کد خبر: ۹۳۶۹
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

کلینیکی برای حال خوب گیاهان در حجاب

در مرکز مشاوره و امدادگل و گیاه محله حجاب می‌توانید یک کشاورز خبره شوید.

انتهای بولوار اندیشه، رو‌به‌روی مجموعه موج‌های آبی بوستان نیلوفر قرار دارد. سر ظهر است و تاب و سرسره‌ها در تعطیلی مدارس پر است از دختر‌ها و پسر‌های قدو‌نیم‌قد. پیرمرد‌ها دور میزی جمع شده‌اند و شطرنج بازی می‌کنند. خانم‌ها و آقایان دیگری هم در گوشه کنار پارک فرش پهن کرده‌اند و میان‌وعده‌ای می‌خورند یا روی نیمکت‌ها نشسته‌اند و مشغول صحبت‌اند. کمی آن سو‌تر در دل پارک، اما عده‌ای تشنه دانستن درباره گیاهان‌اند.

کلینیک گل‌وگیاه بوستان نیلوفر آبی پر است از آدم‌هایی که با عشق در کلاس کاشت سبزیجات شرکت کرده‌اند و پیش از این هم در کلاس مراقبت از گیاهان آپارتمانی و آشنایی با آفات گیاهان شرکت کرده بودند. این مرکز پر است از دانش برای همه افرادی که گیاه‌دوست‌اند یا می‌خواهند انرژی مثبت را با این موجودات زنده سبز به خانه‌هایشان هدیه کنند. 

 

آموزش‌های کاربردی رایگان

سرزده به دومین مرکز مشاوره و امداد گل و گیاه شهرداری مشهد می‌رویم که شامل گل‌سرا و کلینیک و کارگاه عملی است. گل‌سرا فضایی دنج و زیبا پر از گیاهان سبز با شکل و شمایل متفاوت در محیطی گلخانه‌ای است. اینجا کود و سم آفت و هرچیزی که برای مراقبت و تیمار گیاهان لازم باشد، فروخته می‌شود. مشتری‌هایش هم از همه محلات شهرند.

فرزانه هژبری، مسئول نظارت بر کلینیک‌های گل و گیاه سطح شهر، می‌گوید: مرکز مشاوره گل‌وگیاه بوستان نیلوفر آبی از آذر سال گذشته افتتاح شده و تا کنون کلاس‌های متنوعی با موضوعاتی مانند نگهداری گل‌های آپارتمانی، تغذیه وآشنایی با آفات مهم گیاهان و سبزی کاری در منزل به مدت ۲۷۸ ساعت به صورت رایگان برگزار شده است. 

سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد دو سال قبل نیز کلینیک بوستان وفا در منطقه ۹ را با هدف مشاوره وآشنایی شهروندان و ایجاد علاقه به محیط زیست و فضای سبز احداث کرده است.

 

کلینیکی برای حال خوب گیاهان در حجاب

 

کلاس کاشت سبزیجات با بیان همه ریزه‌کاری‌ها

هم‌زمان با صحبت‌های او در دفتر مرکز، کلاس تئوری کاشت سبزیجات با حضور پانزده‌نفر از شهروندان برگزار شده است. در کلاس، سامان محمد‌زاده دارد با عشق درباره ریزه‌کاری‌های کاشت سبزیجات در باغچه یا گلدان می‌گوید؛ از اهمیت یکدست‌شدن خاک زمان کشت بذر، از چگونگی محافظت بذر‌ها از داغی آفتاب، از اینکه روی بذر‌های کوچک باغچه باید یک لایه نازک خاک ریخت و کمپوست و کمی شن برای حائل آفتاب، از دمای مناسب برای خارج‌شدن بذر سبزی از آب که بین ۱۵ تا ۲۲‌درجه است، از غنی‌سازی خاک و آموزش‌های کاربردی دیگر. همه کلاس‌های این مرکز طبق گفته حاضران در کلاس همین‌قدر کاربردی است.

 

عملی‌ترین کلاس کاشت سبزیجات

مسئول مرکز امداد گل و گیاه می‌گوید: اینجا فروش گیاهان و کود و سم و هر‌چیزی که برای مراقبت از گیاهان هست، انجام می‌شود. در زمان بستری هم حال گیاه را کامل خوب می‌کنیم و بعد گیاه با بیان توصیه‌های مراقبتی به شهروندان بازگردانده می‌شود.

خانمی که برگی لوله‌شده در دست دارد، آخر زمان کلاس می‌پرسد: استاد این را ببینید! مشکلش چیست؟ استاد پاسخ می‌دهد: کنه.

