کد خبر: ۹۵۴۴
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

آرامش محله ابوطالب علیرضا سخندان را پایبند کرده است

علیرضا سخندان داور بین‌المللی فوتبال مهم‌ترین دلیل سکونتش در محله ابوطالب و خیابان موسوی قوچانی را مرکزیت محله می‌داند و می‌گوید: آرامش این محله البته غیر از شب‌های تابستان من را پایبند کرده است.

یکی از ساکنان  محله ابوطالب مرد داوری فوتبال کشورمان است. علیرضا سخندان متولد ۵ بهمن ۱۳۵۲ است. از سال ۱۳۶۸ با کسب مدرک درجه ۳ داوری، فعالیت حرفه‌ای خود را در داوری آغاز کرده است.

سخندان که از سال ۱۳۷۹ در لیگ برتر قضاوت کرده و آخرین درجه داوری‌اش بین‌المللی (۲۰۰۳) است در مقطع کارشناسی رشته تربیت‌بدنی تحصیل کرده و اکنون دانشجوی کارشناسی‌ارشد این رشته و دبیر آموزش و پرورش است.

دو دوره داوری در جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۲۰۰۷ مالزی و ۲۰۱۱ قطر، داوری در مسابقات نوجوانان جهان در ترکیه، داوری در جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۳، داوری در دوره نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های آسیا (الاتحاد-کاشیمای ژاپن)، داوری در AFC آسیا در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ و ۱۰ بار حضور به‌عنوان کمک داور در شهرآورد پایتخت از مهم‌ترین افتخارات ورزشی علیرضا سخندان است.  به منزل سخندان می‌رویم و از افتخارات او می‌نویسیم.

 

آرامش این محلـه پایبنـدم کرده است

داوری را از کجا  شروع کردید؟

سال اول دبیرستان  بودیم که به همراه سه داور مشهدی دیگر (محسن ترکی، حسن کامرانی‌فر و محسن قهرمانی) کلاس درجه ۳ داوری را زیرنظر استاد بیهقی گذراندیم.

در آن زمان چند موضوع مهم در داوری من تاثیرگذار بود؛ نکته اول اینکه خودم تا آن در تیم‌های مطرح مشهدی، چون تیم تاکسی‌رانی، فرش‌آرا و گلاب نادر فوتبال بازی می‌کردم. حتی به تیم منتخب استان نیز دعوت شدم و برای ادامه کار داوری باید با فوتبال بازی‌کردن خداحافظی می‌کردم.

نکته بعد که استاد بیهقی بر آن تاکید داشت انتخاب داوری یا کمک‌داوری بود که من و حسن کامرانی‌فر کمک‌داوری را انتخاب کردیم  و محسن ترکی و محسن قهرمانی داوری را انتخاب کردند و این انتخاب در پیشرفت من بسیار تاثیرگذار بود.

یعنی قبل از این داور وسط بودید؟

بله، حتی تا مرحله امید‌های کشور هم قضاوت کردم، اما هنگامی که می‌خواستیم داورملی شویم باید یک رشته را انتخاب می‌کردیم که من کمک‌داوری را انتخاب کردم.

داوری سخت‌تر است یا کمک‌داوری؟

به نظر داوران، کمک‌داوری از داوری سخت‌تر است.

با محسن ترکی رفاقت دیرینه‌ای دارید. چه چیزی باعث این رفاقت شده است؟

آشنایی من با ترکی از تیم منتخب نوجوانان استان به مربیگری کاظم غیاثیان شروع می‌شود و تا امروز درکنار یکدیگر هستیم. با هم به دبیرستان ورزش رفتیم و بعد وارد دانشگاه شدیم. بعد از دانشگاه در زمان خدمت سربازی باهم در مهاباد خدمت کردیم و بعد از آن به‌عنوان حق‌التدریس وارد آموزش‌وپرورش شدیم.

سال‌ها درکنار هم هستیم و از برادر به همدیگر نزدیک‌تریم. سال ۱۳۸۲ زمین اینجا را با محسن ترکی خریدیم و او در حال حاضر در طبقه پایین همین ساختمان سکونت دارند و همسایه هستیم.

