کد خبر: ۱۳۲۷۸
۰۶ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۰
برنامه‌های قرآنی آقای مهندس

برنامه‌های قرآنی آقای مهندس

علی یعقوبی امسال در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی قبول شده است. او سال۱۳۹۹ در مسابقات حفظ بیست‌جزء قرآن که ازسوی سازمان دادگستری برگزار شد، مقام نخست استان را به دست آورد و حالا حافظ کل قرآن هم هست.

از دوران کودکی، زمانی که به مهدالرضا (ع) می‌رفت، به‌صورت جسته‌گریخته حفظ قرآن را آغاز کرد و وقتی ده‌ساله بود، این مسیر را به‌شکل جدی پی گرفت. علی در دوران تحصیل در مسابقه‌های مختلف قرآنی شرکت کرد و بار‌ها موفق شد مقام‌های اول تا سوم آموزش‌وپرورش مشهد و استان را کسب کند. همچنین سال۱۳۹۹ در مسابقات حفظ بیست‌جزء قرآن که ازسوی سازمان دادگستری برگزار شد، مقام نخست استان را به دست آورد.

علی یعقوبی، نوجوان هجده‌ساله محله قائم(عج)، امسال در کنکور شرکت کرده و در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی قبول شده است؛ مهندسی که حالا حافظ کل قرآن هم هست.

 

جلسه قرآنِ پدربزرگ

همه‌چیز از جلسه‌های قرآنی خانوادگی که پدربزرگش، محمد یعقوبی، بانی آن بود، آغاز و به حفظ قرآن در مهدالرضا (ع) کشیده شد. همین آموز‌ه‌ها باعث شد پیش از ورود به مدرسه، جزء سی قرآن را حفظ کند.

علی می‌گوید: آموزش‌های قرآنی مهدالرضا (ع) سبب شده بود بتوانم قرآن را خوب بخوانم. به‌همین‌دلیل در دوره قرآن خانوادگی که به نام محبان جواد (ع) برگزار می‌شد، هربار که قرآن تلاوت می‌کردم، پدربزرگ و عموهایم تشویقم می‌کردند و گاهی برایم هدیه‌های کوچکی می‌خریدند. همین تشویق‌ها باعث می‌شد بیشتر تلاش کنم. در مدرسه نیز از اینکه بهتر از بقیه بچه‌ها قرآن می‌خواندم، اعتمادبه‌نفس پیدا می‌کردم.

 

تأثیر عمیق یک دوست

او هیچ‌وقت به حفظ کل قرآن فکر نمی‌کرد، اما تأثیر یک دوست، مسیرش را تغییر داد. دوستی‌اش با مصطفی عباسی که خانواده‌اش همگی حافظ قرآن بودند، تلنگری شد تا علی هم به فکر حفظ بیفتد. مصطفی او را تشویق کرد که علاوه‌بر روخوانی و روان‌خوانی برای حفظ قرآن اقدام کند. آنها با هم در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی مسجد ملاهاشم شرکت کردند و از همان زمان علی به‌طور جدی وارد مسیر حفظ شد.

حافظ قرآن بودن یعنی رفتار و سبک زندگی‌ات با گفته‌های قرآن هماهنگ باشد. مردم نیز از ما همین انتظار را دارند

خاطره بعدی‌اش مربوط به سال ۹۵ است، وقتی در کلاس چهارم دبستان درس می‌خواند؛ «مادرم خادم حرم رضوی است. یک روز که از حرم برگشت، گفت آستان قدس طرحی به نام «حافظون» برگزار می‌کند که در سه سال می‌توان حافظ قرآن شد.

با پیشنهاد او در آزمون این طرح شرکت کردم. بعد‌از قبولی، آستان قدس رضوی، مرا به مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در خیابان هویزه معرفی کرد تا در کلاس‌های حفظ آنجا شرکت کنم. این طرح به این شکل بود که افراد پذیرفته‌شده به نزدیک‌ترین مسجدی که طرح حافظون در آن اجرا می‌شد، معرفی می‌شدند.»

 

مهر استاد

کلاس حفظ با حضور ۱۰پسربچه پرانرژی تشکیل شد که همه قرار بود در سه سال آینده حافظ شوند. علی با خنده از آن روز‌ها یاد می‌کند؛ «در زیرزمین مسجد فوتبال بازی می‌کردیم. گاهی هم خسارت‌هایی به مسجد می‌زدیم! استادمان، غلامعلی مهربانی، همیشه با خوش‌رویی از ما در‌مقابل آنهایی که به شیطنت‌های ما انتقاد داشتند، حمایت می‌کرد. وقتی بعضی‌ها می‌گفتند مسجد جای بازی نیست، او می‌گفت همین بازی‌ها باعث می‌شود بچه‌ها از مسجد دور نمانند.»