بعد هم از فهیمه قناویزچی، کارشناس این مرکز، می‌خواهد ذره‌بین را بیاورد که به شهروندان سبز شهر یاد دهد از کجا متوجه شوند گیاهشان آفت دارد. با ذره‌بین فضولات حشره و تار‌های ظریف آفت روی برگ را نشان همه می‌دهد و توضیحاتی بیان می‌کند که بیشتر با آفت‌ها آشنا شوند.

محمد‌زاده بذر تربچه‌های کاشته‌شده در کلاس قبلی را می‌آورد که همه سبز شده‌اند. عباس حسینی می‌گوید: این عملی‌ترین کلاس کاشت سبزیجات است؛ و می‌پرسد: استاد! آبیاری تربچه چرا باید با سبزی‌های دیگر فرق داشته باشد؟

در زمان بستری حال گیاه را کامل خوب می‌کنیم و بعد گیاه با بیان توصیه‌های مراقبتی به شهروندان بازگردانده می‌شود

استاد توضیح می‌دهد: برای اینکه گیاهان غده‌ای مقداری آب را در خود ذخیره می‌کنند و به‌همین‌دلیل باید یک بار در هفته سیراب شوند. اما سبزیجاتی مانند شاهی باید هر روز آب بخورند، ولی در مقدار کمتر که آب روی آن جمع نشود، چون قارچ و کپک می‌زند و رشد نمی‌کند.

یکی از آقایان مسن کلاس درباره آبیاری زمان چیدن سبزی می‌پرسد. استاد تره‌های روی میز را نشان حاضران می‌دهد و می‌گوید: حتما هنگام چیدن سبزیجات، آبیاری‌اش کنید؛ چون وقت قیچی‌کردن اگر برگ، زخمی شود آلودگی‌های آب، سبزی زخمی را خراب خواهد کرد. 


می‌شود گیاه من را بستری کنید؟!

فرحناز سعادتیان، شهروند سبز محله حجاب

چند ماه پیش بود. از قبل می‌دانستم که اینجا امداد گیاهان انجام می‌شود. گیاهم زامیفولیا بود و حالش خیلی بد بود. آن را آوردم که مشاوره بگیرم. اینجا علاوه‌بر بستری گیاهان، کلاس‌های بسیار عالی و کاربردی هم برگزار می‌شود. گفتم می‌شود گیاه من را بستری کنید؟!

خانم قناویزچی من را راهنمایی کرد. به ایشان گفتم که من زیاد مطالعه دارم و در اینترنت جست‌و‌جو می‌کنم، اما شما امروز اطلاعاتی به من دادید که فراتر از آموخته‌های من بود. ایشان شماره من را گرفت و گفت ما تصمیم دارند کلاس برپا کنند. اولین کلاسشان در‌زمینه آفات گیاهان بود، بعد از آن کلاس بود که یاد گرفتم آفت‌های گیاهانم را با ذره‌بین شناسایی کنم.

 

حال گیاهانم را خوب می‌کنم

آناهیتا عدالتخواه، شهروند سبزخیابان امامت

من همیشه در کلاس‌های این مرکز شرکت می‌کنم و اطلاعاتی که در آنها کسب کرده‌ام، سبب شده است هم در خانه خودم بتوانم حال گیاهانم را خوب کنم و هم به پدر و مادر و دوست و آشنا و فامیل برای خوب‌شدن حال گیاهانشان، مشورت‌های کاربردی بدهم.

امروز هم پدر و مادرم همراه من از خیابان امامت آمده‌اند تا در کلاس کاشت سبزی شرکت کنند. حتی سه تا از گیاهانشان را اینجا آورده‌اند تا به استاد نشان دهند و راه درمانش را جویا شوند. همه کلاس‌ها دو بخش تئوری و عملی دارد که پدرم، ابراهیم عدالتخواه و مادرم، نزاکت امینی بسیار از قسمت عملی کلاس خوششان آمده است. 


بیشتر‌شدن اطلاعات باغداری

صفرعلی قرونه، شهروند سبز خیابان دکتر حسابی

من و همسرم باغداریم و کشاورزی می‌کنیم. امروز از این بوستان عبور می‌کردم که گفتم سری به اینجا بزنم. خیلی خوب بود که توانستم بعد‌از کلاس کاشت سبزی درباره آفت‌های باغمان صحبت کنم و توصیه‌های خوب استاد را بشنوم. من به‌واسطه رسیدگی به باغ، بسیاری از کار‌های کشاورزی را تجربی بلدم، اما اینجا اطلاعات بسیار خوبی به من داده شد و استاد که بسیار مسلط هستند، راهنمایی‌های خیلی خوبی به من کردند.

قرار است برای کلاس بعدی، همسرم را هم بیاورم، چون او هم مانند من بسیار به گل و گیاه علاقه دارد. اینجا اطلاعاتی فراتر از باغداری عادی در اختیار می‌گذارند.

* این گزارش چهارشنبه ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۲ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44