کد خبر: ۹۵۰۹
۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

محله قائم؛ راسته تجاری‌های کوی سیدی

محله قائم تا پیش از الحاق کوی سیدی به مشهد، بخشی از این کوی بود و هویت جداگانه‌ای نداشت و از سال ۱۳۹۱ به‌نام محله قائم شناخته می‌شود.

تاریخچه

محله قائم تا پیش از الحاق کوی سیدی به مشهد، بخشی از این کوی بود و هویت جداگانه‌ای نداشت. اما بعد از تقسیم‌بندی محلات و دست‌کم از سال ۱۳۹۱ به‌نام محله قائم شناخته می‌شود. محله یا کوی سیدی حدود دهه ۳۰ بیابانی در اطراف مشهد بود. 

این محدوده که توسط مرحوم سیدمحمود سیدی آباد شد، از سال ۱۳۵۵ به محدوده شهری پیوست. بیشتر کاربری زمین‌های این محله در سال‌های گذشته کشاورزی بوده است که بعد‌ها به‌دلیل آب‌وهوای مناسب، مردم در همین محدوده ساکن شده اند.

 

قائم؛ گران‌ترین محله در کوی سیدی

 

بافت

این محله ۱۲۵ هکتار وسعت دارد و بافت آن به‌صورت مسکونی، تأسیسات شهری و تجاری است. حدود ۴۰ درصد از محله را بافت مسکونی متراکم شکل داده است. تأسیسات شهری نیز حدود ۱۴ درصد از محله را شکل می‌دهد. بافت قدیم یک و دوطبقه ساخته شده است و ساختمان‌هایی که تازه ساز هستند، چهارطبقه و بیشتر هستند. تراکم جمعیت در محله قائم ۱۵۵ نفر در هر هکتار است که جمعیت ۱۹ هزارو ۵۰۰ نفری این محله را در خود جای داده است.

محله قائم از محلات پیشرو در محدوده سیدی است و خیابان‌های آن به بازار‌هایی تبدیل شده است که همواره در طول سال جزو پرترددترین معابر منطقه است. این محله در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است، به‌طوری‌که قیمت ملک و واحد‌های تجاری در آن نسبت به دیگر محلات منطقه قابل مقایسه نیست.

 

دسترسی

محله قائم به خطوط قطارشهری دسترسی ندارد و برای رسیدن به خط یک قطارشهری باید به تقاطع خیابان کوشش و فداییان اسلام رفت. خیابان کوشش که در سال‌های گذشته به‌سمت خلج بازگشایی شده است، به بزرگراه کلانتری و انتهای خیابان خلج راه دارد. ایستگاه اتوبوس در محله قائم پراکندگی نسبتا خوبی دارد. میانگین فاصله مکانی از هر نقطه محله تا ایستگاه اتوبوس ۱۶۲ متر است.

 

قائم؛ گران‌ترین محله در کوی سیدی

 

امکانات فرهنگی و رفاهی

  • راسته خیابان‌های کوشش، مهدی، خلج و شهید دایی جزو محور‌های تجاری و صنعتی محله قائم است که بیشتر به گاراژ‌ها و واحد‌های تعمیرات خودرو تعلق دارد.
  • مراکز تجاری مانند اطلس که مجهز به سینماست، زائران و شهروندان را از سراسر شهر به این محله جذب می‌کند.
  • محله قائم با برخورداری از مرکز تجاری اطلس یکی از پاتوق‌های خرید لوازم خانگی و جهیزیه در مشهد است.
  • وجود مجموعه ورزشی قائم که شامل زمین چمن مصنوعی فوتبال، زمین روباز والیبال، فوتسال، بسکتبال و... در قائم ۳۰ می‌شود، همراه با مجموعه ورزشی بوستان قائم باعث علاقه‌مندی جوانان زیادی به ورزش شده است، به‌طوری‌که چندین ورزشکار از این محله به تیم‌های ملی کشور راه پیدا کردند.
  • بوستان‌های قائم، ایمان و سحر فضای سبز محله قائم را تشکیل می‌دهند.
  • محله قائم هفت مسجد و یک دبستان دارد.
  • فضای سبز این محله شامل بوستان ایمان، قائم و سحر است.
  • نبود درمانگاه عمومی در محله قائم باعث شده است هر شهروند این محله مجبور باشد به‌طور میانگین ۱۴۴۸ متر تا درمانگاه عمومی بپیماید.
  • ایستگاه آتش نشانی و کلانتری سیدی در محلات مجاور محله قائم وجود دارد.

 

قائم؛ گران‌ترین محله در کوی سیدی

 

حدود جغرافیایی

محله قائم در جنوب‌شرقی مشهد قرار دارد. محله قائم از شرق به خیابان خلج، از شمال به خیابان‌های مهدی و کوشش و از جنوب به کوچه شهید دایی محدود می‌شود. محلات المهدی (عج)، سیدی، خلج، کوشش و آبشار، همسایگان محله قائم هستند. معابر این محله شامل ایمان، کوشش، صفاری، قائم، هفت‌حوض، سبحان و بولوار شهید دایی است

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44