کد خبر: ۱۱۵۵۷
۰۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
اسنپ نتوانست جای «تاج‌محل» را برای اهالی محله فجر بگیرد

اسنپ نتوانست جای «تاج‌محل» را برای اهالی محله فجر بگیرد

علی محدثی‌خراسانی می‌گوید: قبلا به‌صورت گاه‌گدار و کورسی، مسافرکشی می‌کر‌دم، اما از سال‌۸۹ که بازنشسته یک شرکت تریکوبافی شدم، به آژانسی رفتم که در خیابان نواب‌صفوی بود. بعد از آن رانندگی برایم شغل شد.

نمای قدیمی و مبل‌های رنگ ورورفته داخل مغازه، گمانت را تقویت می‌کند که با مغازه‌ای متروک مواجه‌ای و تابلو «آژانس تلفنی تاج‌محل» هم لابد یادگار سال‌هایی است که هنوز تاکسی‌های اینترنتی باب نشده بود، اما تنها چند‌دقیقه توقف و تماشای تکاپوی علی محدثی‌خراسانی، برای جواب‌دادن به تلفن‌ها و هماهنگی سرویس‌های درخواستی ذهنیت‌هایت را تغییر می‌دهد و حیات یک تاکسی تلفنی محلی در هجوم فناوری‌های روز را ثابت می‌کند.

او شصت‌سال دارد، دیپلمه است و راننده‌زاده. تمام تأثیری که معلولیت پای چپ به‌عنوان یادگار نامیمون یک بیماری در دوران کودکی برای او داشته، دستی‌شدن کلاچ خودرویش است و بس؛ موضوعی که در گفت‌وگوی ما با او در کسوت مدیر این آژانس تلفنی در محله فجر نیز سهمی به خود اختصاص نمی‌دهد.

 

- اینجا واقعا شبانه‌روزی است؟

بله، از ۷‌صبح باز هستیم تا حدود ۲:۳۰ نیمه‌شب. بقیه ساعت‌ها هم اگر رزرو قبلی داشته باشیم، به مردم خدمت می‌کنیم.

- انتخاب شغل رانندگی به کی برمی‌گردد؟

قبلا به‌صورت گاه‌گدار و کورسی، مسافرکشی می‌کر‌دم، اما از سال‌۸۹ که بازنشسته یک شرکت تریکوبافی شدم، به آژانسی رفتم که در خیابان نواب‌صفوی (محله فجر) بود. بعد از آن رانندگی برایم شغل شد.

 

اعتماد اهالی محله فجر به آژانس «تاج‌محل»

 

- چرا «تاج‌محل» و نه اسم دیگر؟

اسم آژانسی که در آن کار می‌کردم و سال‌۹۲، امتیازش را خریدم، تاج محل بود؛ بنایی تاریخی در هند که پادشاه وقت به یاد همسر ایرانی و محبوبش دستور ساخت آن را داد. من هم با همین نام، آژانس را زنده نگه داشتم.

- روی کار راننده‌هایتان چطور نظارت می‌کنید؟

هر مبدأ و مقصدی در شهر تعیین کنید، بعد از این همه سال کار، کرایه تقریبی‌اش با تاکسی‌متر را به شما می‌گویم. برای همین، کرایه‌ای را که راننده از مشتری می‌گیرد، به‌راحتی می‎‌توانم ارزیابی کنم. به فرض اگر راننده‌ای به این نرخ احترام نگذارد، مازاد کرایه را پس می‌گیرم و به مشتری می‌دهم.

- از این حدود پانزده‌سال رانندگی، خاطره‌ای در ذهنتان مانده است؟

- خوب یا بد؟

هر دو.

خاطره بد، شبی بود که یکی از راننده‌ها را فرستادم سرویس. چند دقیقه بعد تماس گرفت که پلیس او را به جرم مشارکت در آدم‌ربایی دستگیر کرده است. راننده قرار بود فقط بسته‌ای را از محله پنج‌تن تحویل بگیرد و به ترمینال ببرد. ما خبر نداشتیم که این بسته، حاوی پول است و آدم‌ربا از خانواده فرد ربوده‌شده خواسته است آن را به راننده تحویل دهد.

- به خیر گذشت؟

به‌سختی توانستیم ثابت کنیم که همکارمان در قضیه مشارکت نداشته است. از آن به بعد، قرار شد برای غریبه‌هایی که شب درخواست سرویس دارند و از اهالی محله نیستند، کارت ملی بخواهیم تا آن را در سیستم ثبت کنیم.

- در همین کامپیوتری که مقابلتان قرار دارد؟

بله، اینجا اطلاعات بیش از ۳ هزار مشترک ثبت شده است. اگر با همان شماره، مجدد تماس بگیرند، نشانی‌شان بالا می‌آید و خودرو را فوری می‎فرستیم درِ منزلشان.

