کد خبر: ۲۶۴
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

آب رفتن پس‌انداز

رئیس اتحادیه فروشندگان فراورده‌های گوشتی، اغذیه، پیتزا و غذا‌های فانتزی می‌گوید: «کاسب‌های صنف ما روزهای سختی را می‌گذرانند. از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون بیش از ۲۰۰ واحد صنفی زیرمجموعه این اتحادیه درخواست لغو پروانه کسب خود را داده‌اند که این موضوع می‌تواند تبعات بسیاری از جمله بیکاری را به همراه داشته باشد.»

 رستوران‌ها، اغذیه‌ و پیتزافروشی‌ها و فروشندگان پوشاک و کیف و کفش بیشترین سهم را بین اصناف فعال در منطقه 11 دارند و نماد فعالیت اقتصادی مشاغل محلات ما محسوب می‌شوند؛ اصنافی که مانند بسیاری از رویدادهای زندگی ما تحت‌تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند و صاحبان و کارگران این مشاغل با زیان‌های کلانی روبه‌رو هستند.از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به سراغ مشکلات برخی اصناف فعال در منطقه رفته‌ایم و این بار شرایط صنف اغذیه‌، پیتزا و غذاهای فانتزی در منطقه را بررسی کردیم.

 

کرونا ما را مجبور به تعدیل نیرو کرد

با گذر از حاشیه بولوارهای وکیل‌آباد، معلم، امامت ، جلال‌آل‌احمد و ... متوجه فعالیت پر شمار صنف اغذیه، پیتزا و غذاهای فانتزی در منطقه ما می‌شوید، صنفی که روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند و به صورت هم‌زمان با کرونا و مشکلات اقتصادی درگیر هستند.

صادق‌زاده، مدیر یک واحد صنفی اغذیه، پیتزا و غذاهای فانتزی در منطقه 11 است که بیش از 19 سال در این زمینه فعالیت دارد. او درباره تأثیر کرونا بر بازار کار صنف خود گفت: «کرونا اتفاق نادری در بازار کار آزاد بود که تا پیش از این هیچ وقت تجربه آن را نداشتیم، من بیش از 4 سال در این کار شاگردی کرده‌ام و حدود 15 سال است که مجموعه‌ای را خودم دایر کرده‌ام، در این سال‌ها تجربه‌هایی از رکود بازار و دخل کم مغازه داشته‌ام؛ اما اینکه درآمد ما صفر شود یا اینکه در یک بازه طولانی این چنینی بازار کساد باشد تجربه نکرده بودم. در این شرایط به تعدیل 6 نیرو از 20 نفر کارکنان خود مجبور شدم و همچنین برنامه توسعه سالن را که در نظر داشتم در سال 99 انجام دهم متوقف کردم.

در شرایط فعلی مردم به دو دلیل سفارش غذای کمتری دارند که به این وضعیت منجر شده است، ابتدا بحث سلامت افراد است که هم فروش حضوری را کاهش داده است و هم سفارش‌های غیرحضوری کم شده است و نکته دیگری که در رقم خوردن این روزهای سخت صنف ما مؤثر است، توان اقتصادی پایین مردم است. کرونا بسیاری از مشاغل همانند صنف ما را تحت‌تأثیر قرار داده است و روی وضعیت اقتصادی مردم تأثیر گذاشته است. همین موضوع سبب شده است مردم تهیه غذای بیرون از خانه را که هزینه بیشتری دارد کم کنند.»

 

حمایت از کارگران در روزهای کرونایی

با وجود اینکه در ساعت‌های ابتدایی شب به سالن‌های اغذیه و پیتزافروشی مراجعه کردیم، بیشتر صندلی‌ها خالی به چشم می‌خورد و در مواردی هم کارکنانی که سرگرم گوشی یا دیدن تلویزیون بودند توجه ما را جلب می‌کردند. ساداتی مدیر یکی دیگر از سالن‌های فروش اغذیه و پیتزا در منطقه ماست که از اوضاع فعلی بسیار رنج برده و به گفته خودش روزی نبوده که با استرس و ناراحتی عقب افتادن قسط و اجاره مغازه از خواب بیدار نشود، این فعال بازار آزاد روزهای سختی از قبیل ورشکستگی در کار خشکبار را تجربه کرده و بیش از 10 سال است در کار جدید خود به آرامش رسیده است، اما قسمت زیادی از پس‌اندازش در این شغل را در چند ماه کرونایی هزینه کرده است و بسیار نگران است که با ادامه شرایط موجود باقی‌مانده پس‌اندازش را هم از دست بدهد.

