کد خبر: ۵۱۷۵
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱

قدیمی‌ها مسجد صدساله موسی‌بن جعفر را بازسازی کردند

رضا ایمانی یکی از اهالی قدیمی محله پایین‌خیابان است که برای بازسازی مسجد محله همه را دور هم جمع کرد. درِمسجد بعد از چند ماه بنایی در زمستان گذشته به روی نمازگزاران باز شده است.

|دست‌کشیدن به در و دیوار مسجدی در قلب یکی از کوچه‌های قدیمی شهر شاید خیلی مهم به نظر نیاید، اما اگر دو نکته را به آن اضافه کنیم، شاید اهمیتش بیشتر آشکار شو.

اینکه قدمت این مسجد به بیش از یک‌صدسال می‌رسد و از همان سال‌های نخست پا گرفتنش منشأ خدمات و برکات بسیاری برای نیازمندان بوده است؛ مسجدی که با وجود همه مشکلات و موانع اقتصادی، هفته‌ای نیست که میزبان آدم‌های رنجور شهر نباش.

فرقی نمی‌کند زائر باشند یا مجاور! خوان کریمانه مسجد موسی‌بن‌جعفر (ع) همیشه برای فقیر و غنی پهن می‌شود و نتیجه‌اش حاجت‌روایی بسیاری از آرزومندان شده است.

رضا ایمانی یکی از اهالی قدیمی محله پایین‌خیابان است که برای بازسازی مسجد محله همه را دور هم جمع کرد. حالا درِمسجد بعد از چند ماه بنایی در زمستان گذشته به روی نمازگزاران باز شده است.

 

با کمک مردم جلو تخریب گرفته شد

از آخرین‌باری که حال‌وهوای معماری مسجد را دستخوش تغییر کرده‌اند، دست‌کم پنج سال می‌گذرد. آن سال فقط توانستند برخی تعمیرات جزئی را انجام دهند و کمی حیاط مسجد را فضاسازی کنند.

اما این‌بار قسمت‌هایی از دیواره‌های بیرون مسجد در حال تخریب بود. همان ابتدا شهرداری وعده مساعدت ۴۰ میلیون‌تومانی را به هیئت‌امنای مسجد داد، اما پرداخت آن را به شروع و پیشرفت کار منوط کرد.
اهالی پایین‌خیابان که برای این بازسازی مصمم شده بودند، به هر زحمتی بود، دست‌به‌کار شدند. با هر آدم دست به‌خیری که می‌شناختند، موضوع را درمیان گذاشتند. یک شهروند ساکن کویت جزو اولین نفراتی بود که برای حمایت مالی از هزینه‌ها پای کار آمد. محمد دشتی که خودش از نزدیک روند فعالیت عمرانی را رصد می‌کرد، ۲۳ میلیون تومان هزینه کرد.

شهرداری با سرامیک‌ کردن نمای بیرونی مسجد موافقت نکرد و سنگ تراورتن جایگزین شد. در روند این بازسازی، فضای بیرونی مسجد نیاز به درب داشت که اضافه شد و کتیبه سردر نیز تعبیه و نصب شد.

در مدت چندماهی که بازسازی مسجد موسی‌بن‌جعفر (ع) به جریان افتاد، افراد زیادی پای کار آمدند و نقش‌آفرینی کردند. حاج‌حسین هاشمی یکی از این آدم‌ها بود که هم کمک مالی کرد و هم گوشه‌ای از مدیریت کار را برعهده گرفت.

مهندس رمضانی (ناظر پروژه)، حاج‌حسین خاموشی (جوشکار و برش‌کار) و آقای قاسمی (کاشیکار) دستمزد نگرفتند و محسن صباغ‌یزدی برای هزینه‌های برزمین‌مانده وام قرض‌الحسنه در اختیار دست‌اندرکاران گذاشت و درنهایت حاجیه‌خانم شبانی کابینت‌های آشپزخانه مسجد را اهدا کرد.

 

کمک به سکونت خادم

در این کار گروهی، علاوه بر بازسازی فضای بیرونی و داخلی مسجد، یک آشپزخانه دیگر هم به مسجد اضافه و ساخت یک اتاق دیگر برای خادم مسجد پیش‌بینی شد تا فرصت زندگی برای خانواده‌اش فراهم شود و کسی که قرار است مسئولیت خادمی را برعهده بگیرد، دغدغه اجاره‌خانه نداشته باشد.

آن‌طور که مجریان طرح برآورد کرده‌اند، ساخت این اتاق پانزده‌متری دست‌کم ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد. این درحالی است که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه بازسازی مسجد شده و ۴۰ میلیون تومان از این مبلغ را شهرداری ثامن تأمین کرده است.

مسجد موسی‌بن‌جعفر (ع) اولین‌بار هفتاد سال پیش بازسازی شده است. پیرمردی از پایین‌خیابان به نام حاج‌غلامرضا قارونی که آن‌زمان ۱۰ سال بیشتر نداشته، با کمک پدرش در این بازسازی حضور داشته است. از او به‌عنوان قدیمی‌ترین کلیددار مسجد یاد می‌شود.

طبق گفته‌های حاج‌قارونی، سفره‌داری مسجد موسی‌بن‌جعفر (ع) بیش از هفت دهه پیش آغاز شده و هرچهارشنبه‌شب دویست نفر از مردم به‌خصوص نیازمندان را دورهم جمع می‌کند تا میهمان اهل‌بیت (ع) شوند؛ سفره‌ای که به‌نام مسجد موسی‌بن‌جعفر (ع) شناخته می‌شود. البته این مسجد صدساله فقط سفره‌دار نیست، بلکه یکی از مراسم‌های پرشور و شلوغ اربعین مشهد با حضور حدود ۱۰ هزار عزادار به نام آن ثبت شده است. برای پذیرایی از آن عزادار‌ها سر همان سفره همیشگی، بیش‌از چند تن برنج در یک روز پخته می‌شود.

کلمات کلیدی
ارسال نظر