کد خبر: ۴۳۳
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

«مریم فرزام» موانع آموزش مجازی را از سر راه برداشته

این معلم فیزیک نه‌تنها در فضای مجازی به دانش‌آموزانش درس می‌دهد، بلکه دوباره همان درس‌ها را در خانه تدریس می‌کند و در دیگر شبکه‌های اجتماعی برای دانش‌آموزانش می‌فرستد، مبادا یکی از آن‌ها به‌دلیل مشکل اینترنت نتواند به محتوای کلاس دسترسی پیدا کند. او در کارش جدی، اما مهربان است. همیشه تلاش می‌کند تا دانش‌آموزانش درس را یاد بگیرند نه اینکه حفظ کرده و نمره‌ای کسب کنند.

قرارمان در دبیرستان ارض اقدس برای گفت‌وگو با «مریم فرزام» معلم فیزیک است این دیدار را نماینده مدارس شورای اجتماعی محله امام خمینی هماهنگ کرده است. 
علی زلفی، دلیل این مصاحبه را این‌چنین توضیح می‌دهد: «این روزها کلاس‌ها غیرحضوری برگزار می‌شود و کار را برای معلمان و دانش‌آموزان سخت کرده است. در میان معلمان افراد دلسوزی هستند که تلاش می‌کنند با شیوه‌های مختلف درس را به دانش‌آموزانشان یاد بدهند، فرقی نمی‌کند درس‌ها عمومی باشد یا تخصصی، برخی ساکنان محله به‌دلیل شناختی که از من داشتند این موضوع را مطرح کردند و گفتند به‌دلیل تلاش‌های دبیر فیزیک این دبیرستان خانم «مریم فرزام»، تقدیری از او بشود. ما هم به این نتیجه رسیدیم بهترین کار گفت‌وگو در روزنامه محلی خودمان است تا مراتب قدردانی دانش‌آموزانش را به اطلاع او برسانیم و مردم محله بدانند برخی معلمان دوشادوش فرزندانشان تلاش می‌کنند و در این شرایط دغدغه آموزش آن‌ها را دارند. »

 

معلمی که نگران قطع اینترنت دانش‌آموزان است

خانم فرزام مشغول تدریس است، یک‌ربع تا پایان کلاسش مانده است. پشت در منتظر می‌مانیم، آن‌قدر با شور و اشتیاق درس می‌دهد که باورش سخت است تصور کنیم کسی در کلاس نیست. هر چند پس از پایان درس با کلاس خالی روبه‌رو شدیم. همان ابتدای گفت‌وگو متوجه دلیل معرفی این معلم جوان شدیم. آن‌طور که خانم مزیدی، معاون اجرایی دبیرستان، می‌گوید«این معلم فیزیک نه‌تنها در فضای مجازی به دانش‌آموزانش درس می‌دهد، بلکه دوباره همان درس‌ها را در خانه تدریس می‌کند و در دیگر شبکه‌های اجتماعی برای دانش‌آموزانش می‌فرستد، مبادا یکی از آن‌ها به‌دلیل مشکل اینترنت نتواند به محتوای کلاس دسترسی پیدا کند. او در کارش جدی، اما مهربان است. همیشه تلاش می‌کند تا دانش‌آموزانش درس را یاد بگیرند نه اینکه حفظ کرده و نمره‌ای کسب کنند. »

 

به نرم‌افزار شاد اکتفا نمی‌کنم

بعد از پایان تدریسش با او هم‌کلام می‌شویم. شمرده و آرام صحبت می‌کند، دیگر خبری از آن شور و هیجان نیست، انگار آن همه انرژی مختص دانش‌آموزانش است. «درس فیزیک سخت است و نمی‌توانم از دانش‌آموزانم بخواهم با خواندن کتاب مفاهیم را بفهمند.

از طرفی هم ممکن است اینترنت گوشی همراهشان مشکل داشته باشد و در زمان تدریس قطع شود، نمی‌توانم بی‌تفاوت از کنار این موضوع بگذرم و با خودم بگویم من که درسم را داده‌ام. برای همین سعی می‌کنم در فضاهای مختلف مطالب را بارگذاری کنم تا آن‌ها به‌راحتی به این مطالب دسترسی پیدا کنند.»

