کد خبر: ۹۷۰۱
۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

کارآفرینی در زیرزمین مسجد خیابان دلاوران

اکرم فرزادی می‌گوید: به حاج‌آقا فدایی پیشنهاد کردیم که در آشپزخانه مسجد، محصولات خوراکی خانگی تولید کنیم. نزدیک دو ماه طرح ما در کارگروه اقتصادی مسجد بررسی می‌شد تا بالاخره نواقص آن رفع و از ماه قبل اجرا شد.

بوی سبزی خردشده در هوا پیچیده است. هریک از خانم‌ها مشغول کاری است و زهرا‌خانم که تجربه آشپزی در مجالس و هیئت‌ها را دارد، روی شستن و بسته‌بندی خوراکی‌ها نظارت دارد. غذا‌های آماده را در بخش دیگری از آشپزخانه بسته‌بندی می‌کنند و عده‌ای هم مشغول پرکردن شیشه‌های شربت هستند.

تا چند ماه قبل، آشپزخانه مسجد حجت‌بن‌الحسن (عج) فقط در مناسبت‌ها استفاده می‌شد، اما حالا تبدیل شده است به محل درآمد تعدادی از خانم‌های محله سرافرازان که خودشان می‌خرند و می‌شویند و خرد می‌کنند و آماده می‌کنند و حتی می‌پزند. با این کار هم به سفره مردم محله‌شان رونق می‌دهند و هم به سفره خودشان، برکت. 

 

امام جماعت مسجد یک کارآفرین است

اکرم فرزادی مسئول کارگروه اقتصادی بانوان مسجد و یکی از بانوانی است که برای راه‌اندازی آشپزخانه تلاش کرده است.

او می‌گوید: حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین روح‌الله فدایی امام جماعت مسجد محله ماست. ایشان خودشان یک کارآفرین است و روی مسائل اقتصادی و کار‌های تولیدی تأکید بسیار دار‌د. به‌همین‌دلیل درمیان کارگروه‌های مختلفی که در این مسجد راه‌اندازی کرد، کارگروه اقتصادی را هم ایجاد کرد و من به‌عنوان مسئول بخش خواهران انتخاب شدم.

فرزادی دست فرزند کوچکش را می‌گیرد تا آرام‌آرام با هم از پله‌های آشپزخانه پایین بروند و ادامه می‌دهد: آشپزخانه مسجد که در زیرزمین قرار دارد، فقط سالی دو‌سه‌بار در مناسبت‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. ما به حاج‌آقا فدایی پیشنهاد کردیم که در این آشپزخانه، محصولات خوراکی خانگی تولید کنیم. نزدیک دو ماه طرح ما در کارگروه اقتصادی مسجد بررسی می‌شد تا بالاخره نواقص آن رفع و از ماه قبل اجرا شد.

اهالی محل این‌قدر خاطرشان از سلامت و رعایت بهداشت در اینجا جمع است که قبل از کامل‌شدن بسته‌بندی‌ها، می‌آیند و سفارششان را به اکرم‌خانم یادآوری می‌کنند.

 

کار‌های بزرگ با سرمایه‌های کوچک

محبوبه تقوی مسئول این آشپزخانه است، از مرحله خرید گرفته تا پخت. می‌گوید: حدود ۱۰‌نفر از خانم‌های مسجد جمع شدیم. هر‌کدام سرمایه اندکی که داشتیم، وسط گذاشتیم و باهم شریک شدیم.
نگاهش را به‌سمت دیگ‌های بزرگ شربت می‌برد و ادامه می‌دهد: می‌خواستیم بگوییم با سرمایه‌های کوچک هم می‌توان کار‌های بزرگ انجام داد. رفتیم مرغ و سبزی و مواد اولیه خریدیم و کار را شروع کردیم.

خانم‌هایی که مشغول کارند، گاهی صلوات می‌فرستند تا کسب‌و‌کار نوپایشان برکت کند و گاهی شوخی و خنده را چاشنی کارشان می‌کنند.

فاطمه سالار‌مرادی، بانوی دیگری که در آشپزخانه اقتصاد مقاومتی مسجد حجت‌بن الحسن (عج) مسئولیت دارد، می‌گوید: اینجا انواع شربت و کالباس و غذای گرم و سبزیجات خانگی را تولید می‌کنیم. خانم‌های مسجدی به ما اعتماد می‌کنند و خوشبختانه فروش خوبی داریم. هدف ما این است که کار را گسترش دهیم و خانم‌هایی را که نیاز به حمایت شغلی دارند، به کار بگیریم.

* این گزارش چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۷ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44