- خاطره خوب؟

سال‌ها پیش، وقتی تلفن‌های همراه دست مردم، حداکثر ۷۰۰‌هزار تومان قیمت داشت، زائری موبایل بسیار گران‌قیمتش را در ماشین من جا گذاشت. نه آن دفعه و نه در اتفاقات مشابه آن، لحظه‌ای به دست‌درازی به مال مردم فکر نکردم؛ چون وجدانم اجازه نمی‎‌دهد. به صاحبش پس دادم و حسابی خوشحالش کردم؛ و مژدگانی گرفتید؟

- مژدگانی؟! کرایه‌اش را به‌زور داد! تعجب ندارد. در این کار ارتباط با آدم‌های مختلف را تجربه می‌کنید.

اینجا اطلاعات بیش از ۳ هزار مشترک ثبت شده است. اگر با همان شماره، مجدد تماس بگیرند، خودرو را فوری می‎فرستیم درِ منزلشان

- در روز حدود چند درخواست برای سرویس‌دهی دارید؟

حدود سی‌مورد. تا پیش از آمدن تاکسی‌های اینترنتی، به دویست درخواست هم می‌رسید.

- با این حساب بعید است درباره تاکسی‌های اینترنتی نظرتان مثبت باشد.

کار ما را خراب کرده‌اند. به نفع راننده‌هایی که در این شغل کار می‌کنند هم نیستند. این‌طور بگویم که کسی از دل خوشش با این سرویس‌ها همکاری نمی‌کند و از سر ناچاری است.

- به نفع مسافر چطور؟

بستگی به ساعتش دارد. اوایل ساعت اداری و در ساعت‌های اوج ترافیک، همچنین در روز‌هایی که شرایط جوی مساعد نیست، نرخ تاکسی‌های اینترنتی از نرخی که ما بر‌اساس مصوبه تاکسی‌رانی و تاکسی‌متر از مسافر می‌گیریم، بیشتر است.

- اهالی این محدوده به چه دلایلی شما را به تاکسی‌های اینترنتی ترجیح می‌دهند؟

مهم‌ترینش موضوع اعتماد است. بیشتر مشتری‌های ما محلی و خانم هستند. ما همه راننده‌هایمان را می‌شناسیم، می‌دانیم چه‌جور افرادی هستند و خانه و زندگی‌شان کجاست. گاهی هم دلیلش این است که سرویس گیر نمی‌آورند، مشکل اینترنت دارند و‌....

- خودتان هم برای تاکسی‎‌های اینترنتی کار می‌کنید؟

بله، وقتی سرویس می‌برم، برای مسیر برگشتم که خودرو خالی است، با این نرم‌افزار‌ها مسافر می‌گیرم.

- اینجا با چند راننده همکاری می‌کنید؟

دوازده نفر.

- جوان‌اند یا مثل شما بازنشسته؟

همه‌جوره‌اش را داریم. بیشترشان، اما بازنشسته‌اند.

- مسافرکشی را به عنوان شغل ثابت انتخاب خوبی می‌دانید؟

نه. ماشینت به تعمیر بیفتد، نمی‌توانی با این درآمد، هزینه‌هایش را جور کنی. نرخ قطعات یک طرف، دستمزد تعمیرکار برای ساده‌ترین کار‌ها یک طرف. همین چند روز پیش، برای تعویض ساده یک قطعه ۵۰۰‌هزار تومان اجرت دادم. چند سرویس باید ببری تا از سودش این هزینه را پرداخت کنی!

 

اعتماد اهالی محله فجر به آژانس «تاج‌محل»

 

مکان استیجاری مهم‌ترین دلیل تعطیلی آژانس‌ها

محمدرضا اثنی‌عشری، ۶۶‌ساله، بازنشسته تاکسی‌رانی

دیگر عادت کرده‌ام به بودن در خیابان‌ها، گپ‌و‌گفت با مسافران و دیدن پیاده‌شدن‌ها و سوار‌شدن‌هایشان. برای همین تنها دو‌سال بعد‌از بازنشستگی‌ام در سال‌۹۲، دوباره شروع به کار کردم، باز هم به عنوان راننده. در این مدت، کار در آژانس‌های تلفنی مختلف را تجربه کرده‌ام و تعطیلی بسیاری از آنها را دیده‌ام.

یکی از مهم‌ترین دلایلش، استیجاری‌بودن مکانشان بود و اینکه با درآمد آن، نمی‌شد از پس کرایه‌ها برآمد؛ مسئله‌ای که خوشبختانه، آژانس تاج‌محل با آن مواجه نیست.

 

* این گزارش یکشنبه ۵ اسفندماه ۱۴۰۳ در شماره ۶۰۵ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44