او ادامه می‌دهد: راستش آن روز‌ها شصت‌درصد برای بازی می‌رفتم و چهل‌درصد برای حفظ! حفظ و تثبیت قرآن کار سختی است. بچه‌هایی که در آن سن به حفظ می‌پردازند، از بسیاری تفریحات هم‌سن‌وسال‌هایشان می‌گذرند. باید روزی دست‌کم چهار‌ساعت برای حفظ و مرور وقت بگذارند. با‌این‌حال، خوش‌اخلاقی و شوخ‌طبعی استادم باعث شد هیچ‌وقت از کلاس‌ها دل‌زده نشوم.

 

جوان حافظ قرآن محله قائم(عج)، بعد از موفقیتش در کنکور امسال، اهداف جدیدی برای خودش داردبرنامه‌های قرآنی آقای مهندس

 

حفظ قرآن برای خودم، نه برای دیگران

سال سومِ حفظ اتفاقی افتاد که مسیر علی را برای مدتی تغییر داد؛ «تا جزء‌۲۷ حفظ کرده بودم که استادم برای ادامه تحصیل به قم رفت. با رفتن او که با شیوع کروناهم‌زمان شد، از فضای حفظ فاصله گرفتم. اطرافیان مدام می‌پرسیدند چرا ادامه نمی‌دهم و خانواده هم تشویق می‌کردند که سه جزء باقی‌مانده را تمام کنم. یک روز با خودم فکر کردم چرا متوقف شدم؟ خیلی با خودم خلوت و فکر کردم. در‌نهایت فهمیدم انگیزه‌ام بیشتر برای دیده‌شدن بود، نه برای خودم.»

علی تصمیم گرفت این‌بار مسیر حفظ را فقط برای خودش ادامه دهد. پس‌از سه سال وقفه، سال‌۱۴۰۲ دوباره حفظ را آغاز کرد و سه جزء باقی‌مانده را طی یک سال به پایان رساند و دو سال هم برای تثبیت وقت گذاشت.

 

تربیت حافظان نسل جدید

بعد‌از تثبیت حفظ آیات قرآن، علی برای دریافت مدرک مربیگری اقدام کرد و مدرکش را از دارالتحفیظ ابوطالب، زیرنظر آستان قدس رضوی گرفت. او مدتی کلاس‌های حفظ برای علاقه‌مندان برگزار می‌کرد، اما از سال گذشته به‌منظور آماده‌شدن برای کنکور، کلاس‌ها را متوقف کرد. حالا که در رشته مهندسی مکانیک پذیرفته شده است، می‌خواهد دوباره تدریس را از سر بگیرد و کلاس‌هایش را به‌شکل آنلاین برگزار کند.

او درباره تجربه آموزش می‌گوید: در این مدت فهمیدم کسانی که با میل خودشان برای حفظ مراجعه می‌کنند، پیشرفت خیلی بهتری دارند. اما بعضی والدین فرزندانشان را به اجبار ثبت‌نام می‌کنند و بچه‌ها فقط برای گذران وقت می‌آیند. به‌همین دلیل بار‌ها با خانواده‌ها صحبت کرده‌ام که اجازه دهند فرزندشان خودش انتخاب کند تا حفظ برای خدا باشد، نه اجبار.

برای علی، حافظ‌بودن فقط دانستن آیات نیست، بلکه مسئولیت است. او می‌گوید: حافظ قرآن بودن یعنی رفتار و سبک زندگی‌ات با گفته‌های قرآن هماهنگ باشد. مردم نیز از ما همین انتظار را دارند. یکی از مسئولیت‌های من این است که خودم عامل به آیات قرآن باشم.

هرچه را دارد، از برکت قرآن و لطف خداوند می‌داند: به‌خاطر حافظ‌بودنم در مدرسه راهنمایی و دبیرستان نمونه‌دولتی درس خواندم و همین موضوع مسیر تحصیلی‌ام را هموار کرد. قرآن باعث شد حافظه و تمرکز بهتری پیدا کنم و بتوانم جزو شاگردان موفق رشته ریاضی‌فیزیک باشم.

 

* این گزارش سه‌شنبه ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۴ در شماره ۶۳۴ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

آوا و نمــــــای شهر
03:04
03:44