کد خبر: ۹۶۶۴
۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

حال‌وهوای حج تمتع ۱۴۰۳ به روایت حاج مقصود ایرانمنش

بعد از طواف اول، درست در پشت مقام ابراهیم از شدت گرما و ازدحام جمعیت روی زمین افتادم. خیلی سریع برادران بنگلادشی و مصری دور من حلقه زدند. آب روی سر و صورتم ریختند.

امسال هفتمین‌بار بود که چشم حاج‌مقصود به خانه خدا می‌افتاد. او سال‌ها قبل به‌عنوان معاون حج عمره و خدمه، لذت حضور این سفر زیارتی را چشیده بود. با وجود این، نخستین سفر حج واجبش در امسال با تجربه سفر‌های قبلی خیلی تفاوت داشت.

این خیر که به‌واسطه راه‌اندازی و مدیریت فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد سال‌هاست از مشکلات نیازمندان گره باز می‌کند، این سفر و به‌سلامت‌برگشتن از مکه را حاصل دعای خیر همین افراد می‌خواند. روایت او برای مخاطبان شهرآرامحله، درباره حال‌وهوای این سفر معنوی و مقایسه‌ای بین شهر زیارتی مشهد و مکه است.

 

حلقه خارجی‌ها و نجات جان

حاج‌مقصود ایرانمنش با ازدحام جمعیت در حج واجب به‌راحتی کنار آمده، زیرا بیشتر از آن را در دهه آخر صفر در مشهد و در زمان خدمتگزاری به زائران پیاده اربعین در کربلا به چشم دیده است. تفاوت بزرگ سفر حج امسالش با قبلی‌ها در مناسکش بود.

خودش تعریف می‌کند: حجاج برای ادای واجبات دینی حج زحمات زیادی تقبل می‌کنند. به‌عنوان مثال پیر و جوان هفت‌کیلومتر را در گرمای طاقت‌فرسا در منا پیاده طی می‌کنند، اما لذت این عبادت اصلا قابل قیاس با زحمت انجام آن نیست.

 

حاج‌مقصود در همین لحظات 

سخت عبادت، اثر دعای خیری را که نیازمندان در حقش می‌کنند، به چشم دیده است؛ درست در لحظه‌ای که در حین انجام همین مناسک، اتفاق ناگواری برایش افتاد: بعد از طواف اول، درست در پشت مقام ابراهیم از شدت گرما و ازدحام جمعیت روی زمین افتادم. خیلی سریع برادران بنگلادشی و مصری دور من حلقه زدند. آب روی سر و صورتم ریختند. شربت به من دادند و حالم که بهتر شد، مرا از بین جمعیت بیرون کشیدند. با کمک آنها آن روز خدا به من زندگی دوباره بخشید.

برای او یکی از قشنگی‌های حج نگاه یک عراقی به آرم پرچم ایران روی کارتی که به گردنش آویزان بوده و اتفاق بعد از آن بوده است. حاج‌مقصود و همسرش وقتی از خانه خدا بیرون می‌آیند، راه‌ها بسته بوده و با اتوبوس‌های عمومی، چند خیابان جابه‌جا می‌شوند. در این مسیر زائری عراقی وقتی می‌بیند آنها ایرانی‌اند و عربی بلد نیستند، دستشان را می‌گیرد و با کارکنان سرویس‌های حمل‌ونقل صحبت می‌کند تا با تخفیف آنها را به هتل برسانند.

حاج‌مقصود دل‌چسبی این اتفاق را آنجایی می‌داند که آن زائر عراقی شماره موبایل و آدرس خانه‌اش را در نجف می‌دهد تا آنها در اربعین مهمان او شوند.

 

حمل‌ونقل بهتر و بهداشت ضعیف‌تر

ایرانمنش در مقایسه بین دو شهر زیارتی مشهد و مکه، از حمل‌ونقل رایگان مکه حرف به میان می‌آورد و می‌گوید: استفاده از اتوبوس‌های شهری در آنجا رایگان بود. من بار‌ها در مشهد پیشنهاد کردم دست‌کم در مناسبت‌ها اگر مسیر‌های منتهی به حرم‌مطهر را می‌بندند، برای همه به‌ویژه ۳۰ درصد سالمند، سرویس‌ها یا خودرو‌های برقی رایگان بگذارند. البته گاهی مشاهده می‌کنیم حمل‌ونقل عمومی برای یک روز خاص رایگان می‌شود، اما کم است.

او به این نکته هم اشاره می‌کند که مشهد به‌ویژه اطراف حرم‌مطهر از شهر مکه بسیار تمیزتر است و برخی کالاهایش هم ارزان‌ترند.

* این گزارش پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۵۳ شهرآرامحله منطقه ثامن چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44