اولین دربی که بعد از ۱۵ سال گروه داوری ایرانی آن را قضاوت کرد و من و ترکی و کامرانی‌فر داور آن بازی حساس بودیم 


 احتمال حضور شما در بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل چقدر است؟

لیست داوران جام جهانی به‌زودی از سوی فیفا و AFC  اعلام می‌شود و اگر اتفاقات در سطح آسیا فوتبالی باشد و عرب‌ها لابی نکنند بدون شک گروه داوری ایران در این لیست قرار می‌گیرد.

آرامش این محلـه پایبنـدم کرده است

شما رکورددار کمک‌داوری در دربی هستید؟

بله تاکنون (داربی ۷۷) ۹ بازی داربی را کمک داوری کردم و رکورددار هستم، اما دوست دارم که این اتفاق نصیب داوران خوب دیگر نیز بشود تا آنها هم در این اتفاق ورزشی سهیم باشند.

 به یادماندنی‌ترین داوری دربی از نگاه شما کدام بود؟

اولین دربی که بعد از ۱۵ سال گروه داوری ایرانی آن را قضاوت کرد و من و ترکی و کامرانی‌فر داور آن بازی بودیم بسیار خاطره‌انگیز بود. این موضوع به این دلیل است که بعد از ۱۵‌سال تابوی داور خارجی برای بازی شکسته شد و با وجود حساسیت و فشار‌هایی که روی این گروه داوری بود قضاوت بسیار خوبی داشت و زمینه‌ساز حضور داور ایرانی در دربی‌های بعد شد.

خوب یادم هست که قبل از حرکت به سمت تهران به زیارت امام رضا (ع) رفتیم و از ایشان برای بار سنگینی که بر دوشمان بود مدد خواستیم.

موضوعی که تا قبل از آن علاوه بر صرف هزینه‌های بسیار زیاد باعث خدشه‌دارشدن چهره داوری ایران در سطح آسیا و جهان بود و بعد از این اتفاق نظر‌ها در مورد داوران ایرانی تغییر کرد.

آرامش این محلـه پایبنـدم کرده است

در جام باشگاه‌های جهان و بازی نیمه‌نهایی خطای رونالدینیو (خرگوش سیاه) را به آقای فغانی اعلام کردید؟

بله. در آن لحظه از صحنه دور بودم، اما چون حرکت را دیدم از طریق سیستم رادیویی به وی توضیح دادم. البته خودش هم صحنه را دیده بود.

طرفدار کدام تیم هستید؟

در سال‌های قبل از داوری طرفدار تیمی بودم که نه قرمز بود و نه آبی، اما بعد از داوری این علاقه برایم عوض شد، در زمین بازی تمام تمرکزم روی رنگ لباس‌های مدافعان و مهاجمان و حرکات این دو گروه است تا بتوانم تشخیص درستی داشته باشم.

اینکه به داور توصیه می‌شود به سمت تیمی غش کند چقدر صحت دارد؟

تا به حال در دوران داوری خودم شاهد چنین چیزی نبودم و حتی یک‌بار برای حمایت از تیمی با من صحبت نشده است. این موضوع بیشتر در رسانه‌ها وجود دارد تا در واقعیت.

اولین قضاوتتان؟

بازی لیگ یک بین دو تیم سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز به مربیگری مرحوم ناصر حجازی.

خاطره‌انگیزترین داوری؟

بازی خاطره‌انگیز زیاد بوده، اما بازی استقلال تهران و تیمی از گرگان برای من بسیار خاطره‌انگیز شد. بازی در یک استادیوم در حال ساخت برگزار شد که مرگ را جلوی چشمانم دیدم.

استقلال در این بازی ۴ بر صفر جلو بود و اواخر بازی صدای چیزی را در کنار گوشم شنیدم. میلگردی به سمت من پرتاب شده بود که با فاصله کمی از پشت سرم به داخل چمن افتاد و این یکی از خاطره‌انگیزترین داوری‌های من بود که همیشه در خاطرم هست.

مهم‌ترین پرچمی که زدید؟

در بازی استقلال و پرسپولیس، هند علی علیزاده مهم‌ترین پرچمی بود که زدم و مهم‌ترین پرچمی هم که نزدم در بازی پرسپولیس به مربیگری علی پروین بود مقابل ملوان. در صحنه‌ای که همه به تفکر آفساید ایستاده بودند پرچم نزدم و همان توپ وارد دروازه پرسپولیس شد و پروین معتقد بود که بازیکن حریف پنج متر در آفساید بوده و برنامه نود نشان داد که به درستی پرچم نزده‌ام.