علی ساداتی در این بازار کساد سعی کرده که به تعهد خود نسبت به کارگرانش پایبند باشد و به همین دلیل در این مدت هر 15 نفر کارکنان خود را حفظ کرده است. او در این‌باره گفت: «باید هوای کارگرانی را که در روزهای قبل کرونا در کنار ما بودند داشته باشیم.»

 

کارگران ترس بیکار شدن دارند

حضور ما در پیتزافروشی‌های مختلف و سالن اغذیه سبب شد تا با چند کارگر هم گفت‌وگو کنیم و متوجه دغدغه‌های آن‌ها شویم. در یک سال اخیر که ویروس کرونا در کشور ما شیوع پیدا کرده است، کارگران بسیاری بیکار شده‌اند که نیروهای سالن‌های اغذیه هم از این قاعده مستثنا نبوده‌اند. با کارگرانی که در این بین صحبت می‌کنیم، ترس خود از بیکار شدن را پنهان نمی‌کنند و مدام استرس این را دارند که کارفرما عذر آن‌ها را بخواهد.ادامه گفت‌وگوی ما با مدیران سالن‌های اغذیه، پیتزا و غذاهای فانتزی در منطقه حول این موضوع بود که بیشتر آن‌ها درخواست حمایت دارند، پرداخت وام از سوی دولت، درخواست کاهش بخشی از اجاره ماهیانه توسط صاحبان املاک و فرصت دادن به واحدهای صنفی در پرداخت مالیات و حق بیمه بیشترین درخواست‌هایی است که در این بین مطرح شد.

 

دولت شرایط همکاری با اصناف را ندارد

در ادامه برای اطلاع از وضعیت طرح‌های حمایتی از این صنف فعال منطقه 11 به سراغ ابوالقاسم کاشفی، رئیس اتحادیه فروشندگان فراورده‌های گوشتی، اغذیه، پیتزا و غذا‌های فانتزی رفتیم، کاشفی در ابتدای ارتباط تلفنی که با او برقرار کردیم به تعداد اعضای این اتحادیه اشاره کرد و گفت: « در حال حاضر در حدود 1200 عضو داریم که البته با توجه به لغو و درخواست پروانه که هر روز ارائه می‌شود این عدد کمی نوسان دارد. منطقه 11 هم یکی از مناطق شهری است که در این‌باره ظرفیت بالایی دارد و اعضای زیادی از اتحادیه ما در این منطقه فعالیت دارند.»

کاشفی در ادامه در تشریح روزهای سخت صنف غذا گفت: « از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون بیش از ۲۰۰ واحد صنفی زیرمجموعه این اتحادیه به لغو پروانه کسب خود اقدام کرده‌اند که این موضوع می‌تواند تبعات بسیاری از جمله بیکاری را به همراه داشته باشد و تعدادی از اعضا هم فعالیت چندانی ندارند.»

رئیس اتحادیه فروشندگان فراورده‌های گوشتی، اغذیه، پیتزا و غذا‌های فانتزی در ادامه گفت: «کاسبان صنف ما روزها‌ و ماه‌های سختی را سپری می‌کنند، از طرفی با شیوع ویروس کرونا و کاهش مشتریان روبه‌رو هستند و از سویی هم قیمت بالای مواد اولیه سبب ایجاد مشکل در روند تولید و فروش غذاهای فست‌فودی شده‌ است. در این شرایط برخی صاحبان املاک با کاهش بخشی از اجاره به کمک تعدادی از اعضای اتحادیه آمده‌اند که اتفاق مثبتی بوده است؛ اما فراگیر نبوده است، درباره پرداخت مالیات اصناف و حق بیمه درخواست‌هایی مبنی بر تخفیف یا دادن فرصتِ بیشتر از سوی اتاق اصناف به نمایندگی از همه اتحادیه‌ها داده شده و پیگیری هم شده است، اما دولت شرایط همکاری در این موضوع را نداشته است.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44