کد خبر: ۵۳۴۶
۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹

اختراعم در جهان دوم شد اما در ایران هیچ!

راضیه دانشی سال ۲۰۱۱ که مسابقات بین‌المللی اختراعات در کشور لهستان برگزار شد، اختراعش را به این مسابقات بین‌المللی فرستاد و در کمال ناباوری موفق به کسب مدال نقره شد.

بعد از دوره دانش‌آموزی، به فکر خلق ایده و نوآوری می‌افتد. همراه با دو دوستش پس از هفت‌سال دستگاه پایه نگه‌دارنده پنجره را اختراع و ثبت ملی می‌کند.

سال ۲۰۱۱ که مسابقات بین‌المللی اختراعات در کشور لهستان زیر نظر فدراسیون بین‌المللی اختراعات و سازمان مالکیت فکری جهانی برگزار می‌شود، مخترع جوان محله کارمندان بعد از کش‌وقوس فراوان و بی‌آنکه خودش حضور پیدا کند، اختراعش را به این مسابقات بین‌المللی می‌فرستد و در کمال ناباوری موفق به کسب مدال نقره می‌شود.

اما همچون اختراعات بی‌شمار دیگر، بی‌مهری گریبان این اختراع و مخترع جوان را می‌گیرد و هیچ‌گاه اختراع ثبت‌شده به چرخه تولید راه پیدا نمی‌کند.

راضیه دانشی که به پشت میزنشینی و کار اداری هیچ اعتقادی ندارد، حالا مدیرعامل انجمن تازه تأسیس همراهان نور و سناست تا با برپایی مراسم و برنامه‌های مختلف فرهنگی در بخش‌های خصوصی و دولتی جشن و شادمانی را رواج دهد.


کنکور و اختراع

بعد از دوران دبیرستان، سال‌های ۸۱-۸۲ زمانی که برای کنکور آماده می‌شدم، با بچه‌هایی آشنا شدم که در زمینه اختراع محصولی فعالیت می‌کردند. همراه با آن‌ها یک گروه سه نفره شدیم و توانستیم بعد از هفت‌سال دستگاه پایه نگه‌دارنده پنجره را اختراع و ثبت کنیم.

این دستگاه در ساختمان‌های بزرگ مانند کارخانه‌ها و گلخانه‌ها کاربرد دارد و ذخیره‌کننده انرژی است. این دستگاه در حوزه ملی ثبت اختراع شد، اما هیچ‌گاه به تولید نرسید. آنچه ما اختراع کردیم باتوجه به بررسی‌ها و نیاز‌های جامعه بود و خودمان از نزدیک این مشکل را مشاهده کرده بودیم.

یک اختراع زمانی شکل می‌گیرد که فرد یا افرادی خلاق به محیط اطراف با دقت نگاه می‌کنند و مشکلات، معضلات و نیاز‌ها را می‌بینند و برای حل آن راهکار ارائه می‌دهند. زمانی که آن راهکار و ایده برای اولین‌بار ارائه می‌شود، اختراع به‌وجود می‌آید.

ما در بازدیدی از یک گلخانه متوجه این نیاز شدیم که اگر کامل باز یا بسته باشد، هوا کم یا زیاد خارج می‌شود و برخی مسائل دیگر که سختی کار را افزون می‌کند؛ بنابراین گروهی سه‌نفره را تشکیل دادیم و پس از تحقیق و پژوهش، جلسه‌ای برای بارش فکری برگزار کردیم، ایده‌های ارائه‌شده را بررسی کردیم و به یک ایده مشترک رسیدیم.

من در این کار گروهی در مراحل ایده‌پردازی، تحقیق، پژوهش و تدوین کتاب طرح بودم و در تمامی این مراحل همکاری داشتم. البته اکنون همچنان کار پژوهشی انجام می‌دهم و اختراع دیگری نداشته‌ام.

 

اختراعم در جهان دوم شد اما در ایران هیچ!

مدال بی‌تجلیل

سال ۲۰۱۱ مسابقات بین‌المللی اختراعات در کشور لهستان برگزار شد که زیرنظر فدراسیون بین‌المللی اختراعات و سازمان مالکیت فکری جهانی است. ما آن سال در مسابقات بین‌المللی اختراعات کشور لهستان موفق به کسب مدال نقره شدیم که البته این مدال در غیاب ما کسب شد و چنانچه خودمان می‌رفتیم و کار را ارائه می‌دادیم، حتما طلا می‌گرفتیم.

