخنران با جوانان و نوجوانان دوست می‌شود و محتوای کلامش، مختص فضای ذهنی آنها‌ست. به قول معروف قصد داریم شور حسینی را به شعور حسینی تغییر دهیم. بزرگ‌تر‌ها هم با دیدن نتیجه این سبک هیئت راضی هستند و از این شیوه استقبال می‌کنند.

برنامه‌های فرهنگی، راه جذب هیئت

سعید جوانمرد که این روز‌ها بیست‌و‌هفت سالگی‌اش را پشت سر می‌گذارد، یکی دیگر از جوانان بزرگ‌شده همین هیئت است که حالا در‌زمینه کار‌های فرهنگی مسجد فعالیت می‌کند.

او در پانزده‌سالگی با ورزش و تشکیل تیم‌های فوتبال بچه‌ها را جذب هیئت کرده است. هر‌چند با رفتنش به سربازی، گروه ورزشی‌اش هم انسجام گذشته را نداشت، هنوز هم تلاش می‌کند با برنامه‌های فرهنگی و تفریحی، اوقات خوبی برای جوانان و نوجوانان هیئت فراهم کند. 

این روز‌ها سعید به‌واسطه تجربه‌ای که کسب کرده است، با اشتغال‌زایی جوانان و نوجوانان در برنامه‌های مختلف مسجد و گروه تشریفات آنها را به‌سمت هیئت جذب می‌کند.

 

نوجوانان پارک هم به هیئت می‌آیند

علیرضا ابراهیم‌پور، معاون فرمانده پایگاه، زمانی به این مسجد آمد که هیئت غدیر شکل گرفته بود. جوان‌بودن هیئت او را جذب می‌کند و سال‌هاست که در اینجا مانده است.

او وجود پارک در‌مقابل مسجد را یکی از ویژگی‌های هیئتشان می‌داند که با برگزاری برنامه‌های متنوع می‌توانند جوانان و نوجوانان دیگر را هم جذب آن کنند.

* این گزارش شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۴ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44