سبک درس دادن او از اول مهر خیلی سخت شده بود. اوایل سال کلاس‌ها حضوری بود وقتی معلم سر کلاس می‌رفت ممکن بود 2 الی 3 دانش‌آموز آمده باشند و بقیه غایب، این موضوع کار را برای معلم سخت می‌کرد. معلمان باید هم‌زمان به دانش‌آموزان داخل کلاس و آن‌هایی که در خانه‌هایشان بودند درس می‌دادند. به طور مثال در سامانه شاد پخش زنده کلاس را می‌گذاشتند، اگر سامانه قطع می‌شد متوجه نمی‌شدند چون پای تخته در حال تدریس بودند.

این معلم فیزیک که می‌بیند نرم‌افزار شاد گاهی جواب‌گوی محتوای کلاسش نیست و قطع و وصل می‌شود تصمیم می‌گیرد کارش را گسترده‌تر کند و با روش‌های مختلف به دانش‌آموزانش درس بدهد.

او ادامه می‌دهد« نرم‌افزار شاد فقط برای پیام دادن و صدا فرستادن مناسب است برای همین هنگام تدریس از آن استفاده می‌کنم، اما در کنار آن دیگر نرم‌افزارها را هم به‌کار می‌گیرم. ما باید پیش‌بینی این اتفاق را بکنیم ممکن است دانش‌آموزی اینترنتش قطع شود یا مشکل دیگری برایش پیش بیاید برای همین درس را ضبط می‌کنم و برایشان می‌فرستم.»

 

شفاهی می‌پرسد

البته او با شیطنت‌های دانش‌آموزان آشناست، برای همین ترجیح می‌دهد امتحانات را در نرم‌افزار ادوبی کانکت شفاهی بگیرد. هر چند باز هم محتوای کلاس را در این نرم‌افزار ضبط کرده و لینکش را برای دانش‌آموزانش می‌فرستد.

فرزام کار را به همین جا ختم نمی‌کند. او بر این باور است که ممکن است عده‌ای از بچه‌ها نتوانند لینک را باز کنند. ممکن است گوشی‌شان مشکل داشته باشد یا قابلیت آن را نداشته باشد به هر دلیلی، برای همین در خانه دوباره همان درس را می‌دهد، فیلم می‌گیرد، حجمش را کم می‌کند و برای بچه‌هایی که نتوانسته‌اند از کلاس استفاده کنند می‌فرستد. فرزندان خودش دانش‌آموز هستند برای همین جنس مشکلات را به‌خوبی می‌شناسد. او می‌داند هزینه اینترنت برای برخی خانواده‌هایی که وضعیت مالی خوبی ندارند گران تمام می‌شود، برای همین سعی می‌کند حواسش به آن‌ها هم باشد.

 

از انتخابش پشیمان نیست

او به دانش‌آموزانش سپرده است از روی فیلم‌هایی که برایشان می‌فرستد متن بنویسند، با این حال خودش برای محکم‌کاری درسی که داده را به صورت جزوه و نمونه سؤال می‌نویسد و آن‌ها را برای دانش‌آموزانش می‌فرستد و از آن‌ها می‌خواهد نوشتاری هم جوا‌ب‌ها را برایش بفرستند. با این روش کمترین حجم اینترنت برای دانش‌آموزان استفاده می‌شود و او پاسخ‌گوی سؤالات همه است.

مادرش فرهنگی بازنشسته و پدرش ارتشی بازنشسته است شاید مهم‌ترین دلیل نظمش و تلاشش در تدریس میراثی است که از پدر و مادر به او رسیده و اکنون تلاش می‌کند تا کم و کاستی‌ای برای دانش‌آموزانش نگذارد. 20سال از سابقه تدریسش می‌گذرد، هر چند آرزویش تدریس در درس ریاضی بود، اما دبیری فیزیک قبول شد و امروز پشیمان از این انتخاب نیست.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
1
1
ایشون دبیر ما هستن و عالی درس میدن امیدوارم همیشه سلامت باشن❤️
مبینا چاهه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
0
0
یکی از بهترین دبیرا هستنن با تدریس عالی اموزش پرورش باید قدر همچین معلمارو دونست
آوا و نمــــــای شهر
03:44