جعفرزاده|روح انسان پرتوى از جلوه نورانى حق است، از اینرو میل روح به منشأ و کانون هستى، گرایشى طبیعى و فطرى است. انسان به هنگام دعا و نیایش، به درک و پذیرش موقعیت الهى خویش در هستى و خواهش و کشش روح به اتصال و ارتباط با خداى هستى میرسد.
قرآن و فهم آن نیز زمینه همدلى را مىطلبد و این زمینه در یک فضاى آکنده از محبت و عشق مىتواند وجود پیدا کند. تاثیر قرآن بر روح و روان افراد بر هیچکس پوشیده نیست با این وجود بسیاری از ما غفلت میکنیم و در جستجوی ابزار وآرامشهای ناپایدارمیدویم... زبان قرآن، همان زبان عشق است؛ زیرا قرآن، پیام خداى معشوق به انسان هاى عاشق است.
مهین صاحبدیوانی، دختر جوان هممحلهای ماست که جوانی خود را صرف حفظ آیات نورانی کلام وحی کرده است. از او دعوت کردیم که چند دقیقهای را میهمان شهرآرامحله باشد.
کمی از خودتان برایمان بگویید.
متولد سال۱۳۶۷هستم و ۱۰ سال است که بههمراه خانواده، ساکن محله شهرک امام هادی در منطقه۲ هستیم. من فعالیتهای قرآنی خود را از دوران راهنمایی با قرائت این کتاب آسمانی شروع کردم که البته تشویق و راهنماییهای پدر و مادرم مهمترین دلیل علاقهمندی من و خواهرو برادرهایم به قرآن بود.
حفظ قرآن را از کجا و چگونه شروع کردید؟
در تمام طول دوران تحصیلم در زمینه قرائت قرآن کریم فعالیت میکردم و همراه با چهار خواهرم به صورت گروه تواشیح در حرم و دیگر ارگانها اجرای برنامه داشتیم.
در حَسنیه محله خودمان که مکان کوچکی بود و افراد به کار حفظ میپرداختند، با سفارش استادم، خانم عزیزی، ترغیب به حفظ قرآن شدم و در زمان دانشجویی برای حفظ این کتاب الهی وارد جامعه القرآن شدم.
به جز حفظ قرآن مطالعات خود را در چه حوزه دیگری ادامه دادید؟
من دانشجوی رشته رایانه دانشگاه پیامنور هستم، اما در جامعه القرآن که مدرسه تخصصی حفظ قرآن است و زیر نظر استاد محمد طباطبایی اداره میشود نیز دورههای حفظ قرآن را میگذرانم. باتجربهای که در زمینه تدریس و تعلّم دارم این موسسه بهترین جایگاه برای حفظ قرآن است.
کمی در مورد این مدرسه تخصصی قرآن توضیح بفرمایید؟
این مدرسه با برگزاری آزمون، به جذب علاقهمندان پرداخته و با اتمام دوره نیز مدرک معتبری را میتوان اخذ کرد. این موسسه در سه دوره یک ساله، دو ساله و چهارساله حفظ قرآن را برای علاقهمندان تبیین کرده است که بر اساس اوقات آزاد، علاقهمندان به گذراندن دورهها میپردازند.
از حفظ نمودن خودتان بگویید؟
قبل از ورودم به این مدرسه، پنج جزء را حفظ بودم؛ اما با شروع دورههایم به صورت جدیتر به حفظ قرآن پرداختم. از سال۱۳۸۸ در یک دوره چهار ساله که هر هفته حفظ سه صفحه الزامی است، شروع به حفظ کردم. از جزء اول قرآن شروع کرده و تا به امروز به جزء شانزده رسیدهام.
افتخارات قرآنیتان در چه زمینههایی هست؟
علاوه بر رتبههایی که در مسابقات بسیج و هلال احمر به دست آوردم، در دوران دانشآموزی هفت سال رتبه اول ناحیه، دو سال رتبه اول کشوری و پنج سال رتبه دوم استانی را در در زمینه قرائت قرآن کسب کردم، در مسابقات دانشجویی سال گذشته در زمینه حفظ پنج جزء از قرآن کریم، رتبه اول کشوری و سپس در مسابقات ملی نیز مقام اول را به دست آوردم.
امسال نیز در مسابقات دانشجویی با حفظ ده جزء از قرآن نفر اول کشور شدم که با برنامهریزیهای صورت گرفته قرار است در مسابقات بینالمللی که بناست دوماه آینده در کشور مصر برگزار شود؛ برای نخستین بار اعزام دانشجویان صورت بگیرد.
تاثیرحفظ قرآن کریم برای شما چگونه است؟
من در مدارس مشغول تدریس حفظ قرآن کریم هستم و به تمام دانشآموزان و افراد توصیه میکنم حفظ را مانند تمام کارهای روزانه داشته باشند، ممکن است اوایل برای هرکسی مقداری سخت باشد؛ اما به مرور بهصورت عادت میشود، من اگر روزی قرآن نخوانم احساس کمبود میکنم.
برکات قرآن در زندگیتان تا چه حدی است؟
من در صوت و لحن آن چیزی را که میخواستم نمیتوانستم به دست بیاورم؛ اما با حفظ، تمام کارهایم نظم و برنامهریزی خاصی پیدا کرد، به تعبیر قرآنی که «هرکسی در سینهاش قرآن باشد آرامش خاصی پیدا میکند» من واقعا تجربه کردم، تا هنگامی که کسی حفظ نکند برکات آن را درک نمیکند. حفظ قرآن در زندگی من برکات مادی و معنوی بسیاری داشته است.
روش شما در حفظ قرآن چگونه است؟
اصل حفظ قرآن برعهده شخص است؛ یعنی باید با آمادگی لازم برای هرگونه سختی و داشتن یک برنامه و هدف بلندمدت این کار راشروع کند؛ اما تشویق و نحوه تدریس استاد نیز بسیار موثر است. روشهای ما در سنین پایینتر با حفظ جزءهای راحتتر صورت میگیرد؛ اما در خوانش و تدریس تنوع ایجاد میکنم.
آیا با آهنگین خواندن قرآن موافقید؟
این کار در بسیاری از مهدهای ما صورت میگیرد که برای تسریع در یادگیری کودک است؛ اما ادامه این روش برای یادگیری فکر نمیکنم بازخورد مناسبی داشته باشد. امروزه با وجود مهدالرضاها و مدارس تجوید و ترتیل، کار آموزش قرآن آسانتر شده است. آمادگی و فعالیتهای کودکان نیز نشاندهنده استعداد آنها در این زمینه است.
امکانات محله در زمینه فعالیتهای قرآن را چگونه ارزیابی میکنید؟
مدارسی که فعال باشند به عنوان مدرسه قرآن انتخاب میشوند، که مدارس ناحیه یک در این خصوص فعالیتهای خوبی انجام دادهاند؛ اما مساجد تشویقهای لازم را در زمینه حفظ ندارند. ما هرچه داریم از قرآن است و قرآن مجید در مقایسه با کتب علمی اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار میدهد، اگر هرکس قرآن را حفظ کند و سپس به دنبال ترجمه و تفسیر آن باشد جواب تمام سؤالهای خود را میتواند بگیرد.
سخن آخرتان برای بچههای محلهتان چیست؟
من به همه میگویم؛ اگر میخواهید همه چیز را در زندگی دنیا و آخرت داشته باشید با قرآن مانوس شوید، دنیا و آخرت در قرآن نهفته است.
* این گزارش شنبه ۱۷ تیر ۹۱ در شماره ۱۳ شهرآرا محـله منطقه دو چاپ شده است.