بهترین مربی از نظر اخلاق؟
محمد مایلی‌کهن.

بهترین بازیکن از نظر اخلاق؟
مهدی مهدوی‌کیا، علیرضا منصوریان و محرم نویدکیا.

شما دبیر آموزش و پرورش هستید، در چه مقطعی و در کدام منطقه شهر خدمت می‌کنید؟
معلم ورزش هستم و امسال برای اولین‌بار در مقطع ابتدایی کارمی‌کنم که بسیار لذت‌بخش است. با افتخار منطقه قرقی را برای کار انتخاب کرده‌ام. بچه‌های مدارس این منطقه و مناطق محروم با وجود مشکلات فراوان سرشار از انرژی هستند و این خیلی برای من باارزش است.

بهترین اتفاق در زندگی علیرضا سخندان؟
آشنایی و ازدواج با همسرم بهترین اتفاق زندگی‌ام بوده و نقش بسیار زیادی در موفقیتم داشته‌است. هماهنگ بودن وی با من و آرامشی که در خانه برایم فراهم می‌کند ستودنی است و در پیشرفت من بسیار تاثیرگذار بوده است. تولد سینا پسرم هم اتفاق بسیار خوب زندگی من است.

 در کدام محله به دنیا آمدید؟
در محله ابوذر (طالقانی) متولد شدم و دو خواهر و سه برادر دارم. پدر و مادرم هنوز در این منطقه سکونت دارند. خودم در محله موسوی قوچانی ساکن هستم.

 چرا محله ابوطالب؟
مهم‌ترین دلیلم مرکزیت این محله بود، زیرا دسترسی من و خانواده‌ام را به دیگر نقاط شهر آسان می‌کند. پارک حجاب و شرایطی که برای ورزش‌کردن بانوان در آن مهیا شده از دیگر عوامل انتخاب این محله برای سکونتم است. ملاک بعدی نزدیک بودن به استادیوم تختی (سعدآباد) برای تمرین و ارتباط با هیئت فوتبال استان است.
آرامش این محله البته غیر از شب‌های تابستان نکته بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شد. آرامشی که من را در این محله پایبند کرده است.

چقدر در محله رفت‌وآمد دارید؟

با اهالی محل و همسایه‌هایم ارتباط خوبی دارم و از حال یکدیگر باخبریم و هرچندوقت یک‌بار دورهم جمع می‌شویم. بیشتر خرید‌های خانه را از شب‌بازار مقابل پارک انجام می‌دهیم، زیرا قیمت‌ها بسیار خوب است. با محسن ترکی و برادرش در یک ساختمان سکونت داریم و این فضای بسیار خوبی را به‌وجود آورده، زیرا بیشتر اوقات در کنار یکدیگر هستیم.

مشکلات محله موسوی‌قوچانی چیست؟

بوستان حجاب با توجه به نوع کاربری در تابستان مورداستقبال خانواده‌ها قرارمی‌گیرد و نبود پارکینگ و جای پارک مناسب در محله باعث شلوغی و مشکلات فراوانی برای ساکنان محله می‌شود. زمین‌های مقابل بوستان هم مشکل دیگری است که بدون دیوارکشی رها شده‌است. ریختن خاک و نخاله در این زمین‌ها زمینه‌ساز مشکلات بهداشتی برای اهالی محل شده و محله را تا حدودی ناامن کرده است.

  صحبت پایانی شما؟
در این قسمت به دو نکته اشاره می‌کنم؛ نکته اول اینکه فوتبال یک ورزش فراگیر است و در دنیا تماشاچیان و بینندگان از این ورزش لذت می‌برند. مسئولان باید سیاست‌ها را به سمتی هدایت کنند که مردم از این ورزش لذت ببرند و فاصله بین فوتبال و مردم از بین برود.

به‌عنوان یک ورزشکار از زحمات مهندس پژمان شهردار سابق و همکارانشان درزمینه ورزش مشهد تشکر می‌کنم و از صولت مرتضوی شهردار وقت تقاضا دارم در کنار توجه به عمران و آبادانی به ورزش مشهد توجه ویژه‌ای داشته باشد.

* این گزارش پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ در شماره ۹۰ در شهرآرا محله منطقه دو  چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44