 تمام هزینه‌ها در مرحله مطالعات و اجرا از جیب خودمان بود و از هیچ‌جا حمایت نمی‌شدیم حتی با هزینه خودمان در مسابقات شرکت کردیم و بعد از کسب مدال هم هیچ تجلیلی نشد و باتوجه به پیشرفت علم و فناوری، اختراع ما از چرخه خارج شد. در این حوزه درصورتی که اختراعات به‌موقع تجاری‌سازی نشوند، اختراعات کشور‌های دیگر تجاری‌سازی خواهند شد.


کارآفرین و کارشناس

همان کارها، برنامه‌ها و پیگیری‌ها پیش‌زمینه‌ای برای ورود به بحث کارآفرینی و ایجاد شغل شد. به‌سمت حوزه کارآفرینی رفتم و با توجه به نیاز و دغدغه جامعه در رشته مدیریت کارآفرینی؛ تا مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه پیام‌نور پیش رفتم.

در این سال‌ها سعی کردم به افرادی که نیاز به مشورت در حوزه کارآفرینی دارند، کمک کنم و حتی با جامعه‌ای از زنان محله و منطقه که در حوزه کار خانگی مانند چرم‌دوزی، بافتنی و دیگر هنر‌های دستی فعال هستند ارتباط گرفتم. تابه‌حال هم به هیچ اداره‌ای برای کار مراجعه نکرده‌ام و اعتقادی به کار اداری ندارم. ترجیح می‌دهم کارآفرین و خلاق باشم و در راستای نشاط اجتماعی گام بردارم.


کار خانگی گره‌گشا

متأسفانه یکی از معضلات اصلی کشور ما بحث اشتغال صحیح است که هنوز نتوانسته‌ایم آن را برطرف کنیم. این در حالی است که کشور‌های دیگر از مزیت‌های کسب‌وکار خانگی بهره می‌برند. چنانچه این حوزه از کسب و کار فعال شود، به‌قطع گره‌گشای مشکلات زیادی خواهد بود.

البته در حال حاضر قوانین و مقررات مربوط به کار خانگی در کشور ما چندان مشکل نیست و می‌توان به رشد آن امیدوار بود، اما همین که این اشتغال گسترش یابد و مثلا خانمی بخواهد مغازه اجاره کند، با قوانینی روبه‌رو می‌شود که همه به‌نوعی مانع  ادامه کار هستند.

در زمینه خوداشتغالی در کشور ما همایش‌ها، سمینار‌ها و کارگاه‌های زیادی برگزار می‌شود، اما خروجی مطلوبی برای جامعه کارآفرین ندارد.

کار‌های خانگی هنر است و خیلی از کار‌های خانگی ما در حوزه وسیع است، ولی از این توانایی بهره‌برداری نمی‌شود و زمینه بروز و ظهور به‌وجود نمی‌آید. در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خانم‌ها در حوزه تولیدات خانگی فروش است که باوجود بازارچه‌های مختلف این مشکل حل نشده است.


به‌دنبال نشاط اجتماعی

در کنار تمام فعالیت‌هایی که گفته شد، کار اصلی من اداره انجمنی است که با هدف ترویج و گسترش شادی و نشاط اجتماعی فعالیت می‌کند. به همراه تعدادی از استادان دانشگاه، فعالان فرهنگی و افراد دغدغه‌مند در این حوزه مطالعاتی انجام دادیم و باتوجه به نیاز جامعه به شادی، در سال ۹۵ انجمنی مردم‌نهاد به نام همراهان نور و سنا راه انداختیم. خوشبختانه در این مسیر خانواده‌ام همراهی خوبی کرده‌اند و حتی خواهرم هم در کار‌های انجمن مشارکت فعال دارد.

برنامه‌ها و طرح‌های این انجمن را به مدیریت فرهنگی شهرداری و مدارس ارائه داده‌ایم، ولی هنوز برنامه‌ای اجرا نکرده‌ایم که امیدوارم بعد از پیچ‌وخم‌های اداری بتوانیم اجرایی متفاوت داشته باشیم، چراکه برنامه‌های ما بسیار کارشناسی‌شده هستند و با تنوع زیادی که دارند در جذب و نگهداری مخاطب به‌ویژه دانش‌آموزان می‌توانند موفق باشند.

 

*این گزارش دوشنبه ۱۲شهریور ۹۷ در شماره ۳۰۴ شهرآرامحله منطقه 6 چاپ شده است.

ارسال نظر