کد خبر: ۱۰۲۸۲
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

سیده‌مریم حسینیان بانی ۶۰ ازدواج است

همه‌چیز از یک اتفاق شروع شد؛ اتفاقی که برای سیده‌مریم حسینیان به منزله ورود به مسیری تازه و خیرخواهانه در زندگی‌اش بود؛ «در صف نماز، خانمی دخترم را که فقط پانزده‌سال داشت، برای پسرش پسندید.»

همه‌چیز از یک اتفاق شروع شد؛ اتفاقی ساده که برای خانواده‌های دختردار، به تکرار رخ می‌دهد؛ با‌این‌حال با تمام عادی‌بودنش برای سیده‌مریم حسینیان به منزله ورود به مسیری تازه و خیرخواهانه در زندگی‌اش بود؛ «در یکی از روز‌های جمعه سال‌۱۳۸۲ به‌همراه دخترم به نماز جمعه رفتم. در صف نماز، خانمی دخترم را که فقط پانزده‌سال داشت، برای پسرش پسندید و خواستگاری کرد. سن دخترم را برای ازدواج، پایین دیدم. به‌جای اینکه به آن خانم فقط نه بگویم، واسطه شدم و دختر همسایه‌مان را معرفی کردم. خوشبختانه این وصلت به میمنت و مبارکی سر گرفت و از آن به بعد، من شدم واسطه ازدواج.»

به بهانه سالروز ازدواج پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) از چند و چون فعالیت حسینیان پرسیدیم.

 

پیگیری گزینه‌های معرفی‌شده

خوش‌سلیقه‌بودن حسینیان برای پیدا‌کردن دختر‌ها و پسر‌های متناسب هم باعث شده است در این سال‌ها، بانی به‌هم‌رسیدن حدود شصت‌زوج باشد که همگی با مسالمت در‌کنار هم روزگار می‌گذرانند. حسن انتخاب این بانوی چهل‌و‌هشت‌ساله، او را به چهره‌ای شناخته‌شده و مورد‌اعتماد برای خانواده‌های دارای جوان دم‌بخت به‌ویژه در محله شهیدقربانی تبدیل کرده است.

او که اکنون مسئولیت قرارگاه ازدواج آسان و فرزندآوری رویش در مسجد صاحب‌الزمان (عج) این محله را عهده‌دار است، درباره فعالیت‌های این مرکز می‌گوید: سال‌ها به‌صورت سنتی و بر‌اساس تجربیاتی که روز‌به‌روز بیشتر می‌شد، واسطه خیر می‌شدم بین خانواده‌هایی که برای فرزندشان دنبال گزینه مناسب می‌گشتند. تا اینکه سال‌۱۳۹۹، با مرکز همسان‌گزینی رویش آشنا شدم. دوره‌ها و آزمون‌های مختلفی را گذراندم برای اینکه بتوانم فعالیتم را به عنوان همسان‌گزین حساب‌شده‌تر از پیش، زیر نظر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان ادامه بدهم.

مریم‌خانم با این مقدمه، از فرایند ساده‌ای می‌گوید که برای استفاده رایگان خانواده‌ها از خدمات این پایگاه درنظر گرفته شده است؛ خانواده‌ها با کارت شناسایی خودشان و فرزندشان به مسجد می‌آیند و فرم‌های مربوط را پر می‌کنند. با‌توجه‌به ملاک‌هایی که دارند، معرفی گزینه متناسب انجام می‌شود. پیگیر هستم تا از دلایل سرنگرفتن احتمالی ازدواج، باخبر شوم و به خانواده‌ها مشاوره‌های لازم را بدهم.

او به موردی اشاره می‌کند که در آستانه سرگرفتن قطعی ازدواج بود، اما به هم خورد. آسیب‌شناسی کردیم و فهمیدیم به‌دلیل پوشش نامناسب پدر دخترخانم در مراسم کاغذنویسی بوده است. به خانواده دختر، آموزش‌های لازم داده شد تا از تکرار این اتفاق در موارد بعدی، جلوگیری شود.

 

حمایت از زوج‌های واجد شرایط

او معرفی زوجین برای شرکت در کلاس‌های آموزش خانواده، فرزندآوری و تربیت کودک را از دیگر خدمات این مرکز عنوان می‌کند و به حمایت اقتصادی از زوج‌هایی اشاره می‌کند که برای جهیزیه، تشریفات مراسم عروسی و فرزندآوری نیازمند کمک هستند.

ثمره تلاش‌های این همسان‌گزین خیراندیش فقط از سه‌سال پیش تاکنون، تشکیل ۲۵‌زندگی مشترک موفق بوده است. وقتی از او می‌خواهیم تجربیاتش را روی هم بگذارد و از مهم‌ترین مانع ازدواج جوان‌ها در محدوده فعالیتش بگوید، بدون درنگ روی مسئله اقتصاد انگشت می‌گذارد و می‌گوید: اشتغال و هزینه‌های تهیه مسکن برای جوان‌ها سرسام‌آور است و سد راه به‌هم‌رسیدنشان شده است. کاش مسئولان برای این مسائل کاری کنند.

* این گزارش یکشنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۴ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44