کد خبر: ۱۰۴۶۹
۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶

زهرا رحیمی مشکل‌گشای نیازمندان شده است

زهراخانم در‌میان اهالی محله و همسایه‌ها معروف است به «خانم مشکل‌گشا». از سیس‌آباد گرفته تا پنج‌تن و التیمور و گلشهر، کسی نیست که حداقل یک‌بار نامش را نشنیده باشد.

در‌میان اهالی محله و همسایه‌ها معروف است به «خانم مشکل‌گشا». از سیس‌آباد گرفته تا پنج‌تن و التیمور و گلشهر، کسی نیست که حداقل یک‌بار نامش را نشنیده باشد. خانه‌اش محل رجوع نیازمندان است و خودش معتمد خیران. نیکوکاری و خیراندیشی را هم از پدر خدابیامرزش به ارث برده است؛ پدری که از تهیه جهیزیه و دارو تا خرید بسته‌های غذایی و توزیع بین نیازمندان را انجام می‌داد.

زهرا رحیمی، عضو شورای اجتماعی محله گلشور، حالا دوازده‌سال است که راه پدر را به‌اتفاق خانواده‌اش ادامه می‌دهد.

 

جمع دوهزارنفری نیکوکاران

گروه «باقیات‌الصالحات» در پیام‌رسان ایتا را زهراخانم رحیمی راه انداخته است و حالا بیش از دوهزار عضو دارد. نام و مشخصات کسانی که برای رفع مشکل خود نیاز به همدلی و همراهی دارند، بعد‌از شناسایی و صحت‌سنجی در گروه اعلام می‌شود تا خیران و نیکوکاران، گره از کار همشهری‌های خود باز کنند.

هرکس بسته به توان مالی خود کمک می‌کند، از پنج‌هزارتومان گرفته تا مبالغ میلیونی. مهم این است که همه مشارکت می‌کنند و همیشه کار به بهترین شکل پیش می‌رود.

 

صحت‌سنجی با تحقیقات محلی

زهرا خانم در توضیح اینکه چطور نیازمندان واقعی را شناسایی می‌کنند، به رابطان خود در محله‌های مختلف اشاره می‌کند؛ «واسطه‌های مختلفی در حاشیه شهر داریم که مورد‌اعتماد هستند. آنها خانواده‌های نیازمند را به من معرفی می‌کنند. بعد‌از معرفی، خودم نیز به‌سراغ تک‌تکشان می‌روم و تحقیقات نهایی را انجام می‌دهم. بعداز آنکه اطمینان حاصل شد، در گروه شرایط و نیازمندی‌های فرد را اعلام می‌کنم. با همراهی خوب خیران در اسرع وقت، مشکل را برطرف می‌کنیم.»

 

کمک‌رسانی با حفظ کرامت انسانی

«یکی از واسطه‌های معرفی نیازمندان، مدیران مدارس هستند.» رحیمی این جمله را بیان می‌کند و در ادامه می‌گوید: مدیران مدارس مسئول معرفی دانش‌آموزان نیازمند هستند. تهیه فرم لباس مدرسه، کیف و لوازم‌تحریر و حتی بسته‌های معیشتی را به دست مدیران می‌رسانیم و تأکید می‌کنیم کاملا محرمانه و با حفظ کرامت انسانی بچه‌ها به دست خانواده‌هایشان برسد که این کار تا‌به‌حال انجام شده است و دانش‌آموزان جلو چشم دوستانشان خجالت‌زده نشده‌اند.

از طرف دیگر، جلب اعتماد خیران، کار دشوار و حساسی است. رحیمی تأکید می‌کند که تابه‌حال هیچ خرید بدون فاکتوری انجام نداده است؛ «وقتی برای خرید لباس، لوازم‌تحریر و مواد غذایی می‌رویم، حتما فاکتور تهیه می‌کنیم و همه موظف‌اند فاکتور‌ها را در گروه به نمایش بگذارند و گزارش کاملی از خرید‌ها و نحوه تحویل به نیازمندان در گروه ارائه دهند. به این صورت همه در‌جریان امور قرار می‌گیرند و این خود باعث تداوم اعتماد افراد به گروه و کار‌های آن است.»

 

نذر سلامتی حضرت ولی‌عصر (عج)

زهرا خانم رحیمی و گروه همکارانشان در همین مهرماه دویست‌بسته لوازم‌تحریر به‌همراه کیف به مدارس مختلف تحویل داده‌اند که صد عدد از کیف‌ها را یکی از تولید‌کنندگان خیّر محله گلشور تقبل کرده است. قربانی‌کردن گوسفند به نیت سلامتی و ظهور امام زمان (عج) هم در برنامه‌های ثابت هر‌ماه این گروه است.

ماه گذشته، گوشت‌های قربانی، بین دانش‌آموزان نیازمند یکی از دبیرستان‌های محل توزیع شد. آخرین طرحی که گروه باقیات‌الصالحات در دست اقدام دارد، جمع‌آوری کمک برای مردم مظلوم و جنگ‌زده فلسطین و لبنان است که به گفته رحیمی با استقبال پرشوری مواجه شده و همچنان در این زمینه مشغول به کارند.


* این گزارش یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۷ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44