کد خبر: ۹۳۵۸
۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱

محله امام خمینی (ره)، محل پادگان ارتش!

محله امام خمینی (ره) که نامش را از اصلی‌ترین خیابان آن گرفته است، پیش از انقلاب با نام خیابان عدل پهلوی شناخته می‌شد و بعد از انقلاب به امام خمینی (ره) تغییر نام داد.

تاریخچه

محله امام خمینی (ره) که نامش را از اصلی‌ترین خیابان آن گرفته است، پیش از انقلاب با نام خیابان عدل پهلوی شناخته می‌شد و بعد از انقلاب به نام امام خمینی (ره) تغییر نام یافت. از آنجایی که ردپای منطقه ۸ در گذشته مشهد پر رنگ است می‌توان بخشی از آن را در نقشه سال‌های ۳۰ مشهد دید. در مطبوعات و کتاب‌های تاریخی از این بخش شهر به نام اراضی پادگان یاد شده است.

محل پادگان مشهد در منطقه معروف به شهرنو در حومه جنوبی شهر در اراضی موقوفه آستان قدس رضوی قرار داشت. ساختمان‌های این پادگان سال‌ها پیش توسط نیرو‌های روسی و انگلیسی ساخته شده بود و در زمان کلنل محمدتقی پسیان مورد استفاده قوای ژاندرمری بود. این ساختمان‌های قاجاری تخریب شده‌اند و در زمان پهلوی با تشکیل ارتش ساختمان‌های جدید جایگزین آن شدند. 

در گذشته خیابان ملک‌الشعرای بهار، سپه، خیابان فیاض‌بخش نام کورش و بلوار امام خمینی (ره) نام پهلوی را داشته است. حدود شصت سال پیش بیمارستان ۵۵۰ تختخوابی ارتش به نام بیمارستان لشکر بوده است.

 

محله امام خمینی (ره)، محل پادگان ارتش!

 

بافت

کاربری عمده محله امام خمینی (ره) مسکونی، نظامی و درمانی است. در وسعت ۲۹۷ هکتاری محله امام خمینی (ره) ۱۷۵۰۰ نفر زندگی می‌کنند. ۵۴۸۰ خانواده تراکم تقریبی ۵۹ نفر در هکتار دارد که نشان از خلوتی این محله وسیع، اما کم جمعیت دارد.

پادگان لشکر ۷۷ حدود ۷۰ درصد محله را به خود اختصاص و همه چیز در پیرامون این مکان نظامی را تحت تاثیر خود قرار داده است. بافت محله در واقع دو بخش شده است. پادگان و ساختمان‌های مسکونی.۲۰ درصد از اراضی محله در پیرامون پادگان بافت مسکونی است که بیشتر به نظامی‌ها اختصاص دارد.

حاشیه بلوار ملک الشعرای بهار و حاشیه خیابان امام خمینی (ره) تا خیابان ثامن‌الائمه تنها مناطق مسکونی این محله است. ساختمان‌های سه و چهار طبقه بیشترین فراوانی را در این محله دارد. 

مراجعه شهروندان به شهرداری منطقه ۸ و کلانتری فیاض‌بخش و نبود پارکینگ مشکلاتی را برای ساکنان و رهگذران این خیابان ایجاد می‌کند. به طوری‌که گذر از آن برای عابران پیاده هم سخت می‌شود.

بلوار فیاض‌بخش، ثامن‌الائمه ۱/ ۱۱، ثامن الائمه ۱۳ سه خیابانی است که طی توافق شهرداری با ارتش گشوده شد تا مسیر رفت و آمد برای مردم تسهیل شود.

 

دسترسی

این محله از جهت شمال شرقی در بولوار ملک الشعرای بهار به ایستگاه امام خمینی (ره) خط یک قطار شهری مشهد دسترسی دارد. از سمت جنوب محله دسترسی به پایانه اتوبوسرانی انقلاب مهیا است. ایستگاه‌های اتوبوس در خیابان‌های بلوار شهید نامجو، شهید بهشتی، ملک‌الشعرای بهار و امام خمینی (ره) پراکنده شده است و به همین خاطر شهروندان فقط با پیمودن میانگین ۲۰۰ متر به نخستین ایستگاه می‌رسند.

 

محله امام خمینی (ره)، محل پادگان ارتش!

 

امکانات فرهنگی رفاهی

  • در این مـحله شهرداری منطقه ۸، کلانتری فیاض بخش، ایستگاه آتش نشانی قرار دارد.
  • پادگان پیروز ثامن الائمه لشکر ۷۷، بیمارستان ثامن‌الائمه، دیدگاه لشکر، مسجد فاطمیه، دبیرستان شاهد پیام ارض اقدس، قرارگاه عملیاتی شمال شرق، مرکز بهداشت ثامن، اداره تاکسیرانی، کلانترسی شهید فیاض‌بخش ۱۸، هتل زائرسرا و مهمانسرای امام سجاد (ع) پارک اقاقیا، سالن ورزشی شهید کاظمیان، بورس فروشگاه‌های البسه ولوازم نظامی، بیمارستان ۵۵۰ تخت‌خوابی ارتش، بیمارستان بنت الهدی و مجتمع درمانی ثامن‌الائمه (ع) از مکان‌های شاخص و مهم محله امام خمینی است.
  • وجود هشت مرکز آموزشی در درون محله و ۵ مرکز آموزشی دیگر در محله شهید بهشتی شعاع دسترسی به مراکز آموزشی دبستان را به حدود ۴ دقیقه و میانگین فاصله مکانی ۳۲۰ متر رسانده است. 
  • گرمابه نسیم از حمام‌های قدیمی این محله است که هنوز هم مشغول به کار است.
  • پادگان با وجود داشتن فضای سبز دور از دسترس عموم است. تنها بوستان محلی این محدوده در امام خمینی ۹۷ واقع شده است که برای رسیدن به آن باید فاصله ۶۱۵ متری را به طور میانگین پیمود.
  • حدود ۹ مسجد در محله و ۷ مسجد در محلات مجاور نیاز‌های مذهبی محله را رفع کرده است و با پیمودن ۱۵۰ متری می‌توان نماز را به جماعت اقامه نمود. مساجد فعال در این محله مسجد نور، مسجد ارشادالرضا، مسجد حضرت رسول (ص) و مسجد المهدی (عج) است.
  • وجود ۴ سالن و مجتمع ورزشی و یک زورخانه در محله آن را میان محلات دیگر خاص کرده تا مرکز مراجعه ورزشکاران زیادی باشد. افزون بر این ۶ مجتمع ورزشی هم در محلات مجاور قرار دارد.

 

محله امام خمینی (ره)، محل پادگان ارتش!

 

حدود جغرافیایی

محله امام خمینی (ره) از شمال به خیابان ملک الشعرای بهار، از جنوب به خیابان بزرگراه شهید سردار سلیمانی، از شرق به بولوار امام خمینی (ره) و از غرب به بولوار شهید نامجو متصل شده است. محله امام خمینی (ره) با محلات جنت، امام رضا (ع)، شهید بهشتی و آبشار همسایگی